Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem silné Dacie Spring Extreme: Jedno z nejrychlejších miniaut dneška!

Jan Zajíc
Diskuze (22)

Dacia významně posílila svůj zatím jediný elektromobil, maličký městský Spring. S novinkou s výrazně vyšším výkonem jsme se poprvé svezli ve Vídni a tady jsou naše první dojmy.

Když rumunská Dacia zahájila prodej nejmenšího Springu, zpřístupnila jinak drahou elektromobilitu i méně vydělávajícím potenciálním zákazníkům i doposud nerozhodnutým zájemcům o čistě elektrická auta. V Česku se začala prodávat začátkem roku 2021 a nejnovější obchodní výsledky ukazují, že se automobilka trefila do černého. V Evropě aktuálně eviduje více než 110 tisíc objednávek. Pro 93 procent klientů je vůbec prvním elektromobilem a 72 procent lidí je pro značku nových.

A teď se automobilka rozhodla vyřešit i asi nejhorší vlastnost svého zatím jediného elektrického modelu. Z maličkého městského elektromobilu pro každodenní dojíždění se konečně stává docela normální auto pro život. Zásadní novinkou je nová vrcholná varianta z modelové řady Extreme, která se představuje s výkonnější motorizací s obchodním pojmenováním Electric 65. Představuje se s téměř dvojnásobným elektrickým výkonem a mnohem silnější jízdní dynamikou.

Video se připravuje ...

Nový elektromotor s 20 koňmi k dobru a rychlejší dynamika

S novým Springem Extreme Electric 65 automobilka cílí na zákazníky hledající rychlejší elektromobil do města s lepší všestranností, než nabízel základní model. A nárůst výkonu je procentuálně velmi vysoký, čehož technici dosáhli zejména zvýšením otáček elektromotoru. Electric 65 dosahuje maximálních 14.700 otáček za minutu, zatímco základní Electric 45 se musí spokojit s 8.500 otáčkami za minutu. Nově vylepšený je i redukční převod, jehož převodový poměr se zvýšil ze 7,162 na 12,057.

To společně přispělo k vyššímu výkonu i silnějšímu točivému momentu. Z dřívějších 45 koní (33 kW) je nově významně lepších 65 koní (48 kW). A pokud si právě teď říkáte, že “pětašedesát” koňských sil pořád není nijak zázračných, podívejte se na reálnou dynamiku a zvýšení celkové rychlosti Springu. Už se nebudete muset stydět, protože konečně může být jedním z nejrychlejších miniaturních aut v dnešním provozu.

Zrychlení z nuly na padesátku je o 33 procent rychlejší – z 5,8 sekund standardního Springu je 3,8 sekundy. Akcelerace z nuly na stovku je rychlejší o 28 procent – z 19,1 sekundy je 13,7 sekundy. A výrazně důležitější pružnost, důležitá pro předjíždění nebo připojování na dálnici, je lepší o významných 48 procent. Z osmdesátky na stodvacítku Spring Electric 65 zrychluje za 13,5 sekundy, zatímco standardní Spring Electric 45 to zvládá za až neuvěřitelně dlouhých 26,2 sekundy.

A přestože Dacia zachovala původní vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 28,6 kWh, s novým motorem s vyšší výkonem a silnější jízdní dynamikou nijak výrazně neomezila každodenní využitelnost. Dacia Spring Extreme Electric 65 nabízí nejdelší dojezd 220 km v kombinovaném cyklu podle WLTP a až 305 kilometrů v městském cyklu podle WLTP.

Video se připravuje ...

Dospělejší maličký elektromobil, se kterým nebudete k smíchu

Za prvním seznámení s novou vylepšenou Dacií Spring Electric 65 jsem vyrazil k rakouským sousedům do Vídně. Je páteční ranní dopravní špička a ruch velkoměsta začíná ožívat. A dokonce i tady je už jednoduše rozpoznatelný významný nárůst výkonu. Elektromotor sice má vlažnější rozjezd a charakteristickou lineární výkonovou křivku, ale konečně má Spring i silnější kopnutí do zad při razantnějším přidání plynu pro pružné rychlení.

Jízdní dynamika je celkově lepší a se Springem nově budete svižnější, když budete potřebovat přejet z pruhu do pruhu a vecpat se mezi jedoucí auta. Zejména zařazování se před rozjetý náklaďák je teď pocitově příjemnější a bezpečnější. Naše testovací trasa nás provádí centrem Vídně a začínáme sledovat spotřebu elektřiny, pohybující se okolo 8 kWh na 100 kilometrů. Během delšího stání v koloně a neustále popojíždění pak vzrůstá ke zhruba 10 kWh.

Se vzrůstající rychlostí jízdy je jednotka hladovější a osmdesátkou až devadesátkou mimo město jedeme za přibližně 14,5 kWh. Když se následně na okreskách začínáme bavit, protože lepší dynamika tlačí pohodlný, ale trochu rozhoupaný podvozek blíže limitům. Spring působí jako hravá elektrická motokára, jenž vám dokonce umožňuje částečně omezit stabilizaci. Až do 52 km/h může silnější varianta jemně hrabat při výjezdech ze zatáček, ve vyšších rychlostech se stabilizace automaticky znovu aktivuje a při zpomalení pod tuto hranici se zase sama vypíná (pokud ji předtím vypnete vy sami).

I s trochu dynamičtějším jízdním stylem se pak pohybujeme na reálném dojezdu přesahujícím 200 kilometrů, což je pro normální život ve velkých městech a okolí dostačující. K dispozici je i ekonomičtější jízdní režim ECO, s nímž se reakce motoru otupí na úroveň připomínající dřívější variantu 45. Díky tomu ušetříte elektrickou energii, podobně jako při jízdě s vypnutou klimatizací. Nejlepší Spring můžete mít slušně vybavený.

Když následně potřebujete výkonnější Spring nabít, jednoduše to můžete udělat jako většina dosavadních majitelů slabšího modelu. Statistiky automobilky říkají, že 75 procent uživatelů své Springy nabíjí doma a v 66 procentech případů z obyčejné domácí zásuvky. Úplné nabití malého elektromobilu ze standardní 230 V zásuvky přitom trvá přibližně 13 hodin. Naprostá většina majitelů je tak zvládá nabíjet přes noc mezi jednotlivými jízdami.

Výsledky průzkumů současně uvádějí, že při využití Springu jako městského elektromobilu znamená, že se jen absolutní minimum majitelů během jediného dne alespoň přiblíží maximálnímu dojezdu. V evropském průměru Springy ujedou 31 kilometrů denně s průměrnou rychlostí 26 kilometrů v hodině. A když opravdu potřebujete připojení k rychlonabíječce, elektrická architektura vozu umí pracovat s maximálním nabíjecím výkonem 30 kW.

Nová stylovější výbava Extreme

Nejvýznamnější novinkou modernizovaného Springu je výkonnější elektromotor s příjemnější jízdní dynamikou a Dacia jej uvádí do prodeje s novou vrcholnou výbavou spadající do modelové řady Extreme. Elektrický Spring je charakteristický novou modrou barvou Slate, které doplňují speciální měděné designové doplňky. Kontrastní měděná je na krytech exteriérových zrcátek, středech kol, logu Dacia na zadních výklopných dveřích a dalších stylingových prvcích. U Springu najdeme i prvky s topografickým motivem inspirovaným obrysovými liniemi na mapách.

Ve stylovějším interiéru pak jsou v měděné barvě rámečky výdechů klimatizace, prvky okolo středového displeje a dekorativní prvky na dveřích. Standardem jsou přední gumové rohože s “topografickým” vzorem a specifické čalounění sedadel s logem Dacia Link a měděným prošíváním.

A kolik za tohle všechno zaplatíte? Nová výkonnější Dacia Spring se silnější jednotkou Electric 65 se v Česku začíná prodávat za cenu 576.400 Kč a je napevno spojena s novou vrcholnou výbavou Extreme. Doposud jedinou slabší motorizaci Electric 45 už na našem trhu koupíte pouze v levnějším užitkovém modelu Dacia Spring Cargo, začínající od 538.400 Kč.

Jan Zajíc
Diskuze (22)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
22. 5. 2023 16:08
Re: Re: Trapná redakce ...
Veď ho tam máš priamo v článku aj porovnanie so základom, 19+ vs. 13+ sekúnd na sto.
Avatar - Mikesus
21. 5. 2023 15:05
Re: To jsou výkony za 600tis Kč
Ptám se, protoze mám 3 děti, auto do kterého se pohodlně vejdou sedačky, manželka s tím nemá problém jezdit a zároveň po městě to má menší spotřebu a emise než litrová fabie.
Tak mne zajímalo, proč je tu taková představa, že větší auto má větší spotřebu.
Avatar - Jenik3
21. 5. 2023 11:30
Re: Trapná redakce ...
Ano, je v tom ucel od prodejce. Proc to vsak kopiruje novinar...
Avatar - KANKUNEN
21. 5. 2023 09:17
Re: To jsou výkony za 600tis Kč
Já si říkal, že někdo to zatáhne do absurdna.
21. 5. 2023 08:30
Re: To jsou výkony za 600tis Kč
Za mě rodina s třemi a více dětmi ;-) To je vlastě jedno, 2 auta na rodinu jsou dneska standard...