Zpoplatnění německých silnic je prý diskriminace dalších členů EU

Plán německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta na zpoplatnění německých silnic pro osobní automobily odporuje pravidlům Evropské unie. Vyplývá to podle agentury DPA z odborného posudku právníků pro dolní komoru německého parlamentu. Ministerstvo dopravy ale správnost posudku zpochybňuje.
Posudek tvrdí, že plán by vedl k "nepřímé diskriminaci občanů unie". Dobrindt chce od roku 2016 zpoplatnit využívání všech německých silnic. Majitelům aut registrovaných v Německu by se však o cenu silniční známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by pro ně zpoplatnění silnic na rozdíl od zahraničních řidičů neznamenalo zvýšené náklady.
Plán navíc počítá s tím, že ceny ročních známek pro auta registrovaná v Německu budou nastaveny podle objemu motoru, stáří vozu a jeho šetrnosti k životnímu prostředí. Budou se tak lišit od cen známek pro zahraniční auta, u kterých se tyto faktory zohledňovat nebudou.
Plán by tak podle posudku vedl k "nerovnému zacházení s domácími a zahraničními vlastníky automobilů, a tím k nepřímé diskriminaci". Ministerstvo dopravy nicméně tvrdí, že posudek zjevně vykazuje "odborné a obsahové" chyby, takže jsou jeho závěry nesprávné.
Proti zpoplatnění všech německých silnic se již dříve začali bouřit starostové německých příhraničních měst, podle kterých by plán narušil obchodní i mezilidské kontakty v pohraničí. Starostové rovněž vyjádřili obavy, že Česko v reakci na Dobrindtův návrh také zpoplatní silnice nižších tříd.
Plán na zpoplatnění silnic má v Německu i řadu dalších kritiků. Bavorský svaz obchodu (HBE) se například obává, že nový systém způsobí propad tržeb v oblastech u hranic s Českou republikou a Rakouskem. Návrh kritizují rovněž ekologické organizace, podle nichž je zavedení poplatků motivováno čistě hospodářsky a nepovede k omezení individuální automobilové dopravy.