Vznětový motor slaví 120 let
První prototyp vznětového motoru ze srpna roku 1893 poháněl uhelný mour. Až v další fázi se palivem stal petrolej. V roce 1897 už měl Diesel připravený agregát, který mohl jako palivo používat naftu či olej z burských ořechů. Nápad na motor účinnější než zážehový dostal Diesel na studiích. Myšlenku mu vnukla hustilka, kterou studenti používali jako jednoduchý pneumatický zapalovač.
Tepelnou energii využíval jeho nový motor z 26 procent - tedy dvakrát účinněji než nejlepší parní stroj té doby. Projektované účinnosti 73 procent se ale Diesel (a ani jeho následníci) nedočkal, dnešní motory zužitkují na pohyb přinejlepším polovinu tepla vytvořeného spalováním.
Na přelomu století byly vznětové motory příliš velké a těžké a použití v automobilech bylo ještě daleko. Díky nízké spotřebě se ale poměrně rychle uplatnily na železnici i na moři. Už počátkem století se objevily první menší lodě. Roku 1911 pak byla v Kodani spuštěna na vodu zaoceánská loď Selandia se dvěma čtyřtaktními Dieselovými motory. Nová pohonná jednotka také výrazně přispěla ke vzniku skutečně účinných ponorek.
Diesel, který díky svému vynálezu velmi zbohatl, později o všechen majetek přišel a ocitl se v dluzích. Dodnes se spekuluje o tom, zda jeho zmizení v moři v září 1913 bylo opravdu sebevraždou.