Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
47 Fotogalerie
Diskuze (106)
Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.

Zastánci stále populárnějšího segmentu SUV tvrdí, že mezi výhody zástupců této kategorie patří i dobrý výhled ven. Nejen naše zkušenosti ale vyznívají poněkud jinak, do dáli z nich sice dobře vidět je, ale při manévrování to není ono, což nyní potvrdil test švýcarského autoklubu TCS. V něm SUV neskončila dobře, ba naopak.

Švýcarský test hodnotil celkem 69 modelů vyrobených mezi lety 2012 a 2017 různých kategorií, a to s důrazem na výhled z vozu při manévrování v těsném prostoru. A v takové zkoušce dopadli zástupci SUV v průměru vůbec nejhůře. Nejlépe se naopak dařilo malým automobilům, následovaly kombíky a kompakty.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ upozorňuje TCS na fakt, že u stylových aut je výhled ven obecně horší. Problém ale není jen na straně designu, do tématu paradoxně promlouvá také snaha o vyšší bezpečnost aut.

Konkrétně sloupky karoserie jsou dnes důležitým bezpečnostním prvkem nejen v případě čelního nárazu, ale také třeba při převrácení. Jenže kvůli nutnosti si poradit s vysokými působícími silami musí být sloupky hodně pevné, kvůli čemuž jsou stále silnější a silnější, což ale vede k horšímu výhledu do stran.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: SUV
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Opel Mokka (2012)***1,756,13,4212,734
Suzuki SX4 (2013)****1,144,233,158,1445
Honda CR-V (2013)***2,038,054,1616,0135
Mitsubishi Outlander (2013)***2,015,754,31144
Subaru Forester (2013)***2,045,254,111,4844
Peugeot 2008 (2013)****1,775,943,679,9944
Ford Kuga (2013)***1,517,83,514,832
Nissan Qashqai (2014)***2,055,593,9510,735
Ford EcoSport (2014)***1,957,453,88,4532
Porsche Macan (2014)***1,954,253,878,7331
Jeep Cherokee (2014)***2,297,644,1614,835
Lexus NX (2014)**2,48,044,615,7225
Fiat 500X (2015)***1,856,33,614,544
Mercedes-Benz GLC (2015)**2,36,564,713,844
SsangYong Tivoli (2015)***1,685,663,4611,0343
Hyundai Tucson (2015)***1,757,143,6513,7444
Infiniti Q30 (2016)****1,783,8314,144
VW Tiguan (2016)***1,767,543,6510,544
Ford Edge (2016)**2,2512,54,5415,9534
Seat Ateca (2016)***1,866,934,1313,2544
Peugeot 3008 (2016)**2,77,15,112,934

A jak celý test vlastně probíhal? Hodnoceno bylo celkem šest kategorií. V případě kategorií výhled dopředu a výhled dozadu byla měřena vzdálenost, na kterou řidič před autem nebo za ním nevidí, tedy vzdálenost xc a xd na přiloženém snímku. U kategorií parkování dopředu a parkování dozadu byla zase měřena vzdálenost k zaparkovanému, na kterou řidič vozidla již nevidí nárazník zaparkovaného vozu. Ten byl simulován 50 centimetrů vysokým kuželem. V obou případech tedy platilo, že čím kratší vzdálenost, tím lépe.

novemodelynovemodely | Zdroj: acz

Do výsledku promluvily také asistenční systémy, maximálních pět bodů dostaly vozy standardně vybavené parkovacími senzory vpředu i vzadu a parkovací kamerou, jeden bod naopak obdržely ty vozy bez těchto prvků ve standardní výbavě. Subjektivní hodnocení pak posuzovalo velikost zpětných zrcátek nebo tloušťku sloupků karoserie.

Z toho jasně vyplývá, že výhodu měly obecně menší automobily, protože u nich si díky kratší karoserii řidič dříve všimne překážek za ním (díky ostřejšímu úhlu při pohledu vzad). Pomáhá i zkosené zadní sklo, což byla výhoda kombíků nebo třeba Smartu Fortwo, který jako jediný dosáhl na pětihvězdičkové hodnocení. U něj byl půlmetrový kužel vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, zatímco u Fordu Edge až ze vzdálenosti 12,5 m a u Jaguaru XE dokonce až ze vzdálenosti 13,12 m. V takových autech tak snadno přehlédnete nejen patník, ale klidně i hrající si děti.

Test měl i jednoho zástupce české produkce. Škoda Octavia Combi z roku 2013 obdržela v celkovém hodnocení čtyři hvězdičky, stejně jako sesterský Seat Leon ST, konkurenční Toyota Auris Sports Tourer nebo o segment větší VW Passat Variant. Dařilo se jí hlavně v kategorii parkování popředu, v subjektivním hodnocení ale obdržela jen dva body z pěti.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Malé vozy a minivozy
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Fiat Panda (2012)****1,073,52,95,542
Renault Zoe (2013)****1,443,783,37,7544
Renault Clio (2013)***1,374,973,118,7332
Opel Adam (2013)****1,062,752,665,0741
BMW i3 (2014)***2,053,63,846,634
Citroën C4 Cactus***1,775,654,0611,534
Toyota Aygo (2014)****1,62,653,544,942
Hyundai i10 (2014)****1,63,383,655,9743
Mini (2014)****1,253,93,527,4642
Renault Twingo (2014)****1,082,62,8544
Opel Corsa (2014)***1,8243,887,3742
Smart Fortwo (2015)*****1,181,962,833,4453
Mazda 2 (2015)***1,14,252,888,4323
Honda Jazz (2015)****1,463,733,357,8344
Nissan Micra (2017)***1,724,754,129,9534

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Kompaktní vozy
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Subaru Impreza (2012)****1,144,93,449,744
Volvo V40 (2012)***1,486,253,712,8531
Mercedes-Benz A (2012)***1,74,853,789,5231
Audi A3 (2012)***1,524,53,599,8542
VW Golf (2013)****1,114,313,228,9842
Peugeot 308 (2014)***14,96310,9834
Mazda 3 (2014)***1,65,354,1613,233
Opel Astra (2015)***1,24,63,311,644
Renault Mégane (2016)***1,434,723,58,4534
Suzuki Baleno (2016)***1,186,72,8712,934
Fiat Tipo (2016)***1,685,383,8617,9744

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Vozy kombi
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Mazda 6 SW (2013)***1,165,053,8313,3635
Škoda Octavia Combi (2013)****0,925,033,0711,542
Toyota Auris Touring Sports (2013)****1,274,853,3512,4345
Seat Leon ST (2014)****0,934,333,179,142
Mercedes C kombi (2014)***1,545,053,7711,5632
Volvo V60 (2014)***1,55,483,688,943
VW Passat Variant (2014)****1,34,963,5310,7444
Volvo V90 (2016)***2,256,15,6413,0244

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Sedany a liftbacky
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Cadillac ATS (2013)***1,257,083,251634
Jaguar XE (2015)**1,6513,123,732024
Audi A4 (2016)***1,285,93,5913,644
Toyota Prius (2016)****1,283,953,378,2634
Mercedes-Benz E (2016)**1,89,674,2516,334
Hyundai Ioniq (2017)****1,2443,37,8834
Alfa Romeo Giulia (2017)***1,569,153,616,3234
Opel Insignia (2017)****1,586,663,8713,534

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: MPV
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Kia Carens (2013)***2,755,643,1211,9334
Nissan Note (2013)****1,423,813,338,1245
Ford B-Max (2013)***1,135,63,0910,1842
Citroën C4 Picasso (2013)****1,924,823,699,4455
Renault Espace (2015)***2,35,954,513,5544
Renault Grand Scénic (2017)**2,38,764,1515,9533

Vstoupit do diskuze (106)