Za volantem Mini Aceman a Cooperu S 5-door: Elektřina i pořádný dvoulitr
Dvě britské novinky míří do podobných segmentů. Zatímco pětidveřový hatchback potěší vrcholným dvoulitrovým čtyřválcem, crossover Aceman vsadil výhradně na elektrický pohon.
Britské Mini loni v Česku zaznamenalo 372 registrací nových aut, což bylo meziročně o 27 kusů méně. Za mírným propadem stála především modelová obměna, kdy v podstatě všechny nabízené vozy dostaly nástupce. Mezi posledními se představila pětidveřová varianta klasického hatchbacku, která v nabídce nakonec zůstala. To ovšem neplatí o atraktivním „kombi“ Mini Clubman, které muselo vyklidit pozice.
Jeho místo ovšem zabral podobně koncipovaný nástupce. Mini Aceman má totiž taktéž pětici dveří. Liší se ovšem pohonem. Vůz totiž pořídíte výhradně s elektřinou.
Jedná se de facto o variaci na klasické třídveřové Mini Cooper E. To sice na první pohled vypadá jako jeho konvenční sourozenec se spalovacími motory, ve skutečnosti ovšem využívá jinou platformu a je o něco větší. A také se „nerodí“ v britském Oxfordu, nýbrž v Číně. Právě zde totiž mateřská skupina BMW spolu s čínským Great Wall Motor mají společnou továrnu. Aceman a Mini E tudíž vznikají v druhé nejlidnatější zemi světa, což v současné době přináší problémy s dodatečnými cly.
Ty se ovšem do finální ceny pro zákazníka nepromítají, náklady na ně hradí sama automobilka, potažmo BMW Group. Aceman proto začíná na docela příznivé částce 845 tisíc korun, což je pouze o necelých 50 tisíc korun více než v případě menšího hatchbacku s jedním párem dveří. Techniku přitom mají oba elektromobily totožnou.

K pohonu slouží vpředu uložený elektrický motor, který v závislosti na verzi disponuje odlišnými parametry. Základní Mini Aceman E má 135 kW a 290 Nm, zároveň se pojí s nejmenším trakčním akumulátorem s kapacitou 42,5 kWh, která vystačí na 305 kilometrů. S ohledem na primárně městské a příměstské využití dosahuje maximální dobíjecí výkonem pouze 75 kilowattů.
Aceman SE má již 160 kW a 330 Nm a také baterii s 54,2 kilowatthodinami, provedení JCW má sice totožný akumulátor, nabídne ovšem až 190 kilowattů a 350 newtonmetrů. Ujede ale o něco méně než varianta SE (355 vs. 400 kilometrů).
Příjemný parťák
Značka Mini si novou generací SUV Countryman uvolnila dostatek prostoru pro menší crossover Aceman, u kterého elektřina vlastně dává velký smysl. U takového auta se totiž počítá s kratšími jízdami po městě a okolí, na což je elektromobil zdaleka nejefektivnější řešení.
Zhruba 4,08 metru dlouhé Mini Aceman disponuje přiměřeně prostornou karoserií, která bez větších problémů uveze dva dospělé a dvě děti. Do druhé řady se sice naskládá i vyšší postava, komfort na delších trasách ovšem moc nečekejte. Na to má Mini v nabídce větší countryman.
Architektura palubní desky je prakticky totožná jako v ostatních mini. Přední části dominuje velký kruhový displej ve středu, jehož prostředí vypadá moc hezky, vyžaduje ovšem několik minut zvykání. I tady bohužel chybí kaplička před řidičem. Jízdní údaje se v omezené míře zobrazují na head-up displeji, případě na kruhovém centrálním monitoru. Ani jedna varianta není úplně ideální. Promítání na okno, v tomhle případě na sklíčko, totiž některým řidičům vadí, protože je rozptyluje. K použitým materiálům nemám moc připomínek, přesně zapadají do aktuální nálady u Mini. Dekory jsou pestré, atmosféra hravá, některé tvrdší plochy proto vnímat nebudete.
Jízdně je elektrický aceman příjemnější než pětidveřový Cooper S. Baterie v podlaze totiž funguje jako dodatečný strukturální prvek, celek je tudíž velmi tuhý, což se odráží i na velmi vysoké úrovni cestovního komfortu. Zatímco „esko“ na českých cestách sem tam bouchne a nezvládá úplně filtrovat některé nerovnosti, aceman s trochou nadsázky pluje jako žehlička, která rovná záplaty a vyplňuje díry v asfaltu. Do Česka je takový podvozek jako dělaný.
K tomu máte k dispozici velmi hravý jízdní projev s nízkým těžištěm, lehčí, ale přesné řízení a skvělou dynamiku. Dokonce i základní Aceman E se na stovku dostane už za 7,9 sekundy. A díky elektrickému pohonu máte pocit, že vůz je ještě svižnější. Na rozdíl od spalováků nečekáte na podřazení samočinné převodovky ani roztočení turbodmychadla. Stačí zmáčknout akcelerátor a dynamika přichází vmžiku.
Mini Aceman - Technické údaje a ceník | |||
Aceman E | Aceman SE | Aceman JCW | |
Výkon [kW] | 135 | 160 | 190 |
Točivý moment [Nm] | 290 | 330 | 350 |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 42,5 | 54,2 | 54,2 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 7,1 | 6,4 |
Maximální rychlost [km/h] | 160 | 170 | 200 |
Maximální dobíjecí výkon [kW] | 11 (AC)/75 (DC) | 11 (AC)/95 (DC) | 11 (AC)/95 (DC) |
Poháněná kola | přední | ||
Vnější rozměry [mm] | 4079 x 1754 x 1514 | ||
Rozvor [mm] | 2606 | ||
Zavazadlový prostor [l] | 300-1005 | ||
Základní cena [Kč] | 845.000 | 954.200 | 1.150.500 |
V chladném zimním počasí s čerstvou várkou sněhu zvládlo Mini Aceman SE okolo 250 kilometrů. Trasa ovšem zahrnovala i dálnici, na níž dojezd padal jen zvolna. Ujetý kilometr zhruba odpovídal jednomu „ztracenému“ kilometru počítadla. A to jsem je za docela hustého sněžení se zapnutou klimatizací, vyhříváním sedadla a tempo udržoval okolo rychlostního limitu, pokud to počasí dovolilo.
Stejně jako u sesterských BMW (a taktéž Volkswagenů ID.) mi v Mini Aceman chybějí pádla regulující intenzitu rekuperaci. Tu si nastavujete pouze v menu a ještě k tomu v omezené míře. Přitom právě pádly dokážete v mnoha situacích nahradit klasický brzdový pedál.
Čtyřválec neumřel
Mini Cooper S si nadále zachoval přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec B48, jehož výkon se dostal na 150 kilowattů. K tomu máte k dispozici 300 Nm, což ve spojení se čtyřmetrovou karoserií (+16 cm proti třídveřovému modelu) a hmotností okolo 1350 kg znamená velmi slušný poměr koní ke kilogramům.
Zatímco kolega Lukáš Volšický si ve svém nedávném testu třídveřové varianty stěžoval na absenci pádel, u červeného exempláře nechyběla. Na zakroucených okreskách mezi Štěchovicemi a Novým Knínem jsem si díky tomu mačkal jednotlivé rychlostní stupně dle libosti. Velmi dobře ovšem fungovala i automatika ve sportovním režimu. V něm měl motor výrazně rychlejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Otáčky totiž udržoval minimálně nad dvěma tisíci.
Mini Copper 5 Door | ||
Cooper E | Cooper S | |
Motor | R3, benzin, turbo | R4, benzin, turbo |
Objem [cm3] | 1499 | 1998 |
Výkon [kW] | 115 | 150 |
Točivý moment [Nm] | 230 | 300 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,0 | 6,8 |
Maximální rychlost [km/h] | 225 | 242 |
Poháněná kola | přední | |
Vnější rozměry [mm] | 4036 x 1744 x 1464 | |
Rozvor [mm] | 2567 | |
Zavazadlový prostor [l] | 275-925 | |
Základní cena [Kč] | 698.100 | 807.300 |
Jestliže výše jsem Mini Aceman SE na osmnáctkách (mimochodem krásných) s pneumatikami 225/45 chválil za pohodlí, o palec menší ráfky s obutím 215/45 na Cooperu S takovou plavnost vykouzlit nedokázaly. Cooper S je zkrátka auto pro radost, kterému tohle musíte odpustit. Jeho doménou jsou totiž rychlé průjezdy ostřejších zatáček, kdy za sucha udivuje skvělou přilnavostí předních kol. Na mokrém povrchu si nepřekvapivě musíte dávat větší pozor. Jakmile se pneumatiky nemohou pořádně zakousnout do asfaltu, působení výraznějších bočních sil v obloucích se projeví klouzáním a marným chytáním původní stopy. To je ale všeobecná realita.

V ostatních ohledech se pětidveřové mini prakticky neliší od menšího sourozence. Máte sice k dispozici druhý pár dveří, ty jsou ovšem tradičně dost úzké. Zadní sedadla tudíž budete využívat spíše jako další přepravní prostor pro zavazadla. Čtyřmístné uspořádání je spíše teoretické, byť menší děti s podsedáky dozadu asi naskládáte.