Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi 200 C3: Sen ředitelů německých firem slaví 30 let

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 14. 11. 2013 • 18:48
25
8
Zobrazit náhledy (25)
Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200 Audi 200
Před třemi dekádami nabídla firma Audi poprvé ve své poválečné historii opravdu prestižní automobil. Ředitelé firem na západ od našich hranic měli tenkrát velmi neklidné spaní.

Audi 200 existovalo ve dvou generacích. První hranatá C2 (typ 43) z října 1979 se vyráběla jen necelé čtyři roky. Produkce druhé s kódem C3 (typy 44 a 4Q) byla spuštěna v červnu 1983, výstavní premiéru si však limuzína vyšší střední třídy odbyla až v září ve Frankfurtu. Na délku měřila těsně přes 4,8 m, rozvorem 2687 mm by však dnes příliš neoslnila. V osmdesátých letech to bylo ale něco jiného. Pravda, dlouhé převisy karoserie byly kritizovány už u o rok starší a malinko menší řady 100, ze které série 200 do značné míry vycházela. Místa uvnitř však bylo dost a 610 l pro zavazadla také jistě dostačovalo. „Stovka“ se chlubila tehdy rekordním součinitelem odporu vzduchu 0,30, větší sourozenec byl na tom s 0,32 o něco hůře.

Nabídl však výhradně výkonné pětiválce a alternativně pohon obou náprav, standardně zabírala jen přední. Nejslabší verze byly také velmi lehké, vážily jen 1260 kg. Základem portfolia pohonných jednotek byla ta atmosférická s objemem 2,1 l (přesně 2144 cm3) s výkonem 100 kW. Čtyřkolka Quattro dostala tentýž agregát, ale s turbodmychadlem a 134 kW. Už ta mohla na německých dálnicích závodit s Mercedesy 500 SE W126, BMW 745i série E23, Jaguary XJ12, či honosnými a vzácnými Maserati Quattroporte třetí generace. V Ingolstadtu ale dbali i na čistotu výfukových plynů, katalyzátor byl k mání již od počátku, byť za příplatek. V létě 1984 následovalo kombi Avant. To muselo záhy vzdorovat T-Modellu Mercedesu E W124 a švédskému hranáči 760 od Volva. Mercedesy byly díky větší image prodejně úspěšnější. Nutno dodat, že tvary prosklené zádě Avantu na rozdíl od elegance trojcípé hvězdy vyvolávaly rozpaky. Nabídku rozšířil větší motor 2,2 l (2226 cm3)/101 kW. Jeho turboverze poskytovala v polovině osmdesátých let dokonce 121 kW.

Počátkem roku 1988 přišel na řadu facelift, který se dotkl hlavně hodně inovovaného interiéru a s ním i vyladěné přeplňované pětiválce 2,2 l se 147 kW, respektive o 7 kW slabší s v kombinaci s třístupňovým automatem. Manuální převodovky měly vždy pět rychlostí. Zvenčí se decentně změnily nárazníky a světla, ale zde o nijak radikální zásahy nešlo. V březnu 1989 následovala špičková 200 Quattro 20V. Čtyřventilový turbomotor 2,2 l dával až 220 koní (162 kW) a překonání rychlosti 240 km/h nebylo pro sedany vůbec žádným problémem, ve své době patřil mezi nejrychlejší na světě. Kombi Avant sice koketovalo jen s dvěstětřicítkou, ale pro rodinný stěhovák to bylo opravdu slušné. Cenovka 74.500 marek vypadala velmi optimisticky, brzy ale top verze tvořila doma až 80 % prodejů celé řady! Hledáte diesel? Ne, ten se pod kapotu nikdy nedostal. Ani s turbem, natožpak bez něj! Tehdy jeho instalace do tak velkého a prestižního auta nepřicházela v úvahu.

Výroba kombi v Německu skončila v červenci 1991, sedany byly nahrazeny již v listopadu 1990 řadou 100 C4. Do posledních aut se ještě dostal airbag řidiče. S úspěchem se vyvážela i do Japonska a USA. Čínské úřady si však mohly objednat prodlouženou verzi vyráběnou lokálně u FAW ještě na konci století. Z typů 100 a 200 bylo odvozeno i opravdu luxusní Audi V8. Hlavně kombi 200 Avant přežilo do dnešních dnů poměrně hodně. Pozinkovaná karoserie vzdoruje korozi i v severských zimách, přitom hodně exemplářů má najeto dávno přes půl milionu kilometrů. Mechanika je i přes použití turbodmychadel poměrně robustní.

„Dvoustovce“ nebyl cizí ani sport. Továrna nechala homologovat tohle velké auto pro skupinu A, pochopitelně s pohonem všech kol. Hannu Mikkola s ním vyhrál keňskou Safari Rally 1987 a Walter Röhrl skončil hned za ním. Němec však uměl i na sněhu, což dokázal třetím místem už v lednovém Monte Carlu. Fin zase získal bronz pod řeckou Akropolí. Poté tovární tým v barvách HB definitivně skončil a vozy si rozebrali soukromníci. V roce 1988 se radikální speciály s přeplňovanými pětiválci 2,1 l/375 kW proháněly po zámořských okruzích seriálu Trans Am. Ze třinácti závodů jich vyhrály osm (Hurley Haywood a Walter Röhrl po dvou, Hans Joachim Stuck čtyři). Haywoodovi patřil díky pravidelnému bodování jezdecký titul, Audi pak značkový.

Tuningem řady 200 C3 se zabývali mnozí slavní němečtí úpravci, ať už jde o rodinu Abtů, Waltera Tresera, či firmu Zender. Nesporně zajímavým kouskem byl Family Reisemobil od firmy Bischofberger. Ano, skutečně šlo o obytné auto!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Problematická koncepce
| 25. 1. 2014
Nechapu primitivni zkazky automobilových analfabetu typu,podelne ulozeny motor,vysunuty před predni napravou a podobna h....a
Auto typu AUDI 200 sedan bylo stvoreno na plavnou jizdu,dalnicni,prelet,a v quattru na jizdu sportovnějšího charakteru.Leda tak trouba predpokladal,ze se sedanem vyssi stredni,vybaveny v tech letech snad nejlepší výbavou,spracovanim a kvalitou,bude nekde nejaky kravatak brazdit driftem prusmyky v lese a nahanet se jako v rallye..Ta auta na to nebyla vůbec stvorena a vždy si sla svou cestou a ostatní je leda tak nasledovali..((az na par modelu vždy hraji prim a prukopničí))..Pokud chtěl někdo delat sport s timto typem vozu,musel jit do upravy zacinajic aktivnim zadnim diferenciálem apod,ale to uz byl zcela jiny okruh zakazniku a kapitola sama o sobe.Kdyz chce někdo za kazdou cenu vynutit se svého civilního dostavniku utahany drifty přitom se tvarit hrozne tvrde a agresivne at si koupi na to vozitko jako delane..čili z Mnichova....
Audi V8
| 25. 11. 2013
Problemy s jazdou nastali az po podpaleni par ventilov a prasknuti dakeho remena.
Ale skusal si uz kozene sedacky v neklimatizovanom aute? 8-s
Audi V8
| 25. 11. 2013
Jak se odjebala klima, tak už auto nejezdilo?
Audi V8
| 15. 11. 2013
"Z typů 100 a 200 bylo odvozeno i opravdu luxusní Audi V8."

3.6 V8 250PS quattro sme velice davno mali v rodine. To bolo zvezenicko (dokym sa neodjebala klima)...
Problematická koncepce
| 15. 11. 2013
Starým Audinám jsem nikdy nepřišel na chuť - podélně uložený motor daleko vysunutý před nápravou je snad ta nejhorší koncepce (tedy s výjímkou motoru vzadu) - Audi ji zdědilo ještě od předválečných DKW. Výsledkem je sklon k brutální nedotáčivosti a nepěkný dlouhý přední převis karoserie i nemožnost dát kapotě motoru pořádný sklon, nemluvě o špatném využití obestavěného prostoru. Teprve u nejnovějších generací A4 a A6 (vč. odvozených modelů) Audi tento problém zmírnilo novým uspořádáním hnacího řetězce, díky kterému se mu podélně uložený motor podařilo posunout o pár centimetrů dozadu. Pořád si ale myslím, že klasická koncepce pohonu (s možností instalace pohonu všech kol) je mnohem lepším řešením. A když už pohon předních kol, tak vždy motor napříč, jinak to ztrácí smysl. To, co používá Audi (tedy kromě A2 a A3), je podle mého názoru ta nejméně vhodná alternativa.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku