Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zákaz jízdy pro dieselová auta bude i v Kolíně nad Rýnem a Bonnu

ČTK
Diskuze (3)
Se zákazem jízdy starších dieselových aut musejí od dubna příštího roku počítat i řidiči ve čtvrtém nejlidnatějším městě Německa, tedy Kolíně nad Rýnem, a v nedalekém bývalém hlavním městě spolkové republiky Bonnu. Rozhodl o tom správní soud v Kolíně.

Počet německých měst, která se kvůli znečištěnému ovzduší musejí připravit na podobné zákazy, se tak dál rozrůstá.

Kolínský soud vyhověl žalobě organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která stejným způsobem - a zatím úspěšně - postupuje i proti dalším německým městům, v nichž je překračována hodnota 40 mikrogramů oxidu dusičitého (NO2) na metr krychlový v ročním průměru. Jak připomněl soudce Michael Huschens, tento limit platí už od roku 2010. Přesto ho v Německu stále nedodržuje přes 60 měst, včetně Kolína (až 62 mikrogramů) a Bonnu (až 47 mikrogramů).

V Kolíně bude kvůli většímu znečištění zákaz přísnější. Od dubna 2019 bude platit pro auta emisní normy Euro 4 a starší především v centru města, od září téhož roku i pro auta normy Euro 5. Typicky půjde o vozy schválené do provozu před 1. zářím 2015. V Bonnu se naproti tomu zákaz bude týkat jen částí dvou ulic.

Organizace na ochranu životního prostředí tvrdí, že zákaz jízdy starších dieselů, které jsou za škodlivé emise z velké části zodpovědné, je nejrychlejší cestou ke zlepšení ovzduší. Soudy jí opakovaně dávají za pravdu, a proto s takovým opatřením, které bude ale většinou omezeno pouze na vybrané ulice, musí počítat třeba Berlín, Stuttgart nebo Frankfurt nad Mohanem.

Situaci, která vede mimo jiné ke ztrátě hodnoty straších naftových vozů, se zatím nedařilo přesvědčivě řešit ani zemským vládám, ani spolkovému kabinetu v Berlíně. Ten požaduje, aby německé automobilky financovaly montáž moderních katalyzátorů u části starších dieselů, firmy s tím ale zatím v celém rozsahu nesouhlasily.

Svůj postoj k ministrovi dopravy Andreasi Scheuerovi (CSU) dala podle komentátorů dvojice automobilek najevo i tím, že na jednání s ním nevyslala své šéfy, ale jen jejich zástupce. Po pětihodinovém jednání ale Scheuer oznámil, že automobilky Volkswagen, Daimler a BMW jsou ochotny majitelům starších dieselových aut v 15 zvláště znečištěných německých městech přispět částkou až 3000 eur (téměř 78.000 Kč) na "specifická opatření výrobců".

Volkswagen a Daimler jsou připraveny se podílet i na technických úpravách motorů, BMW takové řešení podporovat nebude. Právě 3000 eur by podle horních odhadů měla výměna katalyzátoru stát. Ministr ale upozornil, že kvůli časovým nárokům nebude takové řešení brzy dostupné. Automobilky i nadále sázejí především na výměnu starších vozů za novější.

Kvůli přibývajícím zákazům jízdy ve spolkové republice je možné, že se část starších německých dieselů přesune do zemí východní Evropy. Obává se toho třeba eurokomisařka pro vnitřní trh a průmysl Elžbieta Bieńkowská.

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.

ČTK
Diskuze (3)
12. 11. 2018 08:32
Klamavy nazev clanku
Tady jde predevsim o klamavy nazev clanku, napsat ze diesel nemuze do mesta je urcite senzace, ale klame lidi, protoze si poridili noveho diesela a ted se v nadpisu clanku dozvi, ze nesmi do nekterych mest. Coz je spatne, protoze nemuzou jen starsi diesely a predevsim tem dieselum je okolo 20 let. To uz jsou skoro veterani. Takze prestante byt bulvarem a zacnete neco delat poradne.
Avatar - WinDiesel
9. 11. 2018 21:32
Re: Zákazy, represe, tresty
Zvláště ten rozdíl 47 versus 40 je do očí bijící.
Nejhorší je, že těch 40 mg bylo přijato protože to je nadnárodní norma.
Takhle to dopadne i s Marakéškým a Istanbulským paktem. Prvně se to "nezávazně" přijme a bum ho za pár let už podle toho padají rozsudky národních soudů, a vždy je žaloba podána sluníčkovými lidmi pobírajícími svůj denní obolus v neziskově zištných organizacích.
9. 11. 2018 19:13
Zákazy, represe, tresty
Výborně - nový zákaz je na světě a další budou určitě následovat. Jen by mě zajímalo, jak bude tato záležitost sledována. U každého zákazu bude kamera snímající SPZ nebo budou určení soudruzi obcházet auta v čisté zóně a pátrat po tom, které auto je špatné nebo dobré? Jinak za mě - šaškárna nejvyššího kalibru. Starší diesely budou centrum objíždět a najedou ještě více.