Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo 156 2,0 JTS - některá auta nestárnou (01/2003)

Je to již téměř pět let, co jsme poprvé tenkrát novou, krásnou (vzpomeňme jen ukryté kliky zadních dveří, což vytváří dojem dvoudveřového vozu) a titulem Automobil roku 1998 oceněnou Alfu Romeo 156. Uvedením tohoto modelu na trh zvedla...

Je to již téměř pět let, co jsme poprvé testovali tenkrát novou, krásnou (vzpomeňme jen ukryté kliky zadních dveří, což vytváří dojem dvoudveřového vozu) a titulem Automobil roku 1998 oceněnou Alfu Romeo 156. Uvedením tohoto modelu na trh zvedla skomírající divize automobilky Fiat hlavu a úspěch na trhu pokračuje i modelem 147, který je po designové i technické stránce také na výši. Pozoruhodné je, že ani po dlouhých pěti letech není stopadesátšestka okoukaná a málokoho napadne, že by snad měl přijít facelift, či dokonce nový model. V minulém roce sice prošel tento model inovací, ale vnější design nebyl nijak změněn - dle průzkumu zákazníci nic takového nepožadují. Úpravy se částečně dotkly jen interiéru a také se postupně objevují nové pohonné jednotky pod kapotou. Kromě nabroušené verze GTA s motorem 3,2 V6, která disponuje výkonem 184 kW (250 k) se do prodeje dostal i nový dvoulitr s výkonem 121 kW s přímým vytřikováním benzínu do válců a právě ten jsme otestovali na konci minulého roku.

Výhody přímého vstřikování benzínu do válců jsou v zásadě podobné jako u přímovstřikových vznětových motorů, to znamená nižší spotřebu při vyšším výkonu (oproti předchůdci 2,0 T. S. o 10% vyšší výkon a o 10% nižší průměrná spotřeba). Pochopitelně nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, a tak společně s výhodami přichází i nevýhody, které museli konstruktéři vyřešit. Problémy byly především s vyššími hodnotami nebezpečných výfukových zplodin a s nepravidelným chodem motorů s přímým vstřikem. To vše se však podařilo eliminovat a podle našich zkušeností z testu zůstaly jen výhody - dobrý tah z nízkých otáčeka výborný výkon v otáčkách středních a vyšších. Také spotřeba dle našich měření v průměru nepřesáhla 9,1 l/100 km, což lze u motoru s měrným výkonem 60 kW na litr zdvihového objemu považovat za výbornou hodnotu. Točivý moment dosahuje pozoruhodné hodnoty 206 Nm při 3250 otáčkách, vyšší hodnoty dosahuje z nepřeplňovaných motorů jen dvoulitr v  Hondě S2000. Ovšem hodnota 208 Nm je dosahována až v extrémních 7500 otáčkách. Jen pro informaci - ve spalovacím prostoru již nejsou dvě zapalovací svíčky jako u předchozího typu T. S. (twin spark), ale jen jedna, protože přibyla vstřikovací tryska.

V praxi je jízda s Alfou 156 2,0 JTS srovnatelná s předchozím typem 2,0 T. S. , jelikož rozdíl nejvyššího výkonu 7 kW těžko poznáte. Subjektivně je tah motoru již okolo dvou tisíc otáček dobrý a v oblasti nejvyššího točivého momentu, tedy okolo tří tisíc otáček motor vyloženě ožívá. I nadále však zůstávají doménou této pohonné jednotky otáčky mezi čtyřmi a sedmi tisíci, kdy sportovní zvuk motoru i vysoký výkon nadchnou i konzervativního řidiče. Řazení pětistupňové převodovky bohužel není ideální. Při vytočení jedničky do vyšších otáček a při snaze o rychlé přeřazení na dvojku jsme se setkali se značným odporem, takže přeřazení trvá déle než bývá zvykem u konkurence. Ostatní převodové stupně lze měnit bez problémů. Brzdová soustava pracuje za studena výborně, po zahřátí však část své účinnosti ztrácí.

Jízdní vlastnosti jsou příkladné a díky strmému převodu řízení (pouhé dvě otáčky volantu mezi dorazy) je možno bleskurychle reagovat na situace vzniklé v běžném provozu nebo si vychutnat jízdu serpentinami někde za městem. K dobrému pocitu v testovaném voze přispívala i příplatková sportovní sedadla a měnitelnou délkou sedákua velmi dobrým bočním vedením.

Základní cena testovaného vozu je 887.000 Kč, cena testovaného kusu se díky několika prvkům výbavy vyhoupla těsně pod milion korun. Zdalipak je to moc nebo tak akorát, rozhodnou zákazníci.

Test Alfy Romeo 156 2,5 V6 Sportwagon najdete zde.

Cena základní sestavy 887 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, VDC (Vehicle Dynamic Control), airbag řidiče a spolujezdce (s možnostmi deaktivace), boční airbagy, okenní airbagy, ISOFIX příprava, automatická dvouzónová klimatizace, mlhovky, ostřikovače světel, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s odmlžováním, elektricky ovládaná přední i zadní okna, infocenter s palubním počítačem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, alarm s čidlem náklonu, přední loketní opěrka se schránkou, zadní s tunelem pro lyže, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, autorádio s CD + 6 reproduktorů + anténa, HI-FI soustava BOSE (se subwooferem), "litá kola 15" (s 8 otvory) + pneu 205/60 R15 Kč
Cena testované sestavy 989 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + sportovní sedadla potažená černou kůží (+65.000,-), autorádio s CD + 6 reproduktorů + anténa (+5.000,-), litá kola 17" (s 5 otvory) + pneu 215/45 R17 (+22.000,-), metalický lak (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1970
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 3250 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 6.6 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 520
Rozměr pneu: 225/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4430
b) šířka (mm): 1745
c) výška (mm): 1385
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1519
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano