Slováci představují koncept létajícího taxíku na elektřinu. Kromě airbagů má i záchranný padák
V oblasti osobní přepravy se sice v posledních měsících nejvíce hovoří o elektromobilech a autonomní jízdě, stále častějším tématem se však stávají i tzv. „létající auta“. Ani toto není prvek, který by se měl masově rozšířit v brzké budoucnosti, i tak se ale pozvolna stává středobodem některých společností.
Jednou z nich je i slovenská firma AeroMobil, jež sídlí v Bratislavě a kolegové z Autorevue.cz její zázemí v létě minulého roku navštívili. Dozvěděli se podrobné informace o AeroMobilu 4.0, ale i plánech pro budoucnost v podobě létajícího taxi.
A právě takovou vizi představuje stejná společnost nyní. Celý název zní AeroMobil 5.0 VTOL, přičemž závěrečná zkratka ze čtyř písmen avizuje možnost vertikálního vzletu a přistání. V praxi to znamená, že takový dopravní prostředek nepotřebuje na vzlétnutí žádnou runway, zvládne to kdekoliv, což situaci značně ulehčuje.
„Čtyřka“ k přemístění se do vzduchu stále potřebuje dráhu, což ale podle zástupců společnosti není úplná nevýhoda: „Je to možnost, jak využít AeroMobil okamžitě. Nemusíte čekat na novou regulaci. Vrtulníky a v budoucnu i vozy s vertikálním vzletem potřebují legální plochu na vstup do vzdušného prostoru,“ vysvětlil v rozhovoru pro Autorevue.cz Štefan Vadocz, PR zástupce společnosti.
Vraťme se ale k projektu 5.0 VTOL. Jde o čtyřmístné létající auto s možností vzletu a přistání z místa, stroj pohání dva elektrické rotory pro vertikální vzlet a horizontální pohon s tlačnou vrtulí. A co dojezd, respektive dolet na jedno nabití? Výrobce uvádí sympatických 700 km, i když nevíme, kolik toho stroj zvládne ve vzduchu a kolik na silnici.
Aby se posádka mohla na zemi i ve vzduchu cítit bezpečně, je k dispozici celá řada bezpečnostních prvků. Kromě klasických airbagů nechybí ani záchranný padák, který v případě hrozícího nebezpečí unese celý vůz.
Půjde-li vývoj a stavba podle plánu, můžou se zákazníci na první kousky modelu 4.0 těšit již v průběhu roku 2020, půjde však o úvodní počet limitovaných kusů. 5.0 VTOL je pak otázkou příštích sedmi až deseti let, kromě auta samotného hodně záleží i na rychlosti vývoje infrastruktury a legislativy.