Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
137 Fotogalerie

Znáte autobusy pozapomenuté značky PAZ? Ruský výrobce funguje dodnes

Firma vyrábějící v městě Pavlovo se zabývá hlavně menšími typy autobusů. Často slouží jako „maršrutky,“ speciální sdílená taxi.

Sovětský automobilový průmysl je znám hlavně pro výrobky „Volžského automobilového závodu,“ alias firmy vyrábějící vozy značky Lada. Vedle něj ale v bývalém Sovětském svazu fungovaly i další automobilky, jestliže UAZ, GAZ nebo ZiL jsou dodnes známé, takový LuAZ už méně. Věhlasný není ani závod PAZ, a tak si ho pojďme připomenout.

Historie automobilky PAZ, alias Pavlovského autobusového závodu, se začala psát v roce 1930, kdy bylo rozhodnuto o jeho výstavbě. Vybudován byl o dva roky později, a to v městě Pavlovo, nedaleko Nižného Novgorodu. Právě lokace nedaleko Gorkého automobilového závodu (GAZ) naznačuje napojení na tohoto známějšího výrobce. PAZ byl totiž původně založen jakožto dodavatel nářadí a části karoserií pro GAZ. I proto se mu původně říkalo ZATI – závod pro traktorové nářadí.

K přejmenování na PAZ došlo až po válce, a konkrétně v roce 1952, kdy vláda Sovětského svazu rozhodla o změně zaměření dané továrny. Z dodavatele nářadí a karoserií se měl stát závod na autobusy, odtud i název Pavlovský autobusový závod.

Starý známý

Prvním dílem byl tzv. PAZ-651, autobus postavený na základech podvozku nákladního GAZu 51. Prvních pět kusů tohoto vozidla vyjelo z bran továrny 5. srpna 1952.

O nic nového však nešlo, jednalo se o autobus známý také jako GZA 651, autobusy, který v Gorkého automobilovém závodu vznikal už od roku 1949. Později se 6,17 metru dlouhý autobus s 19 sedadly vyráběl také v Rize (jako RARZ-651) nebo Kurganu (KavZ-651). Poháněn byl benzinovým řadovým šestiválcem s výkonem 51 kW.

První vlastní dílo následovalo v roce 1958. PAZ-652 byl 7,15 metru dlouhý autobus s rozvorem 3,6 metru určený pro regionální a příměstské trasy, který měl už bezkapotovou (trambusovou) karoserií. Nabízel 23 sedadel a 42 míst celkem, poháněn byl karburátorovým šestiválcovým motorem o výkonu 66 kW, který jej dokázal rozpohybovat až na 80 km/h. Do roku 1968 tento model vznikl v 62.121. exemplářích.

Od roku 1967 byl model již nahrazován modernějším PAZem-672, který ve výrobě vydržel až do roku 1989. Stroj vyrostl na 7,15 metru délky, zatímco rozvor byl zachován na 3,6 metru. Dovnitř se vešlo až 45 osob, z toho 23 sedících. V útrobách pracoval motor ZMZ 672, neboli zážehový vidlicový osmiválec o objemu 4,3 litru s 85 kW a 284 N.m.

PAZ-672 vznikl v nepřeberném množství verzí. Shodný základ měl zlevnit výrobu a zjednodušit údržbu. Vedle výchozího modelu tu byla třeba verze PAZ-672G určená do horského prostředí, která měla všechna sedadla s bezpečnostním pásem a posílenou brzdovou soustavu, nebo PAZ-672S do zimních podmínek, se zesílenými skly, dodatečným topením a silnějším generátorem. PAZ dodával i šasi pro kubánského výrobce autobusů Girón. Všechny modifikace měly dohromady na svém kontě 288.688 vyrobených kusů.

Na konci osmdesátých let byl model nahrazen PAZem-3205, který po několika úpravách zůstává ve výrobě dodnes. Závod na něm pracoval už od začátku sedmdesátých let, výsledkem bylo nakonec dílo se shodným základem jako u předchůdce, avšak se zcela novou karoserií. Změnil se i motor.

PAZ žije dál

Vstup do nové doby po rozpadu Sovětského svazu PAZ přežil. Malé a kompaktní autobusy byly totiž v zemích bývalého SSSR hodně populární. A jsou dodnes, hlavně díky tzv. maršrutkám, jakýmsi sdíleným taxi, které jezdí na stanovené trase, avšak v nepravidelných intervalech, podle toho, kdy je dané vozidlo naplněno. Jako maršrutky přitom slouží buď velké osobní dodávky nebo právě menší autobusy. V mnohých městech postsovětských republik převzaly funkci hromadné dopravy, a to spolu s útlumem veřejné dopravy a rozpadem její tradiční sítě.

Právě i díky tomu PAZ dodnes funguje, byť u nás tato továrna moc známá není. Dodnes se specializuje hlavně na menší autobusy, mezi velkými to i kvůli konkurenci nevyšlo. Výroba modelu PAZ-5272 tak trvala jen krátce.

Dnes PAZ vyrábí asi 10.000 strojů ročně, přičemž ve své kategorii na domácím ruském trhu dominuje. A nadále má blízko i GAZu, s nímž jsou spojeny její počátky. Od roku 2000 je totiž součástí holdingové skupiny GAZ Group, pod níž dnes patří i další autobusoví výrobci z Ruska, KavZ a LiAZ. PAZ tak žije dál.