Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znovuzrozený Lister Knobbly se představuje

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Lawrence Whittaker splnil slib. Dokázal reinkarnovat nejen značku Lister, ale i originální sportovní prototyp Knobbly.

Moderní Knobbly se ukázal na výstavě Autosport International v Birminghamu. No, on vlastně tak úplně moderní není... Whittaker totiž kromě značky koupil i celý dochovaný archiv, takže jeho konstrukční tým měl k dispozici původní dokumentaci. Ušlechtilý sporťák samozřejmě nemá pod kapotou žádný motor se vstřikováním, nedejbože turbodmychadlem, ale poctivý karburátorový atmosférický řadový šestiválec 3,8 l v závodní úpravě s výkonem 246 kW. Znalci historie Jaguaru vědí, ti ostatní mohou tušit. Jistě, naladěné „srdce“ v nejlepší kondici pochází ze slavného D-Type, trojnásobného vítěze 24 hodin Le Mans.

Ona to není tak úplně náhoda. Instalací nějakého současného agregátu by nejen legenda ztratila duši, ale hlavně, i aktuální Knobbly, který se od originálu vzhledově vůbec nevzdálil, odpovídá předpisům mezinárodní automobilové federace FIA pro závody historických aut. Na letošní rok se dokonce chystá pro jejich majitele samostatná série. Mohou si to ale klidně rozdat i s nejnovějšími sporťáky. Z klidu na 96 km/h „historik“ vystřelí během 4,3 s a rozjede se až na 291 km/h.

Zájemce, kteří by si jej chtěli koupit, už u Listeru zklamou. Knobbly měl takový ohlas, že je beznadějně vyprodán, objednávková kniha se zaplnila už dávno. Také nevznikne žádná velká série, ale jen deset kousků. Plus tři další výroční na oslavu šedesátin od doby, kdy Brian Lister založil původní značku. Všechny samozřejmě ručně. Cambridge si spojujeme se slavnou univerzitou, ale továrna sídlí právě tam, stejně jako ta původní. Tedy, spíše manufaktura, roboty tam nehledejme...

„Knobbly“ (vyboulený) je přezdívkou podle tvarů karoserie. Původní model se představil v roce 1957, samotná společnost je ještě o čtyři léta starší, založil ji George Lister se svými syny včetně zmíněného Briana. Obnova produkce je také poctou posledně jmenovanému muži. Ten totiž nedávno zemřel, odešel z tohoto světa v prosinci 2014 ve věku 88 let. Začínal s motory MG a Bristol (dalším vývojem předválečných šestiválců BMW 328 1,97 litru), jeho vozy měly nápravy De Dion, tradiční trubkový rám a „notoricky špatné“ bubnové brzdy. Experimentoval také s agregátem Maserati a postavil dokonce dva monoposty!

Největší slávu ale přinesla nová hliníková karoserie a instalace motoru z D-Type o výkonu 228 kW. Narodil se Knobbly! Tovární pilot Archie Scott Brown bohužel zahynul v květnu 1958 ve Spa po ostrém souboji s velkým americkým kamarádem a soupeřem Mastenem Gregorym (jel na stejném voze ve slavné skotské stáji Ecurie Ecosse). Brown v šestém kolem uklouzl na mokré trati v úseku Blanchimont, opustil trať, narazil do dopravní značky, jeho lister se převrátil a začal hořet. Zabila jej však spojovací tyč.. Byl mimochodem od narození handicapovaný, přesto startoval třeba i v GP Británie 1956 na Connaughtu! Proslul také odpovědí na všetečnou novinářskou otázku: „Co byste dělal, kdyby vám odešly brzdy?" „Pokračoval bych bez nich, kamaráde," reagoval logicky.

Knobbly přitom už měly na obou nápravách kotouče od Girlingu a existovaly i s vidlicovými osmiválci Chevrolet Corvette 5,36 l/261 kW. Bylo jich postaveno dohromady jen sedmnáct! Karoserii ještě dále pro obě motorizace tvarově upravil legendární Frank Costin (spoluzakladatel Cosworthu), těmto autům už se neříká Knobbly, ale podle něj. Nového „převleku“ se samozřejmě dočkaly i některé starší kusy. Na konci 50. let však značka oficiálně ukončila závodní činnost a nové vozy stavěla už jen soukromým zájemcům. Brian Lister se poté ještě věnoval vývoji speciálu Sunbeam Tiger pro Le Mans.

Z nedávné doby, kdy ji v roce 1986 obnovil Laurence Pearce, je neznámější supersport Storm se sedmilitrovým dvanáctiválcem původem z Jaguaru XJS, vítěz mistrovství FIA GT v roce 2000. Přes dvě dekády vyráběná kupé GT také Lister Cars Ltd. dále ladila a upravovala. Sídlila však v Leatherheadu (Surrey). Současná Lister Motor Company vznikla 20. května 2013, hlavním investorem a majitelem je pojišťovna Warranty Wise, firmu vedou Lawrence a Andrew Whittakerové – opět otec se synem. Dokonce uvažují o návratu mezi supersporty.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)