Wankel se vrátí... v „holčičí“ Mazdě 2
Mazda už několik let udržovala fanoušky sportovních modelů RX v naději, že se po změně filozofie, představované čtyřmístným kupé RX-8, vrátí koncem dekády opět nekompromisní sporťák s označením RX-7 a především - opět s rotačním Wankelovým motorem. Původně jednoznačná ujištění ale postupem času začala být stále opatrnější a nyní šéf Mazdy Masamichi Kogai na tokijském autosalonu už víceméně přiznal, že vyvíjet takový motor pro potřeby okrajového sportovního kupé nedává z ekonomického hlediska smysl, pokud nebudou jeho prodeje činit alespoň 100 tisíc kusů ročně.
...což v případě auta jako je RX-7 asi nebudou. Takže až se sporťák někdy mezi roky 2016-2020 vrátí, počítejte spíše s klasickým pístovým motorem a vzhledem k ukončení výroby a vývoje šestiválců opatřeným přeplňováním turbodmychadlem. Nicméně tradice wankelů bude u Mazdy udržována i nadále, převezmou však roli generátorů.
Rotační motor se vrátí v příští generaci supermini Mazda2 a to konkrétně v jeho elektrické verzi s prodlouženým dojezdem, kde wankel převezme právě roli range-extenderu. Bude mít objem 0,33 l, výkon 22 kW při 4500 otáčkách a bude dodávat elektrické soustavě dvojky konstantní výkon 20 kW.
Zatímco u běžných aut je použití wankelu poněkud problematické, v případě generátoru, pracujícího v konstantních otáčkách, údajně potíže s vysokou spotřebou benzinu a oleje odpadají a zůstávají výhody v podobě malých rozměrů a tichého a rovnoměrného běhu bez vibrací. S 9litrovou nádrží a generátorem elektřiny agregát váží jen 100 kg a vejde se do spodní části téměř jakéhokoli vozu, takže neubírá místo pro zavazadla ani posádku. Ba co víc, kompaktní rozměry motoru jej předurčují i k použití jako nezávislého generátoru, přičemž v něm lze spalovat i propan nebo butan.
A když už je řeč o Mazdě 2 - nová generace subkompaktu by se v Evropě měla objevit za rok a pokud očekáváte "baby 6", popřípadě "baby 3" s dravým výrazem, budete zklamaní. Nejdůležitějšími trhy pro Mazdu 2 jsou ty asijské, kde se těší popularitě mezi řidičkami a právě jim má být design nové generace uzpůsoben. V praxi to bude znamenat přátelštější vzhled, než má současná dvojka, ideově se tak dvojka nejspíš vrátí k roztomilé předposlední generaci Mazdy 121.