Vzpomínáme na Audi Coupé B4: O číslo menší kostým inspiroval ostatní
Nabídka prémiových kupé střední třídy na přelomu osmé a deváté dekády dávala výběr z pouhých dvou kupé. Když odečteme BMW 3 s pohonem zadních kol, k dispozici už byla jen zkrácená verze Audi 80/90. Dnes už téměř zapomenuté auto. A to je podle nás nevyčíslitelná škoda.
Ačkoliv se klasické Audi Coupé navenek tváří jako pravověrné dvoudveřové kupé, ve skutečnosti jde o třídveřový hatchback. Karoserie vycházející ze sedanu střední třídy byla ve své době úkazem nejen rozmanitostí nabídky, ale zároveň se stala třeba inspirací pro dvě generace pozdějšího BMW 3 Compact. Podobný koncept uplatnil později ještě Mercedes-Benz C Sportcoupé, jenž se až do roku 2010 vyráběl pod označením CLC v Jižní Americe.
Zachránce výrobních kapacit
V roce 1989, kdy v Československu vypukla sametová revoluce, se výrobní kapacity automobilky Audi trápily s nedostatečným vytížením. Zastarávající modelová řada velkých sedanů 100/200 už zákazníky nepřitahovala tolik jako dříve, pronajaté produkční kapacity u Audi zredukovalo i Porsche, které je tehdy využívalo. Na záchranu vytížení pásů proto bylo třeba vyvinout atraktivní model, kterým by navíc značka z Ingolstadtu získala nové zákazníky. Stalo se jím nakonec atraktivní Audi Coupé, postavené na bázi modelu 80/90. O prestiži malého kupé svědčila nejen sportovně dynamická karoserie, ale i cenová politika – vždyť proti už tak drahému čtyřdveřovému sedanu Audi 90 vzrostly ceny kupé zhruba o třináct procent.
Se sériovým modelem Audi Coupé se mohla veřejnost premiérově seznámit v Birminghamu už v roce 1988. A protože šlo o kupé pro individualisty, nabídka motorů i pohonných specifikací byla přebohatá.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!