Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapuštěné kliky dveří mohou být nebezpečné, varuje ADAC

Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic
Range Rover Velar P400 MHEV
Range Rover Velar P400 MHEV
17 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (21)

Všeobecný německý autoklub (ADAC) zmiňuje, že módní kliky zapuštěné do dveří mohou v případě dopravní nehody výrazně ztížit a prodloužit záchranu cestujících.

V honbě za každý ušetřený gram oxidu uhličitého se zapuštěné kliky dočkávají stále větší popularity. Do módy se dostaly díky luxusnímu Range Roveru Velar, o větší rozšíření se starají hlavně elektromobily. Zapuštěné kliky bez celkového vysouvání (jako to má právě velar či nový Mercedes-Benz E) mají třeba i Kia EV6 se sesterskými Hyundaii Ioniq 5 a 6, u nichž se ze dveří „vyloupne“ pouze pravá část.  

Zajímavý prvek, který zlepšuje aerodynamiku i estetickou stránku vozu, ovšem nemusí být úplně ideálním řešením. Jak zmiňuje ADAC neboli Všeobecný německý autoklub, v případě dopravní nehody se může vysouvací mechanismus zaseknout, což zhorší záchranu cestujících. Přitom čas je v tomhle ohledu největší nepřítel a každá sekunda se počítá.

V rámci nárazových testů organizace Euro NCAP se sice kontroluje i to, zda vozidlo po nehodě dveře automaticky odemkne, přičemž výsuvné kliky z těchto zkoušek zatím vycházejí bez poskvrnky. V médiích už ovšem proběhly zprávy o tom, že se madla u nabouraného auta nevysunula.

V případě srážky totiž dojde k deformaci mnoha částí, nemluvě o nefunkčním napájení motorků výsuvných klik. U klasického mechanického řešení přitom posledně zmíněný problém odpadá. Tradiční madlo navíc lépe padne do ruky, což je důležité v případě otevírání zdeformovaných dveří silou.

Video placeholder
Mercedes-Benz: Crash test dvou elektromoblů • Zdroj: Mercedes-Benz

ADAC zmiňuje také elektricky ovládané zámky, které vás ve spolupráci s dalšími asistenty chrání například před otevřením dveří ve chvíli, kdy vás míjí cyklista, jiné auto nebo chodec. V jejich případě ovšem automobilky paralelně nabízejí i mechanické odemykání zevnitř (například v Lexusech NX a RX zatažením páčky otevírání k sobě).

Problém představují také různá akustická či tepelně izolační skla s vrstvením, která běžným způsobem nelze vysklít (nebo alespoň ne tak snadno). Vyproštění zraněného pasažéra je proto mnohem komplikovanější než u standardního prosklení.

Vstoupit do diskuze (21)