Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slováci představují koncept létajícího taxíku na elektřinu. Kromě airbagů má i záchranný padák

Stanislav Kolman
Diskuze (5)
O AeroMobilu, projektu našich sousedů, jste už možná slyšeli. Nyní odhalují světu koncept 5.0 VTOL s možností vertikálního vzletu.

V oblasti osobní přepravy se sice v posledních měsících nejvíce hovoří o elektromobilech a autonomní jízdě, stále častějším tématem se však stávají i tzv. „létající auta“. Ani toto není prvek, který by se měl masově rozšířit v brzké budoucnosti, i tak se ale pozvolna stává středobodem některých společností.

Jednou z nich je i slovenská firma AeroMobil, jež sídlí v Bratislavě a kolegové z Autorevue.cz její zázemí v létě minulého roku navštívili. Dozvěděli se podrobné informace o AeroMobilu 4.0, ale i plánech pro budoucnost v podobě létajícího taxi.

A právě takovou vizi představuje stejná společnost nyní. Celý název zní AeroMobil 5.0 VTOL, přičemž závěrečná zkratka ze čtyř písmen avizuje možnost vertikálního vzletu a přistání. V praxi to znamená, že takový dopravní prostředek nepotřebuje na vzlétnutí žádnou runway, zvládne to kdekoliv, což situaci značně ulehčuje.

„Čtyřka“ k přemístění se do vzduchu stále potřebuje dráhu, což ale podle zástupců společnosti není úplná nevýhoda: „Je to možnost, jak využít AeroMobil okamžitě. Nemusíte čekat na novou regulaci. Vrtulníky a v budoucnu i vozy s vertikálním vzletem potřebují legální plochu na vstup do vzdušného prostoru,“ vysvětlil v rozhovoru pro Autorevue.cz Štefan Vadocz, PR zástupce společnosti.

Vraťme se ale k projektu 5.0 VTOL. Jde o čtyřmístné létající auto s možností vzletu a přistání z místa, stroj pohání dva elektrické rotory pro vertikální vzlet a horizontální pohon s tlačnou vrtulí. A co dojezd, respektive dolet na jedno nabití? Výrobce uvádí sympatických 700 km, i když nevíme, kolik toho stroj zvládne ve vzduchu a kolik na silnici.

Aby se posádka mohla na zemi i ve vzduchu cítit bezpečně, je k dispozici celá řada bezpečnostních prvků. Kromě klasických airbagů nechybí ani záchranný padák, který v případě hrozícího nebezpečí unese celý vůz.

Půjde-li vývoj a stavba podle plánu, můžou se zákazníci na první kousky modelu 4.0 těšit již v průběhu roku 2020, půjde však o úvodní počet limitovaných kusů. 5.0 VTOL je pak otázkou příštích sedmi až deseti let, kromě auta samotného hodně záleží i na rychlosti vývoje infrastruktury a legislativy.

Stanislav Kolman
Diskuze (5)
25. 3. 2018 08:45
Výrobce uvádí sympatických 700 km ...
... i když nevíme, kolik toho stroj zvládne ve vzduchu a kolik na silnici.

Tohle mě fakt pobavilo, vypadá to jako by autor článku té vybájené hodnotě snad i sám věřil. >:D
24. 3. 2018 18:22
Re: pračka peňazí
To nie, hodil by sa aspoň Boeing 737, aby nebol ešte malý. Problém skôr je, že niet na tie prázdne stoličky koho posadiť. Vlastne je možnosť voľby - buď tam prídu rovnakí, alebo horší. Však to poznáte aj u vás, nie? ;-)
Avatar - white label
24. 3. 2018 16:08
Re: pračka peňazí
Počet sedadel je OK ("vládní" čtyřka: Fico, Jasaň, Trošková, Vadala). Řídila by to pochopitelně (poradkyňa Troška pre všetko/všetkých) Trošková. >:D
Ale dokud to nebude mít dolet aspoň z východního Slovenska do Kalábrie, tak by si to stejně na Slovensku nikdo nekoupil... >:-[] ;-)
24. 3. 2018 15:49
Re: pračka peňazí
...a vyciciavač štátnych peňazí. Je to na hlavu, podnikateľom, ktorí chcú rozbehnúť reálne firmy s výrobou a zamestnancami, štát hádže v podobe nekompromisných pravidiel, daní a poplatkov polená pod nohy, takíto podvodníci a permanentní žiadatelia o štátne podpory, s fantasmagorickými plánmi bez akýchkoľvek záruk, dostávajú dotácie. Jakmile Aeromobil nabral tento kurz, tvorca pôvodného projektu doc. Klein firmu opustil.
Koncept 5.0 VTOL je len fantázia, do sveta pustili pár obrázkov a to je celé. Žiadny model, žiadny prototyp, nič. Účelový "projekt" na získanie peňazí. To nie je štýl doc. Kleina, to je solídny človek.
Avatar - nalimer
24. 3. 2018 15:17
pračka peňazí
i tak sa dá označiť táto hlúposť.