Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zemřel spolutvůrce nejúchvatnějších sporťáků světa. Včetně největšího klenotu sběratelů

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Italský konstruktér se podílel na vývoji Ferrari 250GTO, Isos Galore, Bizzarrini 5300 nebo motoru V12 pro Lamborghini.

V sobotu 13. května zemřel ve věku 96 let mimořádně nadaný italský designér, konstruktér a testovací jezdec Giotto Bizzarrini, který se během svého života podílel na vzniku mnoha úchvatných sportovních automobilů pod několika značkami.

Bizzarrini se narodil 6. června 1926 a svůj inženýrský titul na Univerzitě v Pise získal v roce 1953. Po krátké učitelské kariéře nastoupil u automobilky Alfa Romeo, kde nejprve pracoval na šasi modelu Giulietta. Brzy však objevil nadání pro testovací jízdy, během kterých dokázal bravurně odhalovat problémy a napravovat je.

Video se připravuje ...

V roce 1957 nastoupil do Ferrari, kde se brzy dostal do vedení vývoje sportovních vozů a GT. Dohlížel například na vývoj úchvatné řady Ferrari 250, včetně modelů 250 GT SWB, 250 Spider California nebo 250 GTO, což je dnes zřejmě největší (a nejdražší) klenot mezi sběrateli.

V roce 1961, po incidentu známém jako velký odchod či palácové povstání, opouští společně s několika dalšími inženýry Ferrari a zakládají společnost ATS, pod jejíž hlavičkou vzniká několik zajímavých projektů. V roce 1962 zakládá Bizzarrini konzultační společnost Societa Autostar a v roce 1964 ho najímá Ferruccio Lamborghini, aby pro něj navrhl motor V12.

První motor navržený pro Lamborghini se objevuje roku 1964 v modelu 350 GT, prvním produkčním modelu značky, přičemž podle legend dostával Bizzarini bonus za každého koně navíc oproti motoru Ferrari V12. Původně 3,5litrový motor V12 pak během let prochází různými úpravami a ve výrobě nakonec vydrží až do roku 2010, kdy se loučil jako 6,5litrové srdce modelu Murciélago.

Během následujících let Bizzarrini pracoval na vývoji modelu Iso Rivolta a poté začal vyrábět vlastní vozy na základech Iso pod svým jménem. Objevuje se tak i vůz Bizzarrini 5300 GT Strada, který ještě v karosárně Bertone navrhuje Giorgetto Giugiaro a který je dnes považován za jedno z nejkrásnějších GT v historii.

Video se připravuje ...

Společnost Societa Autostar v roce 1969 krachuje, a tím se na dlouhou dobu ztrácí i značka Bizzarini. Giotto ale nezahálí a nadále se věnuje různým projektům pro různé zákazníky. Mezi nimi nechybí American Motors, General Motors, Pininfarina nebo různé japonské společnosti. Kromě toho pracuje a učí na Univerzitě v Římě, kde roku 2012 získává čestný titul za průmyslový design.

V únoru tohoto roku společnost Bizzarrini oznámila, že plánuje stavbu moderního supersportu, který bude pohánět motor V12 a jehož design vytvoří Giugiaro. Nový model ponese jméno zakladatele značky – Giotto.

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Doporučujeme

17. 5. 2023 13:02
Re: Odišiel ďalší z velikánov svojej doby.
Tak tak. Nádherné doby bez progresivistické zločinné levice a sebevražedného Green Dealu! :-O
17. 5. 2023 08:36
Odišiel ďalší z velikánov svojej doby.
Odpočívaj v pokoji.