YES! Roadster – jen pro tvrďáky
Tato malá firma vznikla v roce 1999 na základě obrovského úspěchu prototypu sportovního vozu YES! Na IAA ve Frankfurtu. Ten předvedli Herbert Funke a Philipp Will jako výsledek své diplomové práce na univerzitě v Cologne. Tato dvojice se podílela na konstrukci vozu a design karosérie pro ně zhotovil jejich přítel Oliver Schweizer. V následujících letech ještě přibyly v roce 2000 a 2002 ceny za design a to již bylo rozhodnuto o finální výrobě vozu YES! Roadster. Aby majitelé ještě více podpořili výjimečnost svého díla, za sídlo firmy si zvolili bývalý letecký hangár.
Podívejme se tedy na ten malý zázrak poněkud blíže. Pro vyznavače pohodlí tento vůz rozhodně není, protože cílem jeho tvůrců bylo postavit automobil, který člověka naplní vrcholnými zážitky z nekompromisní sportovní jízdy. Základem úspěchu je tuhý a lehký rám vyrobený z hliníkové slitiny. Je svařen jak z trubek kruhového průřezu tak i z prostorových vyztužených profilů podobných jaké se používají například v konstrukci motocyklových rámů. Karosérie jednoduchých tvarů soustředěných především na funkci je vyrobena z laminátu. Při pohledu na ni se asi člověk neubrání dojmu určité podobnosti linií s Audi TT.

To, že je motor uložen vzadu jsme si již řekli a tak si k němu řekneme pár slov navíc. Jedná se o podélně, před zadní nápravou, uložený motor Volkswagen 1,8 20V Turbo, který je naladěn na výkon 210 kW (286 k) při 5900 ot/min a točivý moment 350 Nm. To jsou hodnoty jistě dostačující na velmi slušnou dynamiku pro vůz o hmotnosti 830 kg. Výkon je přes suchou, hydraulicky ovládanou spojku přenášen na ručně řazenou pětistupňovou převodovku a poté zadní poháněná kola. Zavěšení kol je pro tento druh vozů obvyklé – lichoběžníková s trojúhelníkovými rameny na obou nápravách. O odpružení se starají vinuté pružiny s uvnitř uloženými tlumiči s možností výškového nastavení. Na přání je v nabídce i tlumení s nastavitelnou charakteristikou. Na všech kolech jsou použity kotoučové brzdy s dutými kotouči a třmeny se čtyřmi pístky. Ráfky designu Yes! dodává BBS a mají rozměry 8,5J x 18 vpředu a 10J x 18 vzadu. Jako obutí slouží pneumatiky rozměru 225/40 ZR 18 na přední nápravu a 265/35 ZR 18 na hnanou zadní nápravu. Řízení je hřebenové a jak má u správného závoďáku být, není vybaveno posilovačem. Jelikož tento vůz není určen na nějakou velkou turistiku jeví se jeho nádrž o objemu jen 45 litrů jako dostačující.
Co říci k interiéru a výbavě vozu. Obojí je velmi strohé a čistě funkční. Sedadla jsou skořepinová, osazená čtyřbodovými pásy, před tříramenným volantem bez airbagu, je čtveřice kruhových přístrojů, které na středové konzole doplňují ještě tři malé.
V YES! Roadster je vše podřízeno výkonu a jízdním prožitkům a ty budou jistě velmi silné. Tento drobeček totiž zrychluje z 0-100 km/h za výborných 4,2 sekundy a na 200 km/h za stále vynikajících 12,2 sekundy. U této velikosti překvapí také vysoká maximální rychlost až 264 km/h. Pro ještě větší tvrďáky má Yes! v nabídce ještě verzi Clubsport, která kvůli snížení hmotnosti postrádá i dveře.
Výkony | |
Druh motoru | R4 turbo |
Objem motoru [ccm] | 1781 |
Nejvyšší výkon [kW/k/ot.] | 210/286/5900 |
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.] | 350/neudáno |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 264 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,2 |
Zrychlení 0-200 km/h [s] | 12,2 |
Spotřeba | neudána |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka [mm] | 3629 |
Šířka [mm] | 1852 |
Výška [mm] | 1163 |
Rozvor [mm] | 2354 |
Rozchod vpředu/vzadu [mm] | 1495/1603 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 830 |
Objem nádrže [l] | 45 |
Rozměr pneu přední | 225/40 ZR 18 |
Rozměr pneu zadní | 265/35 ZR 18 |