Yamaha se s novými supersporty YZF-R1 aYZF-R1M ještě více přibližuje MotoGP
Yamaha představuje dvojici svých vrcholných supersportovních silničních modelů YZF-R1 a YZF-R1M s přepracovanou technikou a v nové podobě pro rok 2020.
Yamaha neustále pečuje o svou paletu supersportovních silničních motocyklů, kterou zahajuje juniorská YZF-R125, nad níž jsou v hierarchii usazeny modely YZF-R3, YZF-R6 a YZF-R1 spolu s YZF-R1M. Právě dvojice posledně jmenovaných motocyklu se nyní představuje v provedení pro rok 2020.
Yamaha YZF-R1 dnes představuje jednoho z tradičních zástupců své značky a zároveň jeden z nejvýraznějších strojů v historii supersportovních silničních motocyklů. První generace z roku 1998 znamenal revoluci v konstrukci superbiků. Rozměry a umístění motoru, konfigurace prvků rámu a samotný rám - to vše bylo unikátní.
Pro rok 2020 se YZF-R1 dočkala vylepšeného motoru, přepracovaného podvozku a nového vzhledu ve stylu závodních motocyklů značky Yamaha pro MotoGP.
Srdcem nové YZF-R1 je i nadále řadový kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 998 cm3 s rozvodem DOHC, disponující nejvyšším výkonem 147,1 kW (200 k) při 13.500 min-1 a točivým momentem 113,3 N.m při 11.500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky. K dosažení co nejkratších časů na kolo přispívá systém rychlořazení (QSS), který umožňuje plynulé řazení vyšších i nižších převodových stupňů beze spojky.
Přepracovaný motor má pro dosažení svých výkonů nově navržená jednostranně uložená vahadla a nový profil vaček. K významným změnám patří i nově tvarované sání a nové vstřikovací trysky Bosch, které jsou nově umístěny v horní části škrticích klapek. Všechny provedené změny jsou vedle výkonu zaměřeny na účinnost spalování. Přepracování se dočkalo i mazání motoru, které se má podílet na snížení výkonových ztrát.
Nový je i výfukový systém se čtyřmi katalyzátory, který spolu s tepelnými štíty motoru přispívá k nižší hlučnosti a především se podílí na tom, že YZF-R1 již nyní splňuje emisní normu Euro 5.
Pro lepší zpětnou vazbu byla přepracována 43mm přední vidlice Kayaba se zdvihem 120 mm, která dostala nově navržené tlumicí ventily s vícevrstvou konstrukcí. Na úpravy předního odpružení navazuje přepracovaný tlumič řízení a nové nastavení zadního tlumiče. Brzdový systém s dvojicí 320mm předních kotoučů se může pochlubit novým materiálem brzdového odpružení. Kontakt se zemí zajišťují nové pneumatiky Bridgestone Batlax RS11.
Yamaha YZF-R1 se pro rok 2020 může samozřejmě pochlubit i armádou elektronických asistentů. Z nich lze zmínit například nový systém řízení brzd (BC), nabízející dva režimy nastavení, nebo nový systém brzdění motorem (EBM), který disponuje třemi úrovněmi nastavení. Nové je i elektronické ovládání plynu a optimalizován byl systém Launch Control. Vylepšení se pak nevyhnul ani TFT displej přístrojového štítu s novými ukazateli systému BC a EBM.
Všechny novinky a provedené změny se pak ukrývají za novou kapotáží s dynamičtějšími liniemi ve stylu závodních speciálů značky Yamaha pro MotoGP. Zároveň s novým vzhledem, který podtrhují i nově tvarované LED světlomety a obrysová LED světla se zvýšila aerodynamická účinnost kapotáže o 5 %.
Yamaha spolu s YZF-R1 pro rok 2020 představuje i exkluzivnější a na závodní okruhy ještě více zaměřený model YZF-R1M. Ten se pyšní shodnými novinkami a k nim přidává agresivní karbonové kapotáže, elektronické závodní odpružení (ERS) Öhlins a exkluzivní komunikační řídicí jednotku (CCU), umožňující bezdrátové ladění nastavení motoru i podvozku. Každý z motocyklů YZF-R1M je mimo jiné ozdoben stylovým štítkem s výrobním číslem.
Yamaha u modelu YZF-R1 pro rok 2020 uvádí, že bude k dispozici od září 2019. V případě modelu YZF-R1M pak má být 25. července 2019 spuštěn online rezervační systém a koncem července mají být zveřejněny i podrobnosti o dodávkách těchto strojů.
Zdroj: Yamaha Motor Co., Ltd.