Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z Paříže živě: Koncernový večer VW jako čekání na senzaci, která nepřišla

Jiří Červenka
Diskuze (17)
S čestnou výjimkou jednoho nového kombíku se tentokrát tradiční předautosalonová prezentace skupiny Volkswagen nesla ve znamení už známých modelů.

Již tradičně představuje stále se rozrůstající skupina Volkswagen své hlavní premiéry v předvečer velkých autosalonů. Letošní prezentace byla stejně pompézní jako vždycky: tisícihlavý dav novinářů z celého světa, dramatická hudba, ohromující světelná a choreografická vystoupení jako předěly před krátkými prezentacemi jednotlivých značek. Čeho se ovšem tentokrát poněkud nedostávalo, byly skutečně přelomové novinky.

Samozřejmě, Volkswagen Golf sedmé generace významnou novinkou je. Jenže ten už svoji statickou premiéru měl a na koncernovém večeru se tak hovořilo hlavně o dosud nepředstavené verzi Bluemotion s emisemi CO2 na úrovni 85 g/km. Počítáte správně, to odpovídá kombinované spotřebě jen 3,2 l/100 km. Protože pro nás to bylo první osobní setkání s Golfem, využili jsme všeobecné tlačenice po prezentační části k alespoň krátké obhlídce.

Nepřehlédněte: Vše o Škodě Rapid ve speciální příloze Auto.cz

Víte, jak někdy dokáže auto vypadat naživo úplně jinak než na fotkách? Tak nový Golf není ten případ. Vypadá prostě jako Golf, kterému přimhouřené světlomety dodávají poněkud zlověstnější výraz. Na rozdíl od šesté generace nepředstavuje „sedmička“ významný skok ve vnímané kvalitě interiéru: volba materiálů i jejich povrchová úprava zůstávají na úrovni dosavadního modelu. Příjemným překvapením byly dlouhé sedáky prezentované verze Bluemotion.

Volkswagen konečně upustil od „šuplíkové” zástavby navigace, která zejména v českých podmínkách de facto znemožňovala parkování Golfu a jeho koncernových příbuzných na ulici. Displej je tentokrát oddělený od hlavních ovládacích tlačítek. Grafické rozhraní komunikačního/zábavního/navigačního systému pak získalo modernější vzhled.

Co bude v Paříži k vidění? Podívejte se na náš přehled

Na stejné platformě MQB jako Golf stojí i další koncernová novinka, SEAT Leon. Kompaktní hatchback dovedně kombinuje teutonskou napjatost ploch s filigránskými jižanskými detaily, jako je optika světlometů nebo vzor litých kol. Palubní deska potvrzuje sportovní naturel SEATU výrazným natočením středové konzoly směrem k řidiči, téměř jako v modelech BMW z 90. let.

Zavazadlový prostor dosahuje úctyhodného objemu 380 litrů, ovšem jen za cenu horší využitelnosti – oproti Golfu je výškový rozdíl mezi dnem zavazadelníku a nakládací hranou téměř dvojnásobný. Sklopením zadních opěradel navíc nevznikne zcela rovná plocha, což platí i v případě třetí koncernové novinky na modulární platformě – Audi A3 Sportback. Ten ostatně také není horkou novinkou, první fotografie jsme už viděli a s krátkou A3 nové generace jsme dokonce i jezdili. Za zmínku ale stojí fantastická sportovní sedadla S line s integrovanými opěrkami hlavy a kosočtvercovým prošíváním na způsob Bentley, která jako by do kompaktu zabloudila z kategorie nejméně o dva segmenty vyšší.

Profesor Vahland ze Škody představil Rapid a nezapomněl přitom ukázat škrabku na led ve víčku nádrže. Eckhard Scholz, kterého jsme donedávna znali jako šéfa vývoje mladoboleslavské značky, nyní vede divizi Volkswagen užitkové vozy a v Paříži se pochlubil modelem Cross Caddy, což je nová „Scout“ verze populárního rodinného minivanu s užitkovými kořeny.

Pokud jde doufali, že letité Gallardo se v Paříži dočká nástupce, doufali jste marně. Místo toho Stephan Winkelmann přivezl na pódium další facelift modelu, jehož vzhled i technika vedle maranellské konkurence nenávratně zastarávají.

Wolfgang Schreiber má v koncernu na starosti obě značky na B a ve funkci je teprve od června. Proto je otázkou, zda právě jemu klást za vinu, že letošní pařížské premiéry Bugatti i Bentley se zdají být poněkud irelevantní. Další varianta Veyronu už musí nudit i arabské šejky, kvůli nimž se tyto „limitované edice limitovaných edic” vymýšlejí, a kromě toho, Grand Sport Vitesse SE byl k vidění už v Pebble Beach. A závodní Bentley specifikace GT3?

Jistě obdivuhodný inženýrský počin, který se možná vyvine v úspěšný komerční program klientských vozů. Jak ale okruhové náčiní pro závodníky-gentlemany jde dohromady s tradicí opulentních těžkotonážních kupé, zůstává autorovi těchto řádek skryto v mlze otazníků.

O oživení se naštěstí postaral poněkud nečekaný host: Gabriele del Torchio, šéf značky Ducati, přijel stylově v kožené bundě a na modelu Multistrada S Pikes Peak, aby angličtinou s neodolatelným italským přízvukem pozdravil ředitele Audi Stadlera a připomněl publiku, že italský výrobce motocyklů se nedávno stal součástí impéria VW.

To nejlepší nicméně koncern ukázal prakticky na začátku, když na pódium za doprovodu burácející hudby vplul koncepční plug-in hybrid Panamera Sport Turismo. Po prezentaci bohužel Panamera „kombi“ nezůstala k dispozici pro statickou prohlídku, ale i tak jsme si stihli všimnout, že jí to neobyčejně sluší.

LED světlomety zbavily příď jistého náznaku odulé měkkosti, který je patrný v rysech současné Panamery, zatímco dodatečný prostor pro zavazadla konečně vtiskl bočnímu pohledu dynamický švih, který sedanu tolik chybí. Světelný pás spojující útlé zadní svítilny odkazuje na modely 911 s pohonem všech kol a širokou karoserií.

Pokud si Porsche chce konceptem otestovat reakce veřejnosti, troufáme si předvídat, že odezva bude bouřlivě pozitivní – a dost možná způsobí ještě větší vrásky na čele vedení Ferrari, jehož FF se neprodává zdaleka tak dobře, jak Maranellští doufali.

Mimo záznam jsme z úst blízkých automobilce Porsche zaslechli, že i kdyby se Sport Turismo nakonec nevyrábělo, uvidíme jeho tvář s LED světlomety a ostřeji řezaným nárazníkem příští rok při faceliftu Panamery sedan.

První kombi značky Porsche je zpráva jistě důležitá, ale jinak letošní koncernový večer nepřímo naznačil, že skupina VW si další esa v rukávu schovává na lepší časy. Anebo ne? Tiskové konference na autosalonu začínají už ve čtvrtek v osm ráno a koncernové značky je mají mezi prvními. Nezapomeňte průběžně sledovat Auto.cz!

Jiří Červenka
Diskuze (17)
Avatar - Pekelná Micinka
27. 9. 2012 19:12
Re: Gu/-rn1ca germanica
Jednou si budeš muset vybrat stranu. ;-) >:D
Avatar - Pekelná Micinka
27. 9. 2012 19:10
Re: Čekání na senzaci, která nepřišla...
Za to paní Píchová ... to je echt deutschland.
27. 9. 2012 17:22
Re: Gu/-rn1ca germanica
S tím prvním souhlasím s tebou, s tím druhý jsem se starfighterem >:D :yes:
27. 9. 2012 17:21
Re: Panamera kombi
Panamera Sport Turismo vypadá rozhodně líp než standard, s tím se dá souhlasit, nicméně ani Lambo ani Veyron se mi nelíbí, jsou tak trošku out ;-)
Avatar - Starfighter
27. 9. 2012 16:58
Re: Čekání na senzaci, která nepřišla...
Kam se jí díváš? >:-[] Ještě, že pan Ferdinand není Skot!