Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté koncepty: Maserati Buran – Osmiválcový crossover se směšným jménem

David Bureš
Diskuze (11)
Pro české fanoušky směšně nazvaný crossover s trojzubcem na přídi navrhlo studio Italdesign. Poháněl ho 3,2litrový osmiválec.

Tradiční tvar karoserie už dnes zákazníkům mnohdy nestačí, a tak vznikají všelijaké crossovery kombinující charakter rozličných typů aut. Není to však jen móda posledních let, zahájená v roce 2006 Nissanem Qashqai. Crossovery vznikaly už dříve, byť se jim tak třeba neříkalo. Mezi ně patří i koncept Maserati Buran z roku 2000.

Automobil navržený italským studiem Italdesign ve spolupráci s Maserati byl poprvé prezentován na začátku milénia na tehdejším ženevském autosalonu. Pojmenovaný byl nikoliv podle českého výrazu pro „balíka“ nebo dle stejnojmenného ruského raketoplánu, nýbrž podle ruského výrazu pro vítr vanoucí na Sibiři či Kazachstánu. Na tehdejší dobu byl velkým překvapením, zatímco dnes jsou crossovery běžnou součástí silnic, v době premiéry Buranu taková auta rozhodně nebyla tak běžná, natožpak se znakem italského trojzubce.

I přes klesající záď autoři vozu nazývaly koncept sedanem, což vysvětlí pohled na otevřené víko zavazadelníku – opravdu se otevírá jako u sedanů, nikoliv i se zadním sklem jako u hatchbacků. Inspiraci k tvarovému řešení každopádně měly poskytnout právě hatchbacky. Znalci si pak možná povšimnou i podobnosti s konceptem Lancia Megagamma z roku 1978 od stejné karosárny.

Celková koncepce pět metrů dlouhého konceptu pak měla sázet hlavně na praktičnost. Dovnitř se mělo snadno nastupovat, čemuž vedle majestátní výšky 1.630 mm pomáhaly elektricky posuvné zadní dveře. Vnitřní prostor zase těžil z velkorysé šířky 1.950 mm a rozvoru 2.930 mm. Buran tak mohl sloužit jako ideální vůz pro přepravní služby. Luxusní interiér (podívejte na tu palubní desku) totiž vlastně sloužil jako taková pojízdná kancelář.

Technika v útrobách pak dokazuje, co byl tehdy optimální motor pro pět metrů dlouhý vůz, který měl cílit hlavně na americké zákazníky. Pohon měl na starosti vpředu podélně uložený osmiválec o objemu 3,2 litru s dvěma turbodmychadly, který pocházel z tehdejšího kupé Maserati 3200 GT. Stejně jako v jeho případě byl naladěn na 272 kW (370 koní) a 491 N.m, jeho síla však byla posílána na obě nápravy prostřednictvím permanentního pohonu všech kol.

Maserati Buran se nakonec realizace nedočkal. S koncepcí luxusního hatchbacku to sice na začátku třetího tisíciletí zkoušeli i jiní výrobci, příklad Renaultu Vel Satis či Opelu Signum ale dokazuje, že tímhle směrem cesta nevedla. Místo toho přišla móda SUV, na kterou v roce 2016 nastoupilo modelem Levante i Maserati. A k zakázce Buran nepomohl ani Italdesignu, další Maserati z počátku tisíciletí (GranTurismo, Quattroporte) navrhlo konkurenční studio Pininfarina.

David Bureš
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - Beefcake
6. 4. 2018 00:41
Fuj
To auto je fakt hnusne. Akoby zlepili predok a zadok z dvoch rozlicnych aut.
Avatar - Hammunasakra
6. 4. 2018 00:21
Re: Vypadá
Jj to asi bejvaly časy [odkaz] mě by se takový interiéry líbily i dneska :-)
Avatar - 3_diamanty
5. 4. 2018 23:51
Re: Vypadá
cim je to auto v kabine cele potiahnute.. alcantara? vtedy asi bola taka moda... dnes to posobi ale ozaj uz kusok "staromodne"
Avatar - 3_diamanty
5. 4. 2018 23:43
vyzera
akoby to bol predchodca buducej ( dnes uz neexistujucej ) cromy ... [odkaz] .. povedal by som ze aj tie predne svetla na crome boli tiez take a la maserati
Avatar - Hammunasakra
5. 4. 2018 21:29
Re: Vypadá
Tak podívej se na současný Řecko = kolébku demokracie >:D >:-[]

Nicméně tenhle starej ital :yes: :yes: ;-)