Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC: Nejdál dojedete s Pandou CNG

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Německý autoklub ADAC provedl porovnání automobilů různých kategorií s odlišnými druhy motorů – na benzin, naftu, plyn i elektřinu.

Jeho účelem bylo zjistit, který vůz dojede nejdál s palivem za 30 eur (asi 780,- Kč). Byla vybrána opravdová všehochuť ze současné produkce: od malých dvoumístných vozítek po supersporty, celkem se jednalo o 241 různých modelů. Vítězem se stal Fiat Panda Natural Power, který konzumuje kromě benzinu také CNG, tedy stlačený zemní plyn. Ujetá vzdálenost 724 km odpovídá cestě z německého Frankfurtu nad Mohanem k Severnímu moři.

Jedná se o zcela sériovou Pandu, která je poháněna osmiventilovým motorem o objemu 1,2 l s výkonem 40 kW, při provozu na plyn je pak jeho maximální hodnota pouhých 38 kW. Benzinová nádrž verze Natural Power pojme 30 l drahocenné tekutiny, dvě další na CNG mají celkovou kapacitu 72 l, nebo chcete-li 12 kg. V ceníku českého importéra bychom tuto verzi v současnosti hledali marně, například v domovské Itálii stojí 14.050 eur (asi 364.500 Kč).

Mimochodem, řada Natural Power automobilky Fiat obsahuje celkem 14 typů osobních a užitkových vozů. Zatím se jich celosvětově prodalo na 400 tisíc kusů, což lze považovat za velký úspěch, jehož Fiat určitě využije při propagaci.

Ale zpět k testu. Nejhorším byl naopak hybridní automobil. Šlo o BMW X6 Active Hybrid, který za 30 eur ujede pouze 171 km. Pokud by chtěl absolvovat stejnou cestu jako Panda, řidičova peněženka by se ztenčila o 127 eur (3.293 Kč), Pouze o deset kilometrů dále by dojelo auto s největším motorem ze všech porovnávaných: Corvette C6 Coupe (zdvihový objem 6,2 l).

Pokud jste přesvědčeni o tom, že by čtyřkolové přibližovadlo s malým motorem mělo mít výhodu, není tomu tak. Chevrolet Matiz SX 1,0 by za 30 eur dojel z Frankfurtu jen do Weimaru, což je 325 km. Jen pro úplnost se jedná o výběhový Spark, v Německu mu zůstal původní název.

Nejlepším turbodieselem byl šestkový Golf BlueMotion s motorem 1,6 TDI DPF s výsledkem 610 km. Na opačné straně žebříčku naftových agregátů najdeme Land Rover Discovery TDV6 3,0 SE se samočinnou převodovkou, který dosáhl 239 km.

Pouze jediný automobil spaloval bioetanol, byl jím Saab 9-3 SportCombi 2,0 t BioPower Vector. Ten by za 30 eur absolvoval vzdálenost 279 km. Pokud by případný zákazník trval na alternativním palivu, ale zároveň chtěl šetřit svou peněženku, ADAC doporučuje VW Passat s motorem 1,4 TSI EcoFuel na zemní plyn, sedmistupňovou převodovkou DSG a výbavou Highline. Stanovená suma totiž stačí k ujetí 658 km.

Jedná se o poměrně zajímavé výsledky, metodiku testování si ale bohužel německý autoklub nechal pro sebe. Není tak zřejmé, zda některé automobily byly testovány v reálném provozu, či alespoň na polygonu, nebo se jedná o prosté srovnání tabulkových hodnot.

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
10. 6. 2010 22:57
Re: 241 x 30,-- € = 7.230,-- €
Beran ty si hodny svojho mena. My mame Madarov, vy zase Nemcov. Ja sem politiku netaham, to ty spominas mena politikov. Euro nemate, tak ho kritizujes a zatial sa flakas mestom po zmenarnach a hladas , kde by si usetril jeden halier pred cestou do EU.
Ty si z Moravy alebo z Ciech? Pokial si teda Cech, tak tiez by si tu nemal co vypisovat politicke komplexy.
10. 6. 2010 22:35
Re: Životnost motorů
s tymi jazdami po meste v malom auto mas pravdu, ale pokial vozis zenu, dieta a kocik (ono staci uz len dieta a kocik), tak mas smolu a poriesit to vies iba niecim vacsim (dosad si co len chces). S lpg osobnu skusenost nemam, ale znamy, ktory vlastni firmu ma vsetky vozidla prerobene na lpg a problemy nezaznamenal (s motorom). Vacsina vozidiel v jeho parku ma vyrzne cez 150k km.Tak isto poznam niekolko sukromny osob s vozidlom na lpg a neviem od nich o problech s motormi
Cena prestavby je iba relativne draha, t.j. je vo vacsine pripadov lacnejsia ako kupa naftaku. Kazdy z nich ma svoje vyhody a samozrejme nevyhody.
10. 6. 2010 21:39
Re: 241 x 30,-- € = 7.230,-- €
Ta interpunkce ti moc nejde, co? A staráš se o nás proč? Záplavy jsou u nás rok od roku větší? Chudinko, jseš na špatnym serveru. Starej se radši o své domácí nácky, všechny ty Kašparoviče, Ficky a Sloty a hlavně - pozor na Maďary! Holt to euro taky není zas takový terno a každej rozumnej a slušnej Slovák už žije všude jinde, než po Tatrama. Pokud žiješ tam, starej se o sebe, pokud někde jinde (třeba u nás ) tak si tady přestaň léčit komplexy méněcenosti a hlavně - netahej sem politiku. No uvidíme, koho si o víkendu zvolí chytráci, jako seš ty....
10. 6. 2010 00:53
Životnost motorů
CNG se jeví jako dobrý nápad, ale má negativní vliv na životnost motoru. Teplota spalin je snad o 200 stupňů vyšší než u benzínu, odnáší to hlavně výfukové ventily a jejich gufera. Podobně dopadají i starší motory přestavěné na LPG - přepálená gufera, velká spotřeba oleje. Taky přestavba je dost drahá.
Na jízdy po městě bohatě stačí nějaké malé auto na benzín - rychle se zahřeje, moc paliva si nevezme, např. Seicento. Na delší cesty jednoduchý diesel bez špuntu ve výfuku, Staré TDI je ideální.
9. 6. 2010 22:55
Re: 241 x 30,-- € = 7.230,-- €
V CR specialne je vela ludi, co odmieta EU, ako chujovinu a kazdu chujovinu oznacuje ze pochadza z EU. EU ma stovky pozitivnych prikladov na rozdiel od priemerneho=bezneho vychodoeuropskeho politika, ktory o problemy obcana ani nezavadi, pripadne bude tvrdit, ze globane oteplovanie je EU chujovina, ale ked CR zasiahnu kazdy rok vacsie a vacsie povodne, je ticho, iba ked raz v zime zasnezi, tak si prihreje politicku polievocku ze ved snezi, ake oteplovanie.
Hybridy su Japonska zalezitost a jazdi ich tam pomerne dost. Pre Prius je to najvacsi trh a neza sa mi, ze by Japonec bol chuj...