Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i7 je nejtěžším modelem značky, další novinky už by však měly být jen lehčí

Ondřej Mára
Diskuze (24)

Automobilky se sice snaží stavět stále hospodárnější a ekologičtější vozy, stále však zvyšují jejich hmotnost, což jejich efektivitu naopak snižuje.

Snaha automobilek o stále zelenější, hospodárnější a ekologičtější vozy vedla v posledních letech k velkému důrazu na stavbu elektromobilů, které však mají jeden problém – jsou dost těžké. Vysoká hmotnost ovšem snižuje efektivitu a navíc se negativně promítá i do dalších oblastí, včetně namáhání brzd a pneumatik, ze kterých se do ovzduší dostávají další negativní látky.

Problém s rostoucí hmotností si řada automobilek zřejmě uvědomuje a například BMW by v současnosti mělo nyní stát na horní hranici váhy svých modelů. Novější vozy by už tedy neměly být těžší, než například nové modely BMW i7 a modernizované BMW X7, které v současnosti patří k nejtěžším modelům v nabídce značky.

Čistě elektrická limuzína BMW i7, aniž by měla kohokoliv na palubě, totiž podle dostupných informací váží 2640 kilogramů. Modernizované BMW X7 se pak v závislost na motorizace pohybuje v rozmezí 2480 až 2560 kilogramů – opět bez posádky.

Christoph Fagschlunger, projektový manažer BMW řady 7, ovšem v nedávném rozhovoru pro australský web CarSales prozradil, že tyto vozy v podstatě představují váhový strop pro značku. Jinak řečeno – budoucí modely už by měly být jen lehčí. Ostatně i rozdíl mezi čistě elektrickou verzí i7 a základním šestiválcem by měl být až kolem 500 kilogramů.

Video se připravuje ...

Nemyslím si, že se auta stanou těžší, než jsou v současnosti, a je pro to několik vysvětlení. Pro nás, jako společnost nabízející osobní vozidla, je stále možné pokrýt všechny požadavky v rámci současných váhových omezení“, citují australští kolegové Fagschlungera.

Obrovský vliv na růst hmotnosti mají samozřejmě tradičně stále vyšší nároky na elektrifikaci, hmotnost ovšem roste i kvůli vyšším nárokům na bezpečnost a testům NCAP. Nezanedbatelným faktorem jsou však i neustále rostoucí rozměry automobilů a snaha automobilek nabídnout vyšší komfort. Například jen sedačka řidiče je dnes až o 40 kilogramů těžší, než byla před dvaceti lety. A některé luxusní sedačky prý váží až 100 kilo – každá.

Do budoucna nás však i podle Fagschlungera čekají změny, které růst váhy omezí. „Velikost automobilů bude mít jednoho dne přirozený konec, kdy se s autem nevejdete do garáže, nebo se s ním nebudete moci otočit na silnici. A ten den se blíží,“ uvedl projektový manažer nové sedmičky.

A ani vyšší komfort už nebude přidávat na váze. Technologie zvyšující komfort jsou totiž stále chytřejší. Hluk z jízdy můžete potlačit hmotou kolem celého vozu, nebo můžete použít aktivní systém potlačování hluku“, pokračoval v příkladech Fagschlunger.

Ondřej Mára
Diskuze (24)

Doporučujeme

29. 4. 2022 17:24
Re: Petrolhead ekologem
Vysvětlovat bych to nemusel, kdybych se tady s tebou nebavil.
Určitě to má při 130 km/h na dálnicis potřebu 35 kWh/100km... Jel jsi aspoň s iX 40, aby sis tohle ověřil? Sice rozdíl tam bude oproti iX 40, ale rozhodně ne tolik, aby to dělalo 35 kWh/100km.
Ono ne každý musí čumět na YT, někdo si to auto může na pár dní půjčit a vyzkoušet si všechny své režimy jízdy.
Avatar - lyon667
29. 4. 2022 11:19
Re: Petrolhead ekologem
Jenže u elektra se na tato fakta upozorňuje proto, že přímo popírají jediný smysl jejich existence - tu takzvanou ekologii. U Transitů ani Sprinterů tohle nikoho nezajímá...
Avatar - lyon667
29. 4. 2022 11:01
Re: Kolik gumy se uvolní z pneumatik do přírody z těžkých EV
Land Cruiser není EV, nikdo si ho nekupuje kvůli ekologii.
29. 4. 2022 10:30
Re: Petrolhead ekologem
na hmotnost nebo na to, kolik se uvolňuje gumy z pneumatik u těžšího auta? protože tento parametr donedávna vůbec nikoho netrápil, to přišlo až poslední rok nebo dva, že se začaly řešit pneumatiky a brzdové destičky lojzíčku :-)
Avatar - twistedTSD
29. 4. 2022 03:24
Re: Petrolhead ekologem
Těch 400 km v klidu bych chtěl vidět, když to nedá pomalu ani EQS.