Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ze sporťáku offroad. Kdo bude následovat Porsche a Lamborghini?

Dominik Kovář
Diskuze (1)

Poslední týdny se nesou ve znamení představování vozů s vyšší světlou výškou postavených na základě sportovních vozů. Kdo bude následovat po Porsche 911 Dakar a Lamborghini Huracán Sterrato?

Ano, o plánech Porsche a Lamborghini se vědělo již nějakou dobu, takže příchod modelů 911 Dakar a Huracán Sterrato nebyl žádným velkým překvapením. I přesto působí nástup těchto supersportovních offroadů těžko uvěřitelně. Jako bychom si do poslední chvíle nedokázali představit, že v dnešní utiskované době přijde něco tak jiného, výjimečného a přitom možná trochu zbytečného. 

Právě i ten pocit “zbytečnosti” je tu ale vítaný, protože v době, kdy jsou si auta napříč koncerny více a více podobná, sdílejí stejnou techniku, díly, atd., působí modely jako 911 Dakar a Huracán Sterrato naprosto úžasně.

Video se připravuje ...

Jako by Porsche a Lamborghini mačkali z pomalu blížícího se konce modelů se spalovacími motory naprosté maximum, a nutno dodat, že se jim to daří. Shodou okolností, v případě Huracán Sterrato se jedná o poslední model Lamborghini bez jakékoliv elektrifikace.

V případě německé automobilky ze Stuttgartu není zvýšený model na bázi řady 911 žádnou novinkou. Ostatně, Porsche 911 Dakar slouží mimo jiné jako pocta modelu 953, který zvítězil na Rallye Paříž - Dakar v roce 1984. Model 953 nahradil v roce 1985 model 959 (ještě s motorem z 953). V roce 1986 přišlo druhé a poslední vítězství automobilky na nejslavnější dálkové soutěži.    

Kdo by se mohl k Porsche a Lamborghini s konceptem offroadového supersportu připojit? Když vezmeme Porsche 911, nejblíže jeho koncepci motoru umístěného vzadu může mít Chevrolet Corvette, který má s nejnovější generací C8 motor posunutý více doprostřed, přímo za řidičem. Co třeba oplastovaný Stingray? Nic takového zatím Američané v plánu nemají - spíše se spekuluje, že Chevrolet uvažuje o vytvoření konkurenta Fordu Mustang Mach-E právě na základě modelu Corvette.

V případě Lamborghini se jako největší rivalové jeví samozřejmě italští sousedé z Maranella. “Občanská válka” zatím není v plánu, i když - podívejte se, jak vypadá SF90 Stradale v offroadové verzi. Značka Ferrari navíc jako jeden z posledních výrobců sportovních automobilů prolomila hradbu vyšších vozů s uvedením SUV Purosangue.

Tyto koncepty jsou spíše fantazií, než reálným plánem jmenovaných automobilek. Porsche se k modelu 911 Dakar odhodlalo díky bohaté historii se speciály podobného typu, zatímco Lamborghini se rozhodlo spojit svět supersportů, které dobře zná a SUV, kde s modelem Urus sklízí od samotného počátku úspěch.

Zároveň uznáváme, že se bavíme o modelech, které jsou kvůli ceně i omezenému počtu kusů pro většinovou část populace nedostupné. To proto je na začátku přídavné jméno “zbytečné”. Opravdu ale jen v uvozovkách a zdaleka ne v negativním smyslu slova. Není totiž krásné sledovat, jak se v době plné omezení snaží automobilky o takto specifické modely? 

Dominik Kovář
Diskuze (1)

Doporučujeme

29. 11. 2022 17:08
Nic nového
již v 90tých letech minulého století konkrétně v 92hém Aixam, ano výrobce vozítek pro náctileté vyráběl typ MEGA TRACK luxusní pětimetrový supersport s 6ti litrovým 12ctivcálcem z mercedesu ,,S" uprosrřed karoserie , vzduchovým podvozkem a teréními schopnostmi Land cruiseru .