Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha prezentuje tříkolový Niken pro doprovod slavných cyklistických závodů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Yamaha Niken se stala začátkem letošního roku oficiálním motocyklem populárních cyklistických závodu a nyní je tento výjimečný tříkolový motocykl k vidění ve službách pořadatelů Giro d'Italia.

Yamaha počátkem letošního roku zahájila tříleté partnerství s A.S.O. a RCS Sports jako oficiální dodavatel pořadatelských a doprovodných motocyklů Niken pro řadu více či méně významných cyklistických závodů pořádaných ve Francii, Itálii, Španělsku a Belgii.

První cyklistické závody, jejichž součástí byly i tříkolové motocykly Yamaha Niken probíhaly v Italii, Francii a Belgii již v březnu a dubnu letošního roku. Nejvíce pozornosti ovšem přitahuje jejich účast na trojici velkých závodů, jimiž jsou Giro d'Italia, Tour de France a La Vuelta.

První jmenovaný podnik odstartoval 11. května a po jednadvaceti etapách a 3518,5 kilometrech skončí 2. června. Yamahy Niken během Giro d'Italia nesou jeho barvy na zavěšení předních kol a větrných štítcích.

Yamaha připomíná, že její tříkolové motocykly budu i k vidění i během 106. ročníku Tour de France. Ten odstartuje 6. července a do cíle dorazí po jednadvaceti etapách 28. července. Následovat pak bude ještě La Vuelta ve Španělsku, startující 24 srpna. Tento podnik rovněž nabídne 21 etap, jeho trasa je dlouhá 3272,2 km a cílem projedou závodníci 15. září 2019.

Yamaha odhalila koncept pojmenovaný Niken na podzim roku 2017 a vzápětí jej proměnila v sériový model. Návštěvníkům milánského veletrhu EICMA 2018 pak představila nové provedení tohoto modelu, které dává označením Niken GT jasně najevo, že je zaměřeno na cestování.

Model Niken při svém představení i následném uvedení na trh zaujal svým futuristickým designem a především řešením podvozku, resp. zavěšením a odpružením dvojice předních kol, využívajícím koncepci pojmenovanou Leaning Multi Wheeler, a umožňující velké úhly náklonu až do 45 stupňů.

Dvojice předních 15palcových kol má zajišťovat vyšší stabilitu stroje a zvyšovat pocit jistoty při jízdě po nekvalitním povrchu, ale zároveň nemá zvolená konstrukce zavěšení a odpružení předních kol nijak omezovat náklony v zatáčkách.

K pohonu modelu Niken slouží kapalinou chlazený řadový tříválec DOHC se vstřikováním paliva o objemu 847 cm3 s nejvyšším výkonem 84,6 kW (115 k) při 10.000 min-1 a točivým momentem 87,5 N.m při 8500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní 17palcové kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Zdroj: Yamaha Motor Company

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

29. 5. 2019 17:38
Prečo?
Prečo na cyklistické preteky nenasadia motorky na elektrinu? Je ich na trati jak hadov, koľkokrát zavadzajú, dokonca ohrozujú pretekárov, aspoň by im tam teda nemuseli smrdieť. Šlapať stúpanie s výfukom pod nosom, to musí byť slasť.