Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

David Bureš David Bureš 25. 9. 2017 • 15:24
47
106
Zobrazit náhledy (47)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.

Zastánci stále populárnějšího segmentu SUV tvrdí, že mezi výhody zástupců této kategorie patří i dobrý výhled ven. Nejen naše zkušenosti ale vyznívají poněkud jinak, do dáli z nich sice dobře vidět je, ale při manévrování to není ono, což nyní potvrdil test švýcarského autoklubu TCS. V něm SUV neskončila dobře, ba naopak.

Švýcarský test hodnotil celkem 69 modelů vyrobených mezi lety 2012 a 2017 různých kategorií, a to s důrazem na výhled z vozu při manévrování v těsném prostoru. A v takové zkoušce dopadli zástupci SUV v průměru vůbec nejhůře. Nejlépe se naopak dařilo malým automobilům, následovaly kombíky a kompakty.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ upozorňuje TCS na fakt, že u stylových aut je výhled ven obecně horší. Problém ale není jen na straně designu, do tématu paradoxně promlouvá také snaha o vyšší bezpečnost aut.

Konkrétně sloupky karoserie jsou dnes důležitým bezpečnostním prvkem nejen v případě čelního nárazu, ale také třeba při převrácení. Jenže kvůli nutnosti si poradit s vysokými působícími silami musí být sloupky hodně pevné, kvůli čemuž jsou stále silnější a silnější, což ale vede k horšímu výhledu do stran.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: SUV
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Opel Mokka (2012)***1,756,13,4212,734
Suzuki SX4 (2013)****1,144,233,158,1445
Honda CR-V (2013)***2,038,054,1616,0135
Mitsubishi Outlander (2013)***2,015,754,31144
Subaru Forester (2013)***2,045,254,111,4844
Peugeot 2008 (2013)****1,775,943,679,9944
Ford Kuga (2013)***1,517,83,514,832
Nissan Qashqai (2014)***2,055,593,9510,735
Ford EcoSport (2014)***1,957,453,88,4532
Porsche Macan (2014)***1,954,253,878,7331
Jeep Cherokee (2014)***2,297,644,1614,835
Lexus NX (2014)**2,48,044,615,7225
Fiat 500X (2015)***1,856,33,614,544
Mercedes-Benz GLC (2015)**2,36,564,713,844
SsangYong Tivoli (2015)***1,685,663,4611,0343
Hyundai Tucson (2015)***1,757,143,6513,7444
Infiniti Q30 (2016)****1,783,8314,144
VW Tiguan (2016)***1,767,543,6510,544
Ford Edge (2016)**2,2512,54,5415,9534
Seat Ateca (2016)***1,866,934,1313,2544
Peugeot 3008 (2016)**2,77,15,112,934

A jak celý test vlastně probíhal? Hodnoceno bylo celkem šest kategorií. V případě kategorií výhled dopředu a výhled dozadu byla měřena vzdálenost, na kterou řidič před autem nebo za ním nevidí, tedy vzdálenost xc a xd na přiloženém snímku. U kategorií parkování dopředu a parkování dozadu byla zase měřena vzdálenost k zaparkovanému, na kterou řidič vozidla již nevidí nárazník zaparkovaného vozu. Ten byl simulován 50 centimetrů vysokým kuželem. V obou případech tedy platilo, že čím kratší vzdálenost, tím lépe.

novemodely novemodely

Do výsledku promluvily také asistenční systémy, maximálních pět bodů dostaly vozy standardně vybavené parkovacími senzory vpředu i vzadu a parkovací kamerou, jeden bod naopak obdržely ty vozy bez těchto prvků ve standardní výbavě. Subjektivní hodnocení pak posuzovalo velikost zpětných zrcátek nebo tloušťku sloupků karoserie.

Z toho jasně vyplývá, že výhodu měly obecně menší automobily, protože u nich si díky kratší karoserii řidič dříve všimne překážek za ním (díky ostřejšímu úhlu při pohledu vzad). Pomáhá i zkosené zadní sklo, což byla výhoda kombíků nebo třeba Smartu Fortwo, který jako jediný dosáhl na pětihvězdičkové hodnocení. U něj byl půlmetrový kužel vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, zatímco u Fordu Edge až ze vzdálenosti 12,5 m a u Jaguaru XE dokonce až ze vzdálenosti 13,12 m. V takových autech tak snadno přehlédnete nejen patník, ale klidně i hrající si děti.

Test měl i jednoho zástupce české produkce. Škoda Octavia Combi z roku 2013 obdržela v celkovém hodnocení čtyři hvězdičky, stejně jako sesterský Seat Leon ST, konkurenční Toyota Auris Sports Tourer nebo o segment větší VW Passat Variant. Dařilo se jí hlavně v kategorii parkování popředu, v subjektivním hodnocení ale obdržela jen dva body z pěti.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Malé vozy a minivozy
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Fiat Panda (2012)****1,073,52,95,542
Renault Zoe (2013)****1,443,783,37,7544
Renault Clio (2013)***1,374,973,118,7332
Opel Adam (2013)****1,062,752,665,0741
BMW i3 (2014)***2,053,63,846,634
Citroën C4 Cactus***1,775,654,0611,534
Toyota Aygo (2014)****1,62,653,544,942
Hyundai i10 (2014)****1,63,383,655,9743
Mini (2014)****1,253,93,527,4642
Renault Twingo (2014)****1,082,62,8544
Opel Corsa (2014)***1,8243,887,3742
Smart Fortwo (2015)*****1,181,962,833,4453
Mazda 2 (2015)***1,14,252,888,4323
Honda Jazz (2015)****1,463,733,357,8344
Nissan Micra (2017)***1,724,754,129,9534

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Kompaktní vozy
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Subaru Impreza (2012)****1,144,93,449,744
Volvo V40 (2012)***1,486,253,712,8531
Mercedes-Benz A (2012)***1,74,853,789,5231
Audi A3 (2012)***1,524,53,599,8542
VW Golf (2013)****1,114,313,228,9842
Peugeot 308 (2014)***14,96310,9834
Mazda 3 (2014)***1,65,354,1613,233
Opel Astra (2015)***1,24,63,311,644
Renault Mégane (2016)***1,434,723,58,4534
Suzuki Baleno (2016)***1,186,72,8712,934
Fiat Tipo (2016)***1,685,383,8617,9744

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Vozy kombi
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Mazda 6 SW (2013)***1,165,053,8313,3635
Škoda Octavia Combi (2013)****0,925,033,0711,542
Toyota Auris Touring Sports (2013)****1,274,853,3512,4345
Seat Leon ST (2014)****0,934,333,179,142
Mercedes C kombi (2014)***1,545,053,7711,5632
Volvo V60 (2014)***1,55,483,688,943
VW Passat Variant (2014)****1,34,963,5310,7444
Volvo V90 (2016)***2,256,15,6413,0244

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Sedany a liftbacky
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Cadillac ATS (2013)***1,257,083,251634
Jaguar XE (2015)**1,6513,123,732024
Audi A4 (2016)***1,285,93,5913,644
Toyota Prius (2016)****1,283,953,378,2634
Mercedes-Benz E (2016)**1,89,674,2516,334
Hyundai Ioniq (2017)****1,2443,37,8834
Alfa Romeo Giulia (2017)***1,569,153,616,3234
Opel Insignia (2017)****1,586,663,8713,534

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: MPV
ModelHodnoceníParkování popředu (m)Parkování pozadu (m)Výhled dopředu (m)Výhled dozadu (m)Parkovací asistentiSubjektivní hodnocení
Kia Carens (2013)***2,755,643,1211,9334
Nissan Note (2013)****1,423,813,338,1245
Ford B-Max (2013)***1,135,63,0910,1842
Citroën C4 Picasso (2013)****1,924,823,699,4455
Renault Espace (2015)***2,35,954,513,5544
Renault Grand Scénic (2017)**2,38,764,1515,9533

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Jdete do haje s tema anti SUV
| 28. 9. 2017
Tak to zkus mezi Prahou a Bratislavou... a vysledek bude stejny.

I kdyz... to jsme vastne porad u cesty mezi dvema zapadnutymi dedinami.
;-)
Mne to cele prijde zajimave z jineho pohledu
| 28. 9. 2017
Kolik lidi se zivi tim, ze zjistili a okomentovali, ze s velkym SUV se parkuje obtizneji, nez s malym, mestskym autickem...

;-)
SUV
| 27. 9. 2017
U sedmimístné (tedy v sedmimístné konfiguraci) je to pochopitelné, ale pětimístná by snad měla mít porovnatelnou (ne-li větší) ložnou plochu (Q7 má přes pět metrů, na rozdíl od X5 nebo Cayenne). V objemu je to pak něco jako 600 vs. 900 litrů.
SUV
| 26. 9. 2017
V zasade by ti malo vyhovovat cokolvek od Subaru. 4x4 v benzine a automatej maju v kazdom modely. Variator nie je zazrak, ale zrovna na kratke trasy by som sa ho nebal a vykon 115kw z 2.0 atmo benzinu tiez nie je bieda, specialne na tvoje planovane pouzitie.

Uz si len vybrat podla velkosti a ceny vhodneho kandidata.
SUV
| 26. 9. 2017
Ale tušia. Lenže kedysi bola väčšia výška auta daná potrebou zabezpečiť pohodlie nastupovania a dostatok priestoru v interiéri. Výška SUV je vynútená zdvihnutým a masívnejším podvozkom, samotná výška interiéru nad klasický kombík príliš nevyniká. Nastupovanie je naopak často horšie kvôli masívnemu prahu, to pôvodný Superb mal ešte po stranách stúpačky. [odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku