Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Žiguli má kulatiny: Před 40 lety vyjel z nové továrny v Togliatti první vůz

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 19. 4. 2010
55
45
Zobrazit náhledy (55)
Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101 Lada 2101
Někdejší Sovětský svaz se sice navenek prezentoval hesly o "neomezených možnostech" a porážce kapitalismu, skutečnost však byla diametrálně odlišná. Platilo to i pro tamní automobilový průmysl, který za vyspělým světem silně zaostával.

Proto se sovětští vůdci rozhodli vybudovat zcela novou automobilku vyrábějící osobní vozy dle západní licence. První vůz, VAZ 2101 Žiguli, vyjel z nové ruské automobilky před čtyřiceti lety, 19. dubna 1970.

Sovětští komunisté se při volbě západního partnera pro stavbu automobilky rozhodovali mezi italským Fiatem a francouzským Renaultem. Údajně prý proto, že spolupráci s kapitalisty mohli alespoň částečně omluvit účastí komunistických stran v tamních vládách. Volba padla na italskou automobilku a její model Fiat 124, který byl za rok 1966 vyhlášen evropským Autem roku.

Smlouva o výstavbě továrny a licenční výrobě vozu byla podepsána v roce 1966. Za místo stavby bylo zvoleno město Togliatti, někdejší Stavropol na Volze, který byl již v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim. Zde za vydatné pomoci italských odborníků vyrostla během čtyř let mamutí továrna, Volžský automobilový závod (VAZ), vybavená nejmodernější technikou. Za továrnu a licenci Sovětský svaz údajně zaplatil hlavně dodávkou surovin a ocelových plechů.

První upravený fiat z Togliatti získal odolnější podvozek, brzdy a pérování, nový motor a název Žiguli podle nedalekého pohoří. V zahraničí, na autosalónu v Bruselu, byl představen pod názvem Slavia, záhy se však pro vývoz začala používat značka Lada. V někdejším Československu se vžil hlavně původní název počeštěný na "žigulík".

Na ruském trhu se auto začalo prodávat v srpnu 1970 a stalo se doslova senzací a následně nedostatkovým zbožím. Zájem budilo i v zahraničí, především na trzích sovětských satelitů. Zde patřilo díky chudičké nabídce k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Auto s motorem o objemu 1197 cm3 a výkonu 44 kW uvezlo 400 kg nákladu a nabízelo 380 litrů zavazadlového prostoru. V březnu 1972 navíc VAZ začal vyrábět i verzi kombi (VAZ 2102) a o rok později lépe vybavenou Ladu 1500 (VAZ 2103).

V Československu se žigulík začal prodávat v roce 1971 a stal se velmi žádaným zbožím a do jisté míry i symbolem společenského postavení. Žigulík, a především pak některé další modely VAZ, totiž nabízel více pohodlí, poměrně kvalitní zpracování i vyšší výkon než většina tehdy dostupných vozů. Údajně i proto, že díky zahájení výroby v Sovětském svazu musela mladoboleslavská automobilka ukončit ambiciózní projekt nové typové řady škodovek Š 720 s motorem 1250 až 2000 cm3 a italským designem, který by prý ruským vozům příliš konkuroval.

Do roku 1989 v Československu jezdilo přes 365.000 vozů VAZ (oblíbený byl například VAZ 2106 - Lada 1600 z roku 1977) a prodalo by se i mnohem více, kdyby byly. Ještě v roce 1988 prodejce Mototechna evidoval 120.000 zájemců o koupi vozu Lada, přitom jejich dodávky se pohybovaly kolem 10.000 kusů ročně. Po roce 1989 a otevření trhu Západu zájem opadl takřka k nule.

Nicméně v Rusku a dalších postsovětských zemích byla auta z Togliatti stále populární. Kromě osobních vozů slavila velký úspěch například i terénní Lada Niva (VAZ 2121) úspěšně prezentovaná na slavné dakarské rallye, která se jako jeden z mála sovětských výrobků prosadila i na Západě.

Firma, přejmenovaná na AvtoVAZ, je nyní stále největší automobilkou v Rusku. Loni vyrobila téměř 300.000 vozů Lada a přes 40.000 souprav součástek pro jejich montáž. Společnost již řadu let spolupracuje s americkou General Motors, má s ní společný podnik produkující některé modely značky Chevrolet. V roce 2007 koupil 25 procent akcií AvtoVAZu francouzský Renault s tím, že podpoří ochabující výrobu vozů Lada a ruská firma začne později vyrábět i vozy značek Renault a Nissan.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
Ako malý chalan som to vnímal inak
white label
| 18. 11. 2012
Tak to jsi ako malý chalan (v tomto hledu) dělal komančům radost... >:-[]
Ako malý chalan som to vnímal inak
jozephko
| 17. 11. 2012
Keď som ako malý chalan občas pozeral talianske či francúzske filmy a videl tam behať žigulíky, dacie, polské fiaty či avie, tak to celé vyzeralo úplne inak - že tie socialistické štáty musia vyrábať veľmi dobré autá, keď ich kupujú aj na Západe :-). Samozrejme až oveľa neskôr mi došlo, že je to úplne naopak.
Podobne som uvažoval, keď som počul hit od Zagorovej či Vondráčkovej v taliančine alebo angličtine. Tak som si hovoril, že tí západniari sú ale sviniari, že takto kopírujú naše hity :-)
Přesně takovou , jako na ůvodní fotce jsme měli
Karel6
| 17. 11. 2012
Tenkrát na začátku sedmdesátejch let si máma vzpoměla , že by jsme si měli pořídit auto . Začala v práci chodit na přesčasy a sobotní směny a za pár let našetřila k 70 tisícům . Tak se s tátou a strejcem vypravili do Klatov do Mototechny ( táta si tenkrát teprve dělal řidičák ) . To bylo na jaře roku 1973 . Ještě po cestě neměli vůbec představu jaký auto koupí , ale docela určitě věděla že to nebude Škodovka . Nelíbila se jí . Po cestě z nádraží proti nim jel Žigulík , TOHO CHCI !!!!!! prohlásila prý tenkrát . V Mototechně na dvoře měli tenkrát ještě dva Žigulíky . Nechali si umýt jednoho , ale našli na dveřích škráblý lak . Tak si vzali druhýho . Žiguli 1200 vínově červený . bylo to auto snad z druhý dodávky do ČSSR , všichni se tenkrát divili co jsme si to koupili za fáro . To auto bylo nezničitelný , sjezdili jsme s ním po výletech celou republiku a několikrát nás dovezlo k Baltu , jadranu a jednou i do Bulharska . Nakonec jsem se s ním po létech ještě naučil jezdit a prodávali jsme ho v perfektním stavu někdy kolem roku 1993 . Tehdy se říkalo že první série byly nezničitelný protože se ještě dělaly ze Švédský oceli a na kvalitu dohlíželi inženýři od Fiatu . Supr auto !
Avatar - superkutil
Ve své době jediné schopné auto.
superkutil
| 17. 11. 2012
Rychle se zapomíná a mladí netuší o čem mluví. Ono se snadno kritizuje, ale je potřeba si i vyzkoušet. V té době byl na výběr Trabant, Wartburg, Škoda a Žigujík. Na rozdíl od těch ostatních byl žigulík spolehlivé auto, které mohlo být i kombi. Byl to tank s výbornou průchodností a až na reznoucí plechy to byl držák. A provozní náklady na km byly výrazně nižší jak dnešní moderní auta. Pokud totiž člověk bere auto jako přibližovadlo, tak Žiguli nikdy nezklamalo, dobře topilo a dobře táhlo. Se Škodovkou se to vůbec nedalo srovnat, Škodovky té doby byly dost poruchové. A pokud budu v zemi, kde není rozvinutá síť servisů, tak raději zvolím Žiguli než moderní auto plné elektroniky. Odešel mi EGR v Mondeu z roku 2007, v době, kdy mělo najeto 40tis.km a sehnat servis ve Skandinávii bylo nemožné. Nejbližší servis 800km. Takže 800km poskakování a padání motoru do nouzáku. ;-\

Takže s láskou vzpomínám na Žiguli. ;-)
Avatar - chetoos
lada
chetoos
| 6. 6. 2010
Jo tento žigul je u nás pořád v hojném počtu a hodně dlouho bude je to spolehlivé auto které vydrží skoro všechno a lehko se udržuje