Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Wankel se vrátí... v „holčičí“ Mazdě 2

Michal Fokt Michal Fokt 27. 11. 2013
4
Mazda s největší pravděpodobností bude opět do svých aut montovat rotační motory. Ale radost z toho asi mít nebudete...

Mazda už několik let udržovala fanoušky sportovních modelů RX v naději, že se po změně filozofie, představované čtyřmístným kupé RX-8, vrátí koncem dekády opět nekompromisní sporťák s označením RX-7 a především - opět s rotačním Wankelovým motorem. Původně jednoznačná ujištění ale postupem času začala být stále opatrnější a nyní šéf Mazdy Masamichi Kogai na tokijském autosalonu už víceméně přiznal, že vyvíjet takový motor pro potřeby okrajového sportovního kupé nedává z ekonomického hlediska smysl, pokud nebudou jeho prodeje činit alespoň 100 tisíc kusů ročně.

...což v případě auta jako je RX-7 asi nebudou. Takže až se sporťák někdy mezi roky 2016-2020 vrátí, počítejte spíše s klasickým pístovým motorem a vzhledem k ukončení výroby a vývoje šestiválců opatřeným přeplňováním turbodmychadlem. Nicméně tradice wankelů bude u Mazdy udržována i nadále, převezmou však roli generátorů.

Rotační motor se vrátí v příští generaci supermini Mazda2 a to konkrétně v jeho elektrické verzi s prodlouženým dojezdem, kde wankel převezme právě roli range-extenderu. Bude mít objem 0,33 l, výkon 22 kW při 4500 otáčkách a bude dodávat elektrické soustavě dvojky konstantní výkon 20 kW.

Zatímco u běžných aut je použití wankelu poněkud problematické, v případě generátoru, pracujícího v konstantních otáčkách, údajně potíže s vysokou spotřebou benzinu a oleje odpadají a zůstávají výhody v podobě malých rozměrů a tichého a rovnoměrného běhu bez vibrací. S 9litrovou nádrží a generátorem elektřiny agregát váží jen 100 kg a vejde se do spodní části téměř jakéhokoli vozu, takže neubírá místo pro zavazadla ani posádku. Ba co víc, kompaktní rozměry motoru jej předurčují i k použití jako nezávislého generátoru, přičemž v něm lze spalovat i propan nebo butan.

A když už je řeč o Mazdě 2 - nová generace subkompaktu by se v Evropě měla objevit za rok a pokud očekáváte "baby 6", popřípadě "baby 3" s dravým výrazem, budete zklamaní. Nejdůležitějšími trhy pro Mazdu 2 jsou ty asijské, kde se těší popularitě mezi řidičkami a právě jim má být design nové generace uzpůsoben. V praxi to bude znamenat přátelštější vzhled, než má současná dvojka, ideově se tak dvojka nejspíš vrátí k roztomilé předposlední generaci Mazdy 121.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Však uvidíme ...
| 27. 11. 2013
Pan redaktor si však mohol odpustiť svoju úvahu, postavenu na vode, o M121 preposlednej generácie.
Taktiez nerozumiem zaradenie do kategorie supermini a nasledne je z toho zase subkompakt.
Nech sa dohodne s panom Foktom, lebo ten tuto krabicku na kolesach od Suzuki[odkaz] nazval miniauto ;-)
Ou
| 27. 11. 2013
Vieš čo v pohode, pulz mám asi tak 70, ale dal som si šálku keňskej kávy, tak to bude asi tým. Ale je pravda že nie som pravoverný fanúšik tejto značky, len sa mi páči jej terajšie smerovanie. ;-)
Avatar - Ham.
Ou
| 27. 11. 2013
Jako pohon generátoru s konstantním zatížením dává Wankel smysl, v této roli jej zkouší pro elektroauta s range extenderem i jiní výrobci.
Avatar - twistedTSD
Ou
| 27. 11. 2013
Onen tajemný nově vyvíjený wankel bude...20kW generátor pro elektrickou dvojku. Něco mi říká, že tohle budou fanoušci Mazdy nést těžko. :-O

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku