Ženeva živě: Koenigsegg Agera má vložky válců z nanomateriálu
Koenigsegg v současnosti nabízí pouze modely Agera a Agera R, zatímco všechny ostatní supersporty této značky jsou již minulostí. Konkurenti obou aktuálních modelů švédské značky se sice dají spočítat na prstech jedné ruky, ale i přesto jejich výrobce nezahálí a snaží se dovést své dílo k absolutní dokonalosti.
Pro letošní rok se modely Agera i Agera R dočkaly několika úprav, z nichž některé jsou pro společné a jiné jsou určeny pouze pro vrcholnou verzi. Mezi ty, které oba modely sdílejí patří vložky válců z nanomateriálu. Tato novinka se podílí na snížení průměrné spotřeby, redukuje tření a má i podíl na zvýšení maximálních otáček.
Koenigsegg vlastními silami vyvinul pro oba modely novou řídící jednotku motoru, s níž Agera i Agera R disponují vyšším výkonem a zároveň splňují platné emisní normy.
Omezovač otáček nyní u obou modelu zasahuje namísto 7250 min-1 až při 7500 min-1. Výkon se i díky tomu u Agery zvýšil z loňský 691 kW (940 k) na 706 kW (960 k) při 7100 min-1. Ostřejší Agera R nyní při stejných otáčkách nabízí 839 kW (1140 k), zatímco loni měla 820 kW (1115 k) při 6900 min-1.
Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne letošní Agera za 3,0 s a Agera R potřebuje jen 2,9 s. V případě zrychlení z 0 na 200 km/h je u Agery uváděno 8,0 s a u Agery R 7,5 s.
Poslední novinkou společnou pro Ageru i Ageru R je stabilizační systém KES (Koenigsegg Electronic Stability), který je pro rok 2013 součástí standardní výbavy obou modelů.
Další novinky se týkají pouze Agery R a první z nich představuje malou revoluci, protože se jedná o první sériově vyráběna jednodílná kola z karbonu s uchycením centrální maticí. Koeingsegg je pojmenoval Aircore a uvádí, že snižují neodpruženou hmotnost o 20 kg. Jediným kovovým dílem na těchto kolech je ventilek.
Koenigsegg obnovil spolupráci se společností Öhlins Racing a prvním výsledkem spolupráce je odpružení Triplex, které bude standardem pro Ageru R modelového roku 2013.
Verze R dostala odlehčenou koncovou část výfukového systému a firma zároveň oznámila obnovení spolupráce s další světoznámou švédskou společností Öhlins Racing vyrábějící špičkové tlumiče. Společně vyvinuté odpružení Triplex se standardně objeví v modelu Agera R.
Předposlední novinkou pro Ageru R je nová lehčí koncová část výfukového systému a poslední úpravou je nové přední lízátko spolu s malými křidélky ve výdechu před předními koly. Tatoúprava má při rychlostech nad 250 km/h zvyšovat aerodynamický přítlak na přední kola o 20 kg.