Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Symbioz Esprit Alpine
Renault Symbioz Esprit Alpine
Renault Symbioz Esprit Alpine
Renault Symbioz Esprit Alpine
86 Fotogalerie

Za volantem nového Renaultu Symbioz: Více než jen prodloužený captur

Ondřej Šámal

Francouzská automobilka zahušťuje nabídku svých crossoverů a SUV dalším prodlouženým modelem. Po Renaultu Espace je tu menší symbioz, který vychází z veleúspěšného Renaultu Captur.

Ještě nedávno si Renault musel vystačit s třemi vozy se zvýšenou světlostí, přičemž díru do světa udělal pouze nejmenší z nich v podobě crossoveru Captur. Kompaktní Renault Kadjar ani větší koleos s korejským původem příliš zákazníků nepřesvědčily. Přitom to nebyla vůbec špatná auta, jen zkrátka zároveň nebyla ničím výjimečná. Také proto Francouzi tyto názvy hodili do pomyslného koše. Zatímco kadjar dostal následovníka v podobě Renaultu Austral, koleos skončil bez přímého pokračovatele.

Aktuální portfolio crossoverů a SUV se u Renaultu zdvojnásobilo. Captur zůstal, přibyli mu však sourozenci v podobě Renaultu Arkana, zmíněného australu a jeho prodlouženého derivátu s ikonickým označením Espace a atraktivní SUV kupé Rafale. Šestici pak uzavírá nejčerstvější přírůstek v podobě Renaultu Symbioz, který již na první pohled nezakryje, že vychází ze zmíněného capturu.

Ve srovnání s ním je o nezanedbatelných 174 milimetrů delší, čímž zaplňuje mezeru mezi ním a kompaktnímu sourozenci. Austral totiž dosahuje 4,51 metru, arkana je ještě o šest centimetrů delší. Rozvor 2638 milimetrů je prakticky totožný (v českých údajích má Renault Captur o milimetr delší vzdálenost mezi nápravami), nezměnila se ani výška 1575 mm a šířka (1797 milimetrů).

Renault Symbioz: Základní technická data, srovnání s konkurencí
 Renault SymbiozSsangyong Tivoli GrandŠkoda KaroqPeugeot 3008Dacia Jogger
MotorizaceE-Tech hybrid 1451.5 Turbo1.5 TSI 4×2Hybrid 136Hybrid 140
Nejvyšší výkon/točivý moment [Nm]105 kW (143 k)/250120 kW (163 k)/280110 kW (150 k)/250100 kW (136 k)/230104 kW (141 k)/250
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,6-4,87,1-7,86,1-6,65,5 l/1004,7-4,8
Délka × šířka × výška [mm]4413 × 1797 × 15754480 × 1810 × 16464390 × 1841 × 16034542 × 1895 × 16414547 × 1784 × 1674
Rozvor náprav [mm]26382600262527392897
Standardní/maximální objem zavazadelníku [l]460-624/-720/-521-588/1630-1810520/1480708/1819
Provozní/maximální hmotnost [kg]1498-1551/19251330/18601399-1625/19211649/21001432-1449/1900
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]
750/7451000/5001500/6901200/750750/715
Základní cena [Kč]729.000479.900715.900749.000569.000

Dodatečných více než 17 centimetrů se pozitivně projevilo na kapacitě zavazadlového prostoru, byť nárůst o 38 až 71 litrů (v závislosti na poloze zadní lavice) možná nevypadá převratně.

Další rozdíl mezi oběma sourozenci představuje pohon. Zatímco captur můžete mít s tříválci čistě na benzin či v kombinaci na LPG a skvělým zážehovým čtyřválcem 1.3. TCe se 103 a 116 kilowatty, Renault Symbioz je nabízen výhradně s hybridem spojujícím atmosférickou šestnáctistovku s jedním trakčním elektromotorem a 105 kilowatty, který je u capturu také na výběr.

Tohle se povedlo                   

Naroubovat jinou a delší záď na již existující základ, dopadá většinou špatně. U Renaultu Symbioz se ovšem podařilo prostor zvětšit tak, že nový konec vypadá vlastně lépe než originál. Designu rozhodně pomáhají úzká zadní světla a též fakt, že Renault Captur má velmi krátký zadní převis, jeho prodloužení proto nepůsobí násilně.

Video placeholder
Renault Symbioz 2024 • Zdroj: Renault

Oba vozy spojují nová multimédia založená na systému Android Automotive, který již podle názvu odhaluje, že se jedná o derivát rozhraní od společnosti Google, které je přizpůsobené pro použití v automobilech. Renault se tím pyšní už delší dobu. A zaslouženě.

Vertikálně orientovaný středový displej o úhlopříčce 10,4“ totiž vyniká nejen velmi hezkou a ostrou grafikou, ale také rychlými odezvami na pokyny a velmi dobře poskládanou nabídkou. K dispozici máte integrované mapy od Googlu a další aplikace, které si díky obchodu Play můžete nainstalovat přímo do palubního systému. Cením také zachování fyzických ovladačů ventilace a dalších funkcí, které najdete na liště hned pod obrazovkou.

Starý známý

Benzinový hybrid s šestnáctistovkou, trakčním elektromotorem a startér-generátorem spolupracuje s tzv. multimódovou převodovkou. O ní víme, že má čtyři rychlostní stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor, který slouží především k rozjezdům a v nižších rychlostech. Čtyřválec se spíná až při zátěži, případně když vyrábí energii pro akumulátor, vystačí si tudíž bez prvního a druhého rychlostního stupně.

Ceny nového Renaultu Symbioz
 Ceníková cenaCena vč. výkupního bonusu
Techno729.000 Kč699.000 Kč
Esprit Alpine779.000 Kč749.000 Kč
Iconic829.000 Kč799.000 Kč

V jiných renaultech jsem s tímhle pohonem míval občas problém v podobě škubání zmíněné převodovky. Ve vyšších rychlostech si zase někdy můžete všimnout lehkého úbytku síly při akceleraci (třeba při předjíždění na dálnici). Ani jedno jsem při prvních kilometrech v rámci mezinárodní prezentace v okolí španělské Valencie nezpozoroval.

Naopak mě mile překvapil cestovní komfort. Ani na 19palcových kolech (standard pro verze Esprit Alpine a Iconic) nebyl na jihoevropských cestách symbioz nijak nepohodlný. Od disků jsem ani jednou nezaznamenal tvrdý ráz ani nic podobného. Finální soudy si ovšem nechám do Česka, které je kvalitou silniční sítě úplně někde jinde.

Delší karoserie se na ovládání prakticky neprojevuje. Ve dvou lidech a s lehce naloženými cestovními kufry jsem nějaké dramatické rozdíly proti Renaultu Captur nepozoroval. I s delší karoserií se francouzský crossover stále ovládá velmi hezky a poslušně. Řízení má tak akorát lehký chod, aby vás ani po několika hodinách jízdy po zakroucených cestách nebolely ruce. A zároveň vás nebude trápit až příliš syntetickou odezvou, kvůli které ztratíme pojem o chování přední nápravy.

Specialitky

Ačkoliv Renault Captur se po modernizaci může těšit ze střešního okna, na sesterský symbioz ztrácí. Novinka totiž dostala atraktivní panoramatickou střechu Solarbay za příplatek 37.000 Kč (dostupná je pro všechny tři nabízené výbavové linie), která využívá PDLC fólii mezi dvěma skleněnými deskami, které jsou nabité elektrickým proudem, jenž mění uspořádání tekutých krystalů. Na přání je tudíž střecha buď transparentní, nebo ji můžete stiskem tlačítka zneprůhlednit.

Místo jednoduchého řešení s jednolitou plochou, jaké má třeba Volkswagen ID.7, se ovšem Renault Symbioz pyšní totožným řešením jako elektrický Renault Scenic. Zastínění je tudíž rozděleno do několika segmentů, část proto můžete nechat průsvitnou, část naopak ztlumit. I tak ale počítejte s tím, že se sklo v létě brzy prohřeje a nezvládne sluneční paprsky úplně efektivně odklonit. V zimě pak skrze střechu zase uniká teplo.

Video placeholder
Nový Renault Captur - něco z interiéru • Zdroj: Renault media

Užívat si můžete též elektricky ovládané páté dveře, což je v segmentu kompaktních SUV, kam Renault Symbioz spadá (využívá ovšem techniku o třídu menšího modelu), stále docela vzácný prvek, byť v praxi postradatelný.

Ve srovnání s Renaultem Captur E-Tech vyjde hybridní symbioz o 59.000 Kč (verze Techno), respektive 39 tisíc korun (Esprit Alpine) dráž.