Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Známé americké muzeum se zbavuje několika klasických českých aut. Za kolik?

Jan Zajíc
Diskuze (7)

Lane Motor Museum v americkém městě Nashville patří mezi nejznámější automobilová muzea ve Spojených státech amerických. A to i díky pozoruhodné sbírce evropských vozidel.

Kolekce přitom zahrnuje také řadu vozů z Československa, například několik automobilů značek Aero, Škoda a Tatra. Nechybí stroje Jawa, Velorexy nebo jedna Praga.

Aktuálně se však muzeum snaží čtyř československých aut zbavit. Samozřejmě nejen jich, vozů, s nimiž se instituce chce z rozličných důvodů rozloučit, je mnohem víc. Pojďme se ale podívat pouze na ty "naše". U všech československých produktů visí navíc částka, kterou muzeum požaduje. I z toho pohledu je prodej níže uvedených klasických českých aut zajímavý, alespoň přibližně naznačuje totiž, jakou hodnotu tyto vozy mohou mít ve Spojených státech.

Nejlevnější na seznamu je Tatra 805 z roku 1955. Lehký terénní nákladní automobil, vyráběný v letech 1952 až 1960 především pro potřeby armády, si muzeum cení na 5000 dolarů, což je v přepočtu asi 105 tisíc korun.

Nákladní tatrovka, která si kvůli charakteristickému zvuku osmiválce vysloužila přezdívky jako Kačena, Kvíčala nebo Píšťala, je podle prodejce v průměrném stavu, nepojízdná a bez brzd.

Za 10 tisíc dolarů, tedy zhruba 210 tisíc korun, muzeum prodává Aero 30 z roku 1936. Auto by mělo být schopné pohybu, brzdí a také prý dobře vypadá. Motor však vydává větší hluk. O pohon Aera 30, které se vyrábělo v letech 1934 až 1947, se mimochodem stará litrový dvouválcový dvoutaktní motor o výkonu 22 kW.

Na stejnou sumu jako Aero si muzeum cení také Tatru 613 z roku 1976. Limuzína s osmiválcem za zadní nápravou je v pojízdném stavu, jako vady prodejce uvádí korozi na několika místech a jen průměrnou estetickou kondici.

Nejdražším československým vozem v nabídce je Tatra 75, která se v Kopřivnici vyráběla v letech 1934 až 1942. Nashvillský exemplář pochází z roku 1934 a k mání je za 20 tisíc dolarů, tedy asi 420 tisíc korun.

Na téhle tatrovce je zajímavá i historie, vůz totiž až do roku 2012 patřil jediné rodině. Jako nové auto si model 75 pořídil jistý Josef Lízner z Kolína. Podle muzea byla Tatra také jediným vozem, který pan Lízner za svého života vlastnil a řídil. Zemřel v roce 1984.

Po jeho smrti se automobil dědil v rodině, až ve zmíněném roce 2012 ho odkoupilo Lane Motor Museum od Líznerovy vnučky. Tatru 75 pohání vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1,7 litru a výkonu 22 kW. V roce 1934 za něj první majitel zaplatil 34.750 korun. Současný stav ovšem není zrovna výstavní...

Jan Zajíc
Diskuze (7)

Doporučujeme

12. 5. 2021 11:27
Re: Známé americké muzeum...
Šetřím ruce Cicerovi, Hamunovi, Windieselovi a spol. Podporuji auto.cz, aby dostával více peněz od zadavatelů reklam. Myslím si, že teď poměrně finančně trpí :-! My si s Klaudiem jenom tak pokecáváme a ode mě určitě žádné moudro nelze čerpat.
12. 5. 2021 10:10
Re: Známé americké muzeum...
Chápu, ale proč to sem píšeš dost dobře nechápu. Přínos nula a když každý pod všechno, co ho nezajímá napíše příspěvek nic neobsahující, tak se zde utopíme. Promiň, zase já. :-)
12. 5. 2021 09:33
Re: Známé americké muzeum...
Osobně mě takové super příležitosti, jako jsou "veteráni", kryptoměny a spol nechávají chladným.
12. 5. 2021 07:50
Re: Známé americké muzeum...
Tá tridsiatka Aerovka sa mi páči. Ale musela by byť za tú cenu u nás, nie v Amerike. Kým by som ju sem dotiahol, stúpla by na cene dvojnásobne, a to už nedáva zmysel.
12. 5. 2021 07:39
Re: Známé americké muzeum...
Možná to je o finančním smyslu případné renovace. Když do nějakého starého auta vrazíš hodně peněz, pak jsi asi buď fanoušek a chceš si sám sobě udělat radost (to bude asi menší procento) nebo počítáš s tím, že se ti vložená investice vrátí (to bude asi většina). Připadá mi, že v současnosti vrcholí mánie držení/kupování a trochu méně restaurování starých aut.