Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Létající auto ze Slovenska čeká premiéra a zákazníci

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 12. 4. 2017 • 22:37
23
52
Zobrazit náhledy (23)
AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0 AeroMobil 3.0
Ještě letos má přijít do prodeje první létající auto ze Slovenska, slibuje firma AeroMobil, která již tento měsíc svůj model s hybridním pohonem předvede potenciálním zákazníkům a investorům.

Stát se tak má 20. dubna v Monaku, uvedl americký portál Mashable.

"Bohužel, kromě toho nevíme absolutně žádné podrobnosti o vozidle, včetně ceny," připustil server, specializující se na informační technologie. Všechny tajnosti má odhalit až výrobce na vzpomínané výstavě Top Marques Monaco. "Uvidíme, zda AeroMobil dokáže splnit své sliby," poznamenal portál.

Létající auta byla snem 60. let minulého století, ale myšlenku se až dosud nikomu nepodařilo dotáhnout do úspěšného konce. I prototyp slovenského vozidla se sklápěcími křídly má za sebou dlouho cestu i havárii. AeroMobil tvrdí, že se mu podařilo prototyp vypiplat do podoby reálného stroje, schopného jít do prodeje. Anebo alespoň do stavu, kdy si výrobce troufá ohlásit, že letos začne přijímat předběžné objednávky.

Ve světě se paralelně vyvíjí několik verzí létajících aut, model ze Slovenska má ale podle listu Denník N šanci být jako první v prodeji.

Prototyp se téměř před dvěma lety, v květnu 2015, zřítil na letišti v Nitře na západě Slovenska. Stroj, který se dostal do vývrtky, pilotoval jeho vynálezce Štefan Klein, který na myšlence auta schopného vzlétnout pracuje déle než čtvrt století. Ačkoli spadl z výšky více než 200 metrů, pilot utrpěl jen lehká zranění, protože se mu ještě ve vzduchu podařilo aktivovat padák, a ztlumit tak náraz na zem.

Související články

Témata
13. 4. 2017 19:36
Re: myšlienka je to dobrá
abys byl za dve hodky v monaku, musel bys letet proudovym letadlem. s timto prditkem tam poletis cely den se ctyrmi mezipristanimi na doplneni paliva a vymenu zlatokopky za mene znudenou.
13. 4. 2017 19:33
Re: príklad použitia
Ano, je to přílišné zobecnění. I z hlediska přistávacích ploch. Ale pro profesionální použití, jako je tvůj modelový příklad, mi to přijde příliš omezující. Konvenční letadlo, nejlépe asi určené pro provoz z nepřipravených ploch (záleželo by na přesných okolnostech), bude lepší volbou. Podobně jako pracovní terénní auto, které tě dostane na místo, ať už je to kdekoli. Zajisté bys chtěl maximalizovat místa, kam se dostaneš.

Hračka? Ano. A proč ne, na tom není nic špatného. Pracovní nástroj? To podle mne chce dost představivosti. Ve výsledku to vidíme, řekl bych, podobně.
13. 4. 2017 13:59
myšlienka je to dobrá
väčšina diskutujúcich na to pozerá svojím pohľadom, ale viem si predstaviť modelového zákazníka. Napr. som bašternák (slovenská komická figúrka, čo rozkradla štátne dane a vyhadzuje prachy na hovadiny), mám pri monaku haciendu s výhľadom na more a v garáži lietajúce auto. Ráno sa zobudím a poviem si, dal by som si kávičku s výhľadom na more, hneď a teraz. No problem. Vytiahnem auto, zavolám zlatokopku, preterigám sa cez mesto (pri tom sa dvakrát urobím, lebo slováci čumia na moje lietadlo na ceste), z blízkeho letiska vo vajnoroch vzlietnem a o 2 hoďky pristávam pri riviére na nejakom lokálnom letisku, polhoďky sa škobrtám k haciende a pijem kávičku s výhľadom na more a zlatokopka robí, na čo bola pozvaná. Proč ne? Tu sa nerieši, či moje bugati lepšie jazdí a či moja cesna lepšie lieta. Mám zas niečo extra, zas mi stúpne ego, zas som čávo. A takých týpkov je dosť. Ale ak sa ten posera bude báť v tom lietať, tak je konec.
Avatar - Ondore
13. 4. 2017 12:30
Re: príklad použitia
Ale no tak, generalizovať kvalitu ciest pre celý kontinent, to snáď nemyslíš vážne... Dtto posudzovanie drahé/lacné, že si to nekúpi 1,2 miliardy ľudí je jasné, ale že by sa tam nenašlo 120 takých, čo na to majú a majú aj podmienky na využívanie? Už len štatisticky to možné je.

Ostatné veci čo vravíš - súhlasím. Celú túto polemiku som začal, pretože sa tu vyrojili odborníci, ktorí z obrázku poznajú konštrukciu podvozku, prípadne vedia, že je to ako celok nepoužiteľné. Môj súkromný názor na tento počin? Ľudia okolo AeroMobilu zvykli hovoriť niečo v zmysle "je to lepšie ako auto, lebo to vie lietať a je to lepšie ako lietadlo, lebo to vie jazdiť". Ja tvrdím, že to nevie ani jedno ani druhé, resp. v oboch veciach sú kompromisy príliš veľké na to, aby sa to ujalo vo veľkom. Ale napriek tomu si myslím, že už teraz dokázali viac, ako ktorýkoľvek z kecálkov tu na webe a viac ako väčšina konštruktérskych spoločností na svete. A to oceňujem.
13. 4. 2017 11:34
Re: príklad použitia
No, kam s tímhle nesmyslem míří autoři nevím, ale podle mého soudu se s tímto dá mířit tak maximálně do muzea kuriozit (v dobrém slova smyslu - je to nepochybně technicky velmi náročné něco takového dát dohromady, ale bude to mít tak mnoho limitujících faktorů pro použití na silnici a ve vzduchu, že reálně je prostě kombinace letadlo - taxi samozřejmě výrazně efektivnější alternativa).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku