24.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Alpine A710: Levný sporťák, který se do výroby nakonec nedostal

 

Automobiloví nadšenci v současné době žijí novou Alpine A110. Ta po dlouhých 22 letech vrací jméno slavné francouzské automobilky na světové trhy. Ale co Alpine A710? Proč se nadějný projekt do výroby nikdy nedostal?

Tou úplně poslední vyráběnou Alpinou před příchodem současné A110 ve slavné továrně v Dieppe, se stal model A610. Dodnes úžasné kupé s plastovými panely karoserie, připevněnými na prostorovém ocelovém rámu, a šestiválcovým přeplňovaným motorem PRV uloženým podélně za zadní nápravou, tedy stejně jako u Porsche 911. Šlo vlastně o výraznou modernizaci předchozí řady GT/GTA, kdy hlavní technickou změnou bylo přesunutí palivové nádrže dopředu, čímž se výrazně zlepšilo rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy. Už tak velmi dobré jízdní vlastnosti se podařilo ještě dále vylepšit. V letech 1991 až 1995 vzniklo pouhých 818 kusů, zatímco předchůdce GT/GTA se od roku 1985 do roku 1991 vyrobilo 6494 kusů. I u nás údajně několik těchto vozů jezdí.

Jak dobýt Ameriku?

Modely GT/GTA či pozdější A610 platily sice za úžasné stroje, avšak ideově se poněkud vzdálily poslání slavného modelu A110, což částečně platí také o mezičlánku, řadě A310. Ta jako první Alpine dostala šestiválcový motor PRV. Francouzi totiž od 70. let začali pomýšlet také na americký trh, což se s modelem GT/GTA skutečně podařilo a tato auta se prodávala také v USA. K dobytí amerického trhu ovšem bylo zapotřebí přejít od jednoduchých a vpravdě puristických sporťáků blíže třídě GT. Vozy Alpine se tak stávaly stále těžší, větší, luxusnější a samozřejmě i dražší. A evropští zákazníci to nenechali bez odezvy…

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Podle názoru Evropanů potřebovala značka také lehké sportovní auto, které by lépe ctilo odkaz legendární „závodničky“ A110, s níž například český rallyeový jezdec Vladimír Hubáček slavil hned několik sportovních úspěchů. Už během 80. let si tak Francouzi uvědomili, že kromě těžké GT/GTA by měli vyrábět také druhé auto, které bylo na opačném spektru nabídky, a tedy zaujalo tu klientelu, jež by o GT/GTA ani neuvažovala. Toto měl splnit malý, lehký a vcelku dostupný sporťák, jehož vývoj začal pod interním označením „projekt W71“ v roce 1989.

Račte si vybrat

Vývoj lehkého sportovního vozu značky Alpine byl svěřen Berexu, výzkumnému středisku, které během předchozích let vyvinulo hned několik prototypů pro značku Alpine. V případě vozu W71 bylo od začátku rozhodnuto postavit dva prototypy, využívající sice shodnou koncepci a techniku s motorem uloženým před poháněnou zadní nápravou (tedy jinak než u GT/GTA/A610), ale zejména vzhledově se dost výrazně lišící.

Alpine A110 Première Edition zahajuje návrat slavné značky na evropský trh

První prototyp označený „1990 W71“ vyjel v roce 1990, jak je patrné z názvu. Zvenku se vyznačoval poměrně rozměrnými předními světlomety, vzadu pak zdvojenými kulatými lampami ve stylu vozů Ferrari či pozdějšího Lotusu Elise. Výfuk měl dva samostatné výstupy, každý na jedné straně karoserie. Druhý prototyp blíže neurčeného označení byl poněkud odlišně osazený zadními svítilnami přibližně obdélníkového tvaru, vpředu naopak kulatými zdvojenými svítilnami podobně jako u původní A110 či nového stejně pojmenovaného modelu.

Alpine A110 na Goodwood Festival of Speed v akci spolu s historickými příbuznými

Oba prototypy se lišily také uvnitř. Pro Alpine typická modrá barva (ve skutečnosti je modrá barva symbolem francouzských závodních automobilů, stejně jako třeba červená italských či stříbrná německých) byla k vidění na palubní desce obou prototypů. Co se však lišilo, byla střední část palubní desky, kdy pouze jeden z vozů měl na tomto místě typický středový panel.

Technika pro větší série

Jak už píšeme v úvodu, vozy Alpine využívaly rámovou koncepci šasi. Ta je výhodná z hlediska zajištění vysoké tuhosti karoserie, avšak příliš se nehodí pro velkosériovou výrobu. Vzhledem k tomu, že budoucí sporťák A710 měl být určený pro širší masy obyvatel, bylo rozhodnuto pro něj navrhnout samonosnou karoserii s cílem udržet pohotovostní hmotnost na hodnotě asi 900 kg. Vůz mimo jiné sdílel skelet karoserie i některá jiná technická řešení s konceptem roadsteru Renault Laguna, představeném v Paříži v roce 1990.

A710 údajně vynikala skvělými jízdními vlastnostmi a dokonce také působivou kvalitou dílenského zpracování, oboje nepříliš obvyklé u vozů ve stádiu prototypu. Alpine uváděla i jízdní výkony, konkrétně vzdálenost 1000 metrů vůz urazil z klidu za 26,7 sekundy a rozjel se až na rychlost 210 km/h. Soudobá A610 byla údajně pomalejší. Na druhou stranu vůz téměř postrádal zavazadlový prostor, stejně jako nabízel jen minimum úložných míst v kabině.

A710 poháněl zážehový atmosférický čtyřválec F7R o objemu 2.0 litru o výkonu 110 kW. Ano, je to ten motor, který později roztáčel kola slavnému Renaultu Clio Williams. Vznikl evolucí menší 1.8 16V (F7P), prvního čtyřventilového motoru značky Renault pro sériové auto, určeného původně pro R19 16V (ve Francii 16S), později také pro Clio 16V (16S).

Pokud by se auto dostalo do výroby, prodávalo by se za 150.000 francouzských franků, tedy přibližně 600.000 korun dle dobového kurzu. Při této ceně by byl vůz plně konkurenceschopný. Výbava ovšem byla skromná, neboť jak už jsme uvedli, automobilka se snažila v maximálně možné míře hlídat hmotnost vozu. Na palubě proto chyběla třeba klimatizace či elektricky ovládaná skla dveří.

Ve skutečnosti by byl dražší

Jenže prodejci vozů Renault, kam Alpine už od začátku 70. let spadá, chtěli auto nabízet lépe vybavené. Když by se přidaly uvedené prvky výbavy stejně jako třeba posilovač řízení (který se ovšem zdá skoro nesmyslný, vzhledem k lehké přední části), došlo by ke zvýšení hmotnost vozu přes 1000 kg, ale hlavně k nárůstu ceny až na 180.000 franků, tedy přes 700.000 korun. Jenže to už bylo pro typické kupující příliš mnoho peněz.

Alpine – Renault trochu jinak

Někdejší předseda představenstva automobilky Renault Louise Schweitzer, když zjistil, že je celý projekt nerentabilní, rozhodl se jej pozastavit. A to i přesto, že náklady na vývoj vozu v té době už spolykaly 600 milionů franků. Ve skutečnosti se však jelo tiše dál, pouze v jiné formě, neboť v roce 1995 se představil Renault Spider, který se Alpině A710 až nápadně podobal, navíc se samozřejmě vyráběl v závodě Alpine v Dieppe. V letech 1995 až 1999 vzniklo pouhých 1726 kusů. Šlo tedy sice o větší úspěch než s vozem Alpine A610, avšak vzhledem k prodejům tehdejších roadsterů Mazda MX-5, MG F, BMW Z3 či Alfa Romeo Spider to bylo zoufale málo. Na druhou stranu, uvedená auta jsou technicky i vzhledově mnohem více konvenční, tudíž o ně měla zájem klientela, která by o Renaultu Spider patrně vůbec neuvažovala. Problém je, že i přímého konkurenta Lotusu Elise se prodalo desítky tisíc kusů a to byl tento britský vůz obdobně drahý a bez podpory velkosériového výrobce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Rezidence Sakura skupiny T.E je mezi 16 nejlepšími…

Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159 Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159

Výrobce letecké techniky Aero Vodochody ukázal na…

Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá

Bílý dům odmítl závěry médií, že si prezident Donald…

OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA

Detroit, svého času jedno z nejlidnatějších měst USA…

 

Štítky Alpina

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 





 
Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Včera

Lego stavebnice nejslavnějšího auta Jamese Bonda má dokonce i výbavu svého předobrazu.




Blesk.cz

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět baví. Recenze Wolfenstein II: The New Colossus pro Switch

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět…

Že bude Wolfenstein II: The New Colossus taková bomba, která se z videohry vyklubala, čekal málokdo. Počítalo se…

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila. Dotkl se prý jeho chlouby

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila.…

Americký miliardář a majitel vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk se omluvil britskému jeskynnímu záchranáři za…

 

iSport.cz

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a Kittel, nestihli limit

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a…

Britský cyklista Geraint Thomas je novým vedoucím jezdcem Tour de France. Do žlutého trikotu se oblékl díky…

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent Juve potkal s idolem

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent…

Splnil si sen, možná i jeden z největších životních zážitků. Roman Macek, český záložník Juventusu, na vlastní…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…