Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Martin Vaculik Martin Vaculik 16. 12. 2018
49
52
Zobrazit náhledy (49)
Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Forman Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit Škoda Favorit
Ceny favoritů letí vzhůru, mnohdy až ke stotisícovým částkám. Je to nafouknutá bublina, nebo cena odráží jeho skutečné kvality?

Konstrukce Škody Favorit na samém sklonku totality byla asi největším vzepětím produkce osobních automobilů v celém RVHP. Podařilo se tehdy navrhnout vůz, který v prvních letech hlavními parametry nezaostával za nejlevnějšími variantami malých evropských aut - například Fordu Fiesta, Fiatu Uno či Volkswagenu Polo. Původní záměr byl asi o třídu výš, ale v tomto ohledu už modely jako Volkswagen Golf II, Renault 19, Citroën ZX či Opel Astra nastavily laťku příliš vysoko.

V každém případě v normalizační šedi osmdesátých let byla senzací už avizovaná příprava konkurenceschopného vozu, natož pak jeho skutečné představení. Nakonec historek, jak se na pouhé zapsání do pořadníku stály fronty i přes noc, jsme už přinesli vícero.

S pádem železné opony a otevřením hranic vůz velmi rychle zastaral. Ekonomicky vyčerpaný výrobce sice dobře zvládl základní konstrukci (o čemž je i naše dnešní video), ale těžko dotahoval kvalitu, a tak folklórem byly rachot plastů, kroutící se dveřní výplně, materiály poškozené sluncem, blikající zadní světla kvůli takzvaným kontaktním piánům a mnoho dalšího. A už vůbec nebyl schopen zavádět prvky, které Češi rychle uviděli v západních autech a okamžitě po nich zatoužili - jmenujme klimatizaci, posilovač řízení, tempomat či vyhřívané sedačky.

Na mnohé z toho došlo až u následující a z favorita vycházející felicie (od 1994), ale přicházelo to až průběžně a s rozličnými omezeními základní konstrukce. Třeba škodovácká třináctistovka uměla hnát buď posilovač řízení, nebo kompresor klimatizace. Nikdy ne obě věci najednou. Takže i zákazník si v ceníku musel vybrat. A nejčastěji nezvolil nic, jelikož už v dobách favoritů náročnější klientela utekla k západním ojetinám. Na cenách v bazarech to bylo hodně znát: Favority postávaly v rohu, zatímco po Fiatech Croma, Fordech Sierra či Opelů Vectra se jen zaprášilo.

Dnes se situace otočila. Cromy a Sierry dávno strávily pece kovohutí, zatímco přeživší favority těží z toho, že u nich zůstala nenáročná klientela, která moc nenajezdila a vůz by nikdy nenechala stát mimo garáž. Kdo mrznul přes noc před mototechnou, ten si auta zkrátka navždy váží víc než bylo zvykem v letech pozdějších. Stále se objevují ročně desítky až stovky garážových uloženek, tedy nesmírně zachovalých aut. Záhy je chytnou do rukou překupníci a šponují ceny až ke stotisícovým částkám. Co myslíte, je to nafouknutá bublina nebo reálný a trvalý stav trhu?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

přesně toto fáčko
Papezja
| 19. 12. 2018
Nevim, jak objetim pilnikem Felicia ztratila dusi, naopak, tim ze to byl jen faceliftovany Favorit, zachovala si takovy ten mechanicky raz. Pri rizeni se casto pripomina, ze je to stroj a clovek slysi a citi pracujici soucastky, a taky to ze pod ni ubiha silnice, ktera neni dokonale hladka. A taky tam i pres hromadu uprav z Favorita zustaly ruzne nedodelky. Jsou to veci, ktere narusuji komfort a proto se u modernich aut potlacuji, ale zaroven je to to, co je dle me "duse" auta.
Sběratelský kousek???
Papezja
| 19. 12. 2018
Cisla asi nebudou uplne presna, bylo to jen pro orientaci, ta stranka zobrazuje pocet zaregistrovanych kusu v danem roce, takze skutecny pocet bude vyssi o pocet vyrazenych, kterych ale v prvnich 10 letech modelu bude zanedbatelne mnozstvi. U Felicie cisla zhruba odpovidaji celkove produkci, nevim, proc je Octavie o tolik mene.

Ale prijde mi, ze Britanie byl trh podobny tomu nasemu, ty Felicie tam jsou vetsinou v socialni vybave, takze se drazsi Octavie asi neprodavaly tolik, jako v Nemecku
přesně toto fáčko
Papezja
| 19. 12. 2018
Tak k sedmi jsem nejezdil nikdy, v zime kolem 6,5, v lete okolo 6. Byly to ale trasy kolem 20km, na kratsich by to bylo horsi, na zahrivani si ten motor bral vic nez je zdravo >:D Ale po prvnich 5-10 km uz mel spotrebu kolem 5l, cim delsi trasa, tim lepsi, muj rekord byl 5,3 na 150km trase, okresky v ramci limitu.
Avatar - Ronault.
Odstřikovače světel
Ronault.
| 18. 12. 2018
No já měl r.93 LX a ostřikovače neměl. Možná kdyby někdo někde našel ceník, bylo by to jasné. Ale i Felda svého času měla výbavu LX a GLX a pod LX i GLX se ještě skrývaly různé verze, takže je klidně možné vše...
Avatar - Ronault.
hmm...
Ronault.
| 18. 12. 2018
Je pravdou, že náklony karosérie budí obavy. Pro mě dnes vždy první kilometry po přesednutí jsou pomalejší, ale je pravda to, že na to, jak jsem s tím prasácky jako student jezdi a i dnes vletím do zatáčky z ostra, tak jsem ho snad nikdy na suchém asfaltu neurval... jen to chce pevné nervy

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku