Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

David Bureš David Bureš 25. 9. 2017 • 19:53
47
106
Zobrazit náhledy (47)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.

Zastánci stále populárnějšího segmentu SUV tvrdí, že mezi výhody zástupců této kategorie patří i dobrý výhled ven. Nejen naše zkušenosti ale vyznívají poněkud jinak, do dáli z nich sice dobře vidět je, ale při manévrování to není ono, což nyní potvrdil test švýcarského autoklubu TCS. V něm SUV neskončila dobře, ba naopak.

Švýcarský test hodnotil celkem 69 modelů vyrobených mezi lety 2012 a 2017 různých kategorií, a to s důrazem na výhled z vozu při manévrování v těsném prostoru. A v takové zkoušce dopadli zástupci SUV v průměru vůbec nejhůře. Nejlépe se naopak dařilo malým automobilům, následovaly kombíky a kompakty.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ upozorňuje TCS na fakt, že u stylových aut je výhled ven obecně horší. Problém ale není jen na straně designu, do tématu paradoxně promlouvá také snaha o vyšší bezpečnost aut.

Konkrétně sloupky karoserie jsou dnes důležitým bezpečnostním prvkem nejen v případě čelního nárazu, ale také třeba při převrácení. Jenže kvůli nutnosti si poradit s vysokými působícími silami musí být sloupky hodně pevné, kvůli čemuž jsou stále silnější a silnější, což ale vede k horšímu výhledu do stran.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: SUV
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Opel Mokka (2012) *** 1,75 6,1 3,42 12,7 3 4
Suzuki SX4 (2013) **** 1,14 4,23 3,15 8,14 4 5
Honda CR-V (2013) *** 2,03 8,05 4,16 16,01 3 5
Mitsubishi Outlander (2013) *** 2,01 5,75 4,3 11 4 4
Subaru Forester (2013) *** 2,04 5,25 4,1 11,48 4 4
Peugeot 2008 (2013) **** 1,77 5,94 3,67 9,99 4 4
Ford Kuga (2013) *** 1,51 7,8 3,5 14,8 3 2
Nissan Qashqai (2014) *** 2,05 5,59 3,95 10,7 3 5
Ford EcoSport (2014) *** 1,95 7,45 3,8 8,45 3 2
Porsche Macan (2014) *** 1,95 4,25 3,87 8,73 3 1
Jeep Cherokee (2014) *** 2,29 7,64 4,16 14,8 3 5
Lexus NX (2014) ** 2,4 8,04 4,6 15,72 2 5
Fiat 500X (2015) *** 1,85 6,3 3,6 14,5 4 4
Mercedes-Benz GLC (2015) ** 2,3 6,56 4,7 13,8 4 4
SsangYong Tivoli (2015) *** 1,68 5,66 3,46 11,03 4 3
Hyundai Tucson (2015) *** 1,75 7,14 3,65 13,74 4 4
Infiniti Q30 (2016) **** 1,7 8 3,83 14,1 4 4
VW Tiguan (2016) *** 1,76 7,54 3,65 10,5 4 4
Ford Edge (2016) ** 2,25 12,5 4,54 15,95 3 4
Seat Ateca (2016) *** 1,86 6,93 4,13 13,25 4 4
Peugeot 3008 (2016) ** 2,7 7,1 5,1 12,9 3 4

A jak celý test vlastně probíhal? Hodnoceno bylo celkem šest kategorií. V případě kategorií výhled dopředu a výhled dozadu byla měřena vzdálenost, na kterou řidič před autem nebo za ním nevidí, tedy vzdálenost xc a xd na přiloženém snímku. U kategorií parkování dopředu a parkování dozadu byla zase měřena vzdálenost k zaparkovanému, na kterou řidič vozidla již nevidí nárazník zaparkovaného vozu. Ten byl simulován 50 centimetrů vysokým kuželem. V obou případech tedy platilo, že čím kratší vzdálenost, tím lépe.

novemodely novemodely

Do výsledku promluvily také asistenční systémy, maximálních pět bodů dostaly vozy standardně vybavené parkovacími senzory vpředu i vzadu a parkovací kamerou, jeden bod naopak obdržely ty vozy bez těchto prvků ve standardní výbavě. Subjektivní hodnocení pak posuzovalo velikost zpětných zrcátek nebo tloušťku sloupků karoserie.

Z toho jasně vyplývá, že výhodu měly obecně menší automobily, protože u nich si díky kratší karoserii řidič dříve všimne překážek za ním (díky ostřejšímu úhlu při pohledu vzad). Pomáhá i zkosené zadní sklo, což byla výhoda kombíků nebo třeba Smartu Fortwo, který jako jediný dosáhl na pětihvězdičkové hodnocení. U něj byl půlmetrový kužel vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, zatímco u Fordu Edge až ze vzdálenosti 12,5 m a u Jaguaru XE dokonce až ze vzdálenosti 13,12 m. V takových autech tak snadno přehlédnete nejen patník, ale klidně i hrající si děti.

Test měl i jednoho zástupce české produkce. Škoda Octavia Combi z roku 2013 obdržela v celkovém hodnocení čtyři hvězdičky, stejně jako sesterský Seat Leon ST, konkurenční Toyota Auris Sports Tourer nebo o segment větší VW Passat Variant. Dařilo se jí hlavně v kategorii parkování popředu, v subjektivním hodnocení ale obdržela jen dva body z pěti.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Malé vozy a minivozy
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Fiat Panda (2012) **** 1,07 3,5 2,9 5,5 4 2
Renault Zoe (2013) **** 1,44 3,78 3,3 7,75 4 4
Renault Clio (2013) *** 1,37 4,97 3,11 8,73 3 2
Opel Adam (2013) **** 1,06 2,75 2,66 5,07 4 1
BMW i3 (2014) *** 2,05 3,6 3,84 6,6 3 4
Citroën C4 Cactus *** 1,77 5,65 4,06 11,5 3 4
Toyota Aygo (2014) **** 1,6 2,65 3,54 4,9 4 2
Hyundai i10 (2014) **** 1,6 3,38 3,65 5,97 4 3
Mini (2014) **** 1,25 3,9 3,52 7,46 4 2
Renault Twingo (2014) **** 1,08 2,6 2,8 5 4 4
Opel Corsa (2014) *** 1,82 4 3,88 7,37 4 2
Smart Fortwo (2015) ***** 1,18 1,96 2,83 3,44 5 3
Mazda 2 (2015) *** 1,1 4,25 2,88 8,43 2 3
Honda Jazz (2015) **** 1,46 3,73 3,35 7,83 4 4
Nissan Micra (2017) *** 1,72 4,75 4,12 9,95 3 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Kompaktní vozy
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Subaru Impreza (2012) **** 1,14 4,9 3,44 9,7 4 4
Volvo V40 (2012) *** 1,48 6,25 3,7 12,85 3 1
Mercedes-Benz A (2012) *** 1,7 4,85 3,78 9,52 3 1
Audi A3 (2012) *** 1,52 4,5 3,59 9,85 4 2
VW Golf (2013) **** 1,11 4,31 3,22 8,98 4 2
Peugeot 308 (2014) *** 1 4,96 3 10,98 3 4
Mazda 3 (2014) *** 1,6 5,35 4,16 13,2 3 3
Opel Astra (2015) *** 1,2 4,6 3,3 11,6 4 4
Renault Mégane (2016) *** 1,43 4,72 3,5 8,45 3 4
Suzuki Baleno (2016) *** 1,18 6,7 2,87 12,9 3 4
Fiat Tipo (2016) *** 1,68 5,38 3,86 17,97 4 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Vozy kombi
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Mazda 6 SW (2013) *** 1,16 5,05 3,83 13,36 3 5
Škoda Octavia Combi (2013) **** 0,92 5,03 3,07 11,5 4 2
Toyota Auris Touring Sports (2013) **** 1,27 4,85 3,35 12,43 4 5
Seat Leon ST (2014) **** 0,93 4,33 3,17 9,1 4 2
Mercedes C kombi (2014) *** 1,54 5,05 3,77 11,56 3 2
Volvo V60 (2014) *** 1,5 5,48 3,68 8,9 4 3
VW Passat Variant (2014) **** 1,3 4,96 3,53 10,74 4 4
Volvo V90 (2016) *** 2,25 6,1 5,64 13,02 4 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Sedany a liftbacky
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Cadillac ATS (2013) *** 1,25 7,08 3,25 16 3 4
Jaguar XE (2015) ** 1,65 13,12 3,73 20 2 4
Audi A4 (2016) *** 1,28 5,9 3,59 13,6 4 4
Toyota Prius (2016) **** 1,28 3,95 3,37 8,26 3 4
Mercedes-Benz E (2016) ** 1,8 9,67 4,25 16,3 3 4
Hyundai Ioniq (2017) **** 1,24 4 3,3 7,88 3 4
Alfa Romeo Giulia (2017) *** 1,56 9,15 3,6 16,32 3 4
Opel Insignia (2017) **** 1,58 6,66 3,87 13,5 3 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: MPV
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Kia Carens (2013) *** 2,75 5,64 3,12 11,93 3 4
Nissan Note (2013) **** 1,42 3,81 3,33 8,12 4 5
Ford B-Max (2013) *** 1,13 5,6 3,09 10,18 4 2
Citroën C4 Picasso (2013) **** 1,92 4,82 3,69 9,44 5 5
Renault Espace (2015) *** 2,3 5,95 4,5 13,55 4 4
Renault Grand Scénic (2017) ** 2,3 8,76 4,15 15,95 3 3

Související články

Témata
Avatar - Ja Prvni 123
28. 9. 2017 11:31
Re: Jdete do haje s tema anti SUV
Tak to zkus mezi Prahou a Bratislavou... a vysledek bude stejny.

I kdyz... to jsme vastne porad u cesty mezi dvema zapadnutymi dedinami.
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
28. 9. 2017 11:26
Mne to cele prijde zajimave z jineho pohledu
Kolik lidi se zivi tim, ze zjistili a okomentovali, ze s velkym SUV se parkuje obtizneji, nez s malym, mestskym autickem...

;-)
27. 9. 2017 13:28
Re: SUV
U sedmimístné (tedy v sedmimístné konfiguraci) je to pochopitelné, ale pětimístná by snad měla mít porovnatelnou (ne-li větší) ložnou plochu (Q7 má přes pět metrů, na rozdíl od X5 nebo Cayenne). V objemu je to pak něco jako 600 vs. 900 litrů.
26. 9. 2017 16:46
Re: SUV
V zasade by ti malo vyhovovat cokolvek od Subaru. 4x4 v benzine a automatej maju v kazdom modely. Variator nie je zazrak, ale zrovna na kratke trasy by som sa ho nebal a vykon 115kw z 2.0 atmo benzinu tiez nie je bieda, specialne na tvoje planovane pouzitie.

Uz si len vybrat podla velkosti a ceny vhodneho kandidata.
26. 9. 2017 16:17
Re: SUV
Ale tušia. Lenže kedysi bola väčšia výška auta daná potrebou zabezpečiť pohodlie nastupovania a dostatok priestoru v interiéri. Výška SUV je vynútená zdvihnutým a masívnejším podvozkom, samotná výška interiéru nad klasický kombík príliš nevyniká. Nastupovanie je naopak často horšie kvôli masívnemu prahu, to pôvodný Superb mal ešte po stranách stúpačky. [odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud