Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zástupce Tatry o nápravách před soudem lhal, tvrdí majitel Pragy

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 3. 4. 2014 • 16:45
6
Tvrzení bývalého předsedy dozorčí rady automobilky Tatra Williama Cabanisse o nekvalitních nápravách je prý lež. Prohlásil to majitel firmy Praga Export Petr Ptáček.

Aktualizováno 8:28: Rozsudek v kauze údajné korupce při dodávce terénních aut Tatra pro českou armádu by měl padnout 14. května. Soudu zbývá vyslechnout bývalou ministryni obrany Vlastu Parkanovou a další dva svědky. Pak ještě musí probrat listinné důkazy a tajné materiály, což by měl stihnout za dva předcházející dny.

Kvůli nekvalitním nápravám Tatra s Pragou ukončila smlouvu při dodávce terénních automobilů pro českou armádu. Vypovězení smlouvy a vyšachování Pragy ze zakázky bylo podle Ptáčka předem připravené. Uvedl to před trestním senátem pražského městského soudu, kde vypovídal jako svědek v kauze někdejšího náměstka ministryně obrany Martina Bartáka a majitele zbrojařské firmy MPI Group Michala Smrže.

Praga v zakázce figurovala jako subdodavatel náprav, kterých měla do armádních automobilů celkem dodat téměř 1700. Podle dřívější výpovědi Cabanisse však nápravy praskaly, a Tatra proto smlouvu ukončila. "Troufám si říct, že to je lež," prohlásil Ptáček, nicméně před soudem připustil, že první prototypy praskaly. Důvodem ale podle něj bylo to, že měly původně unést 12 tun. Auto ale "narostlo" o další dvě tuny, a tak se musela zesílit jejich konstrukce.

Smlouva byla podle Ptáčka ukončena jenom několik měsíců po jejím uzavření a novým dodavatelem náprav se stala slovenská dceřiná společnost Tatry. "Vedení Tatry tento akt připravovalo dopředu, nás jen zneužili," mínil Ptáček. Spor obou firem pak řešil rozhodčí soud, který rozhodl ve prospěch Tatry.

Účast české firmy jako subdodavatele přitom byla podle dřívějších výpovědí předních českých politiků jedním z hlavních důvodů, proč Tatra zakázku získala bez výběrového řízení. Před soudem se v této souvislosti probíralo údajné lobbování představitelů Tatry kvůli obavám, že o zakázku kvůli "odstřižení" Pragy přijdou.

Obžaloba tvrdí, že Barták se ze své tehdejší pozice prvního náměstka ministryně obrany snažil ovlivňovat průběh zakázky při dodávce několika stovek terénních automobilů Tatra. V únoru 2008 se prý při služební návštěvě USA dopustil trestného činu přijímání úplatku, když po Cabanissovi na střelnici v Centreville neúspěšně požadoval peníze. Penězi si firma měla údajně zajistit hladký průběh zakázek vypisovaných ministerstvem obrany.

Zbrojař Smrž se podle obžaloby pokusil o podvod, když se snažil vylákat z představitelů Tatry peníze tím, že před nimi předstíral vliv a kontakty na představitele českého ministerstva obrany i vlády. Oba muži vinu popírají. Obžalobu označují mimo jiné za naprostý nesmysl a účelově vystavěnou konstrukci.

Související články

Témata
4. 4. 2014 08:16
Re: Praskající nápravy Praga na T 810 ?
Ale jdi ty, phoenix na fotce ma vykyvne polonapravy. Tuhe ma 810. Phoenix je na fotce, protoze ma zlamane napravy.
Avatar - dolfi
3. 4. 2014 22:56
Barták za katr!
:no:
3. 4. 2014 19:37
Praskající nápravy Praga na T 810 ?
Pan Ptáček už nemá pamět zcela bez vad. Asi si plete problémy z postupného vývoje těchto náprav na stále těžších vozech Praga UV 80, resp. Praga Alfa, kde kdysi k prasknutí opravdu došlo. Ale u Tatry 810 nikoliv !
Po dobu zkoušek funkčních vzorků i prvních vozů T 810 (Praga postavila sama prototyp T810 a pak ještě dodala celkem 17 sad náprav a převodovek), přičemž ke zlomení (prasknutí) nápravy nedošlo nikdy. Jisté potíže sice byly, ale týkaly se méně významných záležitostí (např.únik oleje) a během ověřovací série je Praga odstranila. Pokud Tatra tvrdí neco jiného, ať to doloží dokumentací ze zkušebny, nebo tvrzením svědků ze svého vývoje, A ty lze konfrontovat s tehdejšími pragováky a hned by bylo jasněji jak to bylo doopravdy...
3. 4. 2014 19:29
Re: foto
Polonaprava ma evokovat ten lom >:D
Články odjinud