Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vznětový motor slaví 120 let

Roman Beránek
Diskuze (56)
Rudolf Diesel se narodil před 155 lety v Paříži. 23. února 1893 získal patent na svůj revoluční vznětový motor. Dodnes však přitahuje pozornost i kvůli své nevyjasněné smrti.

První prototyp vznětového motoru ze srpna roku 1893 poháněl uhelný mour. Až v další fázi se palivem stal petrolej. V roce 1897 už měl Diesel připravený agregát, který mohl jako palivo používat naftu či olej z burských ořechů. Nápad na motor účinnější než zážehový dostal Diesel na studiích. Myšlenku mu vnukla hustilka, kterou studenti používali jako jednoduchý pneumatický zapalovač.

Tepelnou energii využíval jeho nový motor z 26 procent - tedy dvakrát účinněji než nejlepší parní stroj té doby. Projektované účinnosti 73 procent se ale Diesel (a ani jeho následníci) nedočkal, dnešní motory zužitkují na pohyb přinejlepším polovinu tepla vytvořeného spalováním.

Na přelomu století byly vznětové motory příliš velké a těžké a použití v automobilech bylo ještě daleko. Díky nízké spotřebě se ale poměrně rychle uplatnily na železnici i na moři. Už počátkem století se objevily první menší lodě. Roku 1911 pak byla v Kodani spuštěna na vodu zaoceánská loď Selandia se dvěma čtyřtaktními Dieselovými motory. Nová pohonná jednotka také výrazně přispěla ke vzniku skutečně účinných ponorek.

Diesel, který díky svému vynálezu velmi zbohatl, později o všechen majetek přišel a ocitl se v dluzích. Dodnes se spekuluje o tom, zda jeho zmizení v moři v září 1913 bylo opravdu sebevraždou.

Roman Beránek
Diskuze (56)
6. 5. 2013 21:07
Re: 120 let nejlepšího spalovacího (pístového) motoru!
Skor ma zaraza, ze obidva motory este stale klepocu na cestach a pani z miliardovych automobiliek nic lepsie nevymysleli?!
Avatar - Mrakoplas
1. 3. 2013 10:31
Re: ...a zlo se zrodilo.
Až na ten drobný detail, že M4A2 s dieselem GM 6046 byla takzvaně exportní verze, určená výhradně pro spojence. US Army je vůbec nepoužívala (ještě tak US Marine).
28. 2. 2013 13:02
Re: ...a zlo se zrodilo.
Ano souhlasím, emisní norma nevypovídá, ale v praxi omezuje a nutí k šílenostem, které pak i výtečný motor zabijí. To že je v současnosti pro naftové motory benevolentnější asi nikdo rozporovat nebude. Smutným příkladem je např. civic 9.g, kde je fantastická 1,8 zabitá převodovkou a tak "nejlepší" motorizací je 2,2 nafta 8-s
Rozhodně bych si však nedovolil zevšeobecňovat, co je pro uživatele příjemnější. Někoho osloví to že šlápne na plyn a jede hned( byť jen chvíli, pak musí řadit), jiný zas ocení když nejdřív zařadí a pak točí až do bezvědomí >:D ;-) Měl jsem obojí ve více autech, ale nyní obě auta v benzínu a dokud nebudu nucen opět jezdit 60tkm ročně, tak asi u benzínu zůstanu. A opakuji, 100 koní benzín nebo nafta v 1,6 s 1,5t autem bude s nějvětší pravděpodobností nahraně.
28. 2. 2013 12:17
Re: ...a zlo se zrodilo.
o vyhodach, alebo nevyhodach paliva emisna norma nevypoveda, realita je taka, ze pri vykonoch okolo 100-120 koni je dopovany naftak pre uzivatela prijemnejsi ako atmosfericky benzin. Prevadzkujem sukromne oboje a kazde ma svoje pre a proti ;-)
28. 2. 2013 07:26
Re: ...a zlo se zrodilo.
To, že Euro V má jiný metr na naftu a benzín už je druhá věc a nic nevypovídá o výhodách toho, či onoho druhu motoru. Nejsem fanatickým zastáncem ani jednoho, naopak, oba typy pohonu mají své opodstatnění a pro MPV, které má být spíš "malým autobusem" je naftový agregát vhodný. Sám jsem měl v minulém MPV naftu. Ale ruku na srdce, 100hp 1,6 je na jakékoliv auto okolo 1,5t málo a není to ani o emisních normách ani o druhu paliva. V minulé hondě civic jsem měl 100hp 1,7 commonrailla a bylo to jen tak tak. Tedy bych klidně odpověděl:" Ukaž mi 1,6 100hp v naftě, která bude pro 1,5t MPV postačující ;-)