Známé americké muzeum se zbavuje několika klasických českých aut. Za kolik?
Lane Motor Museum v americkém městě Nashville patří mezi nejznámější automobilová muzea ve Spojených státech amerických. A to i díky pozoruhodné sbírce evropských vozidel.
Kolekce přitom zahrnuje také řadu vozů z Československa, například několik automobilů značek Aero, Škoda a Tatra. Nechybí stroje Jawa, Velorexy nebo jedna Praga.
Aktuálně se však muzeum snaží čtyř československých aut zbavit. Samozřejmě nejen jich, vozů, s nimiž se instituce chce z rozličných důvodů rozloučit, je mnohem víc. Pojďme se ale podívat pouze na ty "naše". U všech československých produktů visí navíc částka, kterou muzeum požaduje. I z toho pohledu je prodej níže uvedených klasických českých aut zajímavý, alespoň přibližně naznačuje totiž, jakou hodnotu tyto vozy mohou mít ve Spojených státech.
Nejlevnější na seznamu je Tatra 805 z roku 1955. Lehký terénní nákladní automobil, vyráběný v letech 1952 až 1960 především pro potřeby armády, si muzeum cení na 5000 dolarů, což je v přepočtu asi 105 tisíc korun.
Nákladní tatrovka, která si kvůli charakteristickému zvuku osmiválce vysloužila přezdívky jako Kačena, Kvíčala nebo Píšťala, je podle prodejce v průměrném stavu, nepojízdná a bez brzd.
Za 10 tisíc dolarů, tedy zhruba 210 tisíc korun, muzeum prodává Aero 30 z roku 1936. Auto by mělo být schopné pohybu, brzdí a také prý dobře vypadá. Motor však vydává větší hluk. O pohon Aera 30, které se vyrábělo v letech 1934 až 1947, se mimochodem stará litrový dvouválcový dvoutaktní motor o výkonu 22 kW.
Na stejnou sumu jako Aero si muzeum cení také Tatru 613 z roku 1976. Limuzína s osmiválcem za zadní nápravou je v pojízdném stavu, jako vady prodejce uvádí korozi na několika místech a jen průměrnou estetickou kondici.
Nejdražším československým vozem v nabídce je Tatra 75, která se v Kopřivnici vyráběla v letech 1934 až 1942. Nashvillský exemplář pochází z roku 1934 a k mání je za 20 tisíc dolarů, tedy asi 420 tisíc korun.
Na téhle tatrovce je zajímavá i historie, vůz totiž až do roku 2012 patřil jediné rodině. Jako nové auto si model 75 pořídil jistý Josef Lízner z Kolína. Podle muzea byla Tatra také jediným vozem, který pan Lízner za svého života vlastnil a řídil. Zemřel v roce 1984.
Po jeho smrti se automobil dědil v rodině, až ve zmíněném roce 2012 ho odkoupilo Lane Motor Museum od Líznerovy vnučky. Tatru 75 pohání vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1,7 litru a výkonu 22 kW. V roce 1934 za něj první majitel zaplatil 34.750 korun. Současný stav ovšem není zrovna výstavní...