Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Selespeed

Miloslav Maun
Více než 140 tisíc aut v Evropě a přes 200 tisíc v celém světě - to jsou výsledky, kterých dosáhla Alfa 156 do konce roku 1998.

Alfa 156 (2,0 Selespeed, 2,5 Q-System)

Více než 140 tisíc aut v Evropě a přes 200 tisíc v celém světě - to jsou výsledky, kterých dosáhla Alfa 156 do konce roku 1998.

Sportovně laděný sedan Alfa Romeo 156 měl vždy vysoké cíle, ale tato čísla předčila všechna očekávání. Kromě toho dostala úctyhodných 33 ocenění motoristických časopisů. Nejdůležitější jsou ale názory majitelů po celém světě. Nový model se ujal všude i na náročných evropských trzích. Alfa během jednoho roku zvýšila svůj podíl v segmentu jako značka a to například ve Francii z 0,5 na 1,9 %, ve Španělsku z 0,3 na 1,5 %, v Německu z 0,2 na 1,5 % a ve Velké Británii z 0,2 na 0,8 %.

I nyní může nabídnout veřejnosti nejnovější technologii: řada 156 byla rozšířena o dvě další verze, a to 2,0 Selespeed a 2,5 V6 24V Q-System.

Alfa 156 2,0 Selespeed

Alfa 156 nyní přichází jako první auto, které se vyrábí ve velkých sériích a je vybaveno sekvenční převodovkou. Převodovka Selespeed byla odvozena přímo ze systému Ferrari 355 F1, který, stejně jako systém Alfy Romeo je vyráběn firmou Magneti Marelli.

Selespeed se ovládá dvěma tlačítky na volantu a nebo pákou na středovém tunelu. Nabízí novým majitelům nepoznanou zkušenost. Kombinaci sportovního, pohodlného a bezpečného řazení.

Sportovní je proto, že změna rychlostních stupňů probíhá neobyčejně rychle a hladce.

Pohodlné je protože se snadno ovládá a je méně namáhavé, než klasické manuální řazení. Spojkový pedál zmizel a rychlosti se řadí tlačítky nebo pákou na středovém tunelu. Nemusíte se bát, že zařadíte špatně, počítač vás nenechá a zuby z převodovky létat nebudou. Selespeed zajišťuje hladkou přeměnu rychlostních stupňů a postupné přenášení momentu na kola. Kromě toho máte možnost využít módu "City", který vás osvobodí od neustálého šílení s řadící pákou při popojíždění po městě.

Bezpečné je proto, že dává pozor, aby řidič neudělal nějakou chybu. Navíc můžete mít ruce stále na volantu a nemusíte sahat po řadící páce.

Jak to funguje

Z technického hlediska se normální řazení rychlostních stupňů děje ve třech krocích. Nejdříve je třeba rozpojit kola a motor ze záběru. Ve druhém kroku řidič změní převodový stupeň a nakonec se postupně výkon vyvíjený motorem postupně přenese na poháněná kola uvolněním spojky.

Selespeed dělá tyto kroky automaticky. Změna rychlostního stupně nevyžaduje stisk spojkového pedálu ani uvolnění plynu. Elektronická jednotka převodovky (která je ve stálém spojení s řídící jednotkou motoru) zařídí rozpojení spojky, snížení točivého momentu motoru nezávisle na poloze plynového pedálu, volbu rychlostního stupně a opětovné spojení s koly.

Selespeed tedy není automatická převodovka, jak jí známe, ale plně automatická manuální převodovka.

Řidič si může vybrat, jestli bude ovládat převodovku na volantu, kde je vpravo tlačítko ‚+' a vlevo ‚-' anebo pákou na podlaze, kde pohybem dopředu se rychlostní stupeň zvyšuje, dolů snižuje.

Tlačítkem ‚City' se dá zapnout plně automatický režim, který plně přebírá zodpovědnost za vybírané rychlosti.

Na displayi umístěném v otáčkoměru je zobrazeno číslo převodového stupně, případně signalizace zapnutého módu ‚City' anebo eventuální poruchy.

Jednou z výhod nového systému Selespeed je jeho rychlost. Pokud se s Alfou jede normálně, doba potřebná k přeřazení je přibližně jedna vteřina, což je asi tak stejně, jako s klasickou manuální převodovkou. Pokud je ale plynový pedál stisknut na alespoň 60% a otáčky motoru dosahují přibližně 5.000, rychlost přeřazení se zredukuje asi na 4 - 5 desetin vteřiny, což u manuální převodovky zvládnou jen ti nejrychlejší.

Od klasické Alfy Romeo 156 2,0 Twin Spark se nový model odlišuje kromě nápisu "Selespeed" na zádi i exkluzivními šestnáctipalcovými koly z lehkých slitin, volantem nového tvaru potaženým kůží, který byl navržen přímo pro Alfu 156 a na kterém jsou tlačítka pro ovládání rychlostí, displayem v otáčkoměru, který sděluje momentálně zařazenou rychlost, centrální konzolí v karbonové barvě (dodává se i pro Sport-pack u klasického dvoulitru), klimatizací, elektricky ovládanými okny vpředu i vzadu a opěrkou mezi předními sedadly. To vše ve standardu.

Alfa 156 2,5 Q-System

Druhou novinkou pro Alfu 156 je Q-System. Jedná se o automatickou převodovku, spojenou s 2,5 litrovým šestiválcovým motorem. Q-Systém umožňuje jednak výběr ze třech automatických režimů (‚sport', ‚město' a ‚led'), navíc umožňuje řidiči ruční výběr rychlostních převodů, podobně jako u klasické řadící páky.

Automatická převodovka zajišťuje optimální využití výkonu motoru při pohodlném řízení, především při jízdě po městě. Kromě těchto výhod nabízí Q-System možnost ruční volby převodových stupňů, což ocení především ti, kteří se nechtějí vzdát požitku ze sportovní jízdy.

Novou převodovku rozpoznáme hned na první pohled, neboť se liší už kulisou řadící páky. V levé části se nachází klasická stupnice s polohami ‚park', ‚reverse', ‚neutral' a ‚drive'. Po straně jsou umístěny ještě tři přepínače pro jednotlivé režimy automatické převodovky. Mód ‚město' optimalizuje spotřebu paliva a zajišťuje co nejjemnější přeřazování při co nejnižších otáčkách. Režim ‚sport' využívá veškerého výkonu motoru pro dynamickou sportovní jízdu. ‚Led' vyberete, pokud se budete pohybovat po kluzké zledovatělé nebo zasněžené vozovce. Postará se o maximalizaci kontaktu se silnicí.

Pokud páku posunete na pozici drive a pohnete s ní doleva, dostáváte se do režimu manuální volby. Rychlostní stupně jsou uspořádány do klasického ‚H' - jednička vlevo nahoře, dvojka vlevo dole, trojka vpravo nahoře a čtyřka vpravo dole. Zpátečka se dá zařadit jenom v levé části v "automatické" části.

Alfa vybavená Q-Systémem se od normální dvaapůlky liší navíc koženým potahem volantu a displejem umístěným v otáčkoměru.



Miloslav Maun