Zbláznil se? Francouzský ministr plánuje zakázat auta se spalovacím motorem
Země galského kohouta pokračuje v brojení proti automobilům. V Paříži postupně rozšiřují zákaz vjezdu autům se vznětovým motorem, což má vyvrcholit v roce 2025 úplným zákazem vjezdu takových aut. Něco podobného se nyní ve Francii chystá i na celostátní úrovni, vedle vozů poháněných vznětovými motory by tam do budoucna mohla být zakázána také auta se zážehovým agregátem.
O nápadu informoval sám nový ministr životního prostředí Nicolas Hulot, který oznámil, že chce ukončit prodej automobilů se vznětovým nebo zážehovým motorem do roku 2040. Plán souvisí s cílem dnešního prezidenta Francie Emmanuela Macrona být do roku 2050 uhlíkově neutrální zemí. To by znamenalo, že by díky různým protiopatřením francouzský průmysl nevytvářel uhlíkovou stopu.
Zároveň ale Hulot nepřišel s řešením, jak svého plánu chce dosáhnout. Rovněž neoznámil, zda počítá s hybridními automobily, nebo zda chce do budoucna povolit pouze auta poháněná výhradně elektřinou. Pouze uvedl, že pro následující roky chystá různé pobídky, které by Francouze donutily vyměnit staré auto s vysokými emisemi za modernější s ekologičtějším pohonem.
Jisté je také to, že s plánem se budou muset zabývat domácí automobilky, a to přestože zatím rozhodně není definitivně schválený a v tuto chvíli je ještě hudbou vzdálené budoucnosti. Renault i Skupina PSA jsou částečně vlastněny státem, a tak pro ně ministerské plány mohou být do budoucna bernou mincí...
Hulot, bývalý novinář a ekologický aktivista, nicméně není prvním politikem, který s takovým nápadem přišel. Norsko chtělo zakázat vozy se spalovacím motorem už dokonce od roku 2019, od plánu ale nakonec tiše odstoupilo. S podobnou myšlenkou se koketuje také v Německu, z tamější spolkové rady (Bundesrat) se ozývaly hlasy, že by auta se spalovacím motorem mohla skončit do roku 2030.
Podobné zprávy tak můžeme slýchat i nadále, a to přestože takové plány nejsou spásným řešením. Zvyšující se brojení proti autům se spalovacím motorem má sice ekologický podtext, propagátoři myšlenky si ale neuvědomují, že propagované bateriové elektromobily nejsou ekologicky čisté, jak mnozí hlásají. Vypouštějí sice nulové lokální emise, jenže elektrickou energii musejí někde brát (třeba z neekologických uhelných elektráren) a ani jejich výroba není kvůli jejich baterie právě vzor ekologičnosti. Nebylo by tak skutečně ekologické propagovat spíše pohon na vodíkové palivové články? O těch se přitom tolik nemluví a Daimler z jejich vývoje dokonce odstoupil...