Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alpine Celebration slaví v Dieppe a Le Mans šedesátku

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Renault pracuje na vzkříšení Alpine. Koncept Celebration vznikl na oslavu šedesátých narozenin značky a je jakýmsi předskokanem sériového modelu. Konečně!

Alpine Celebration se představila ve světové premiéře 13. června 2015 ve 13:35 na okruhu La Sarthe, těsně před startem letošního 83. ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Koncept používá v poslední době oblíbenou modrooranžovou kombinaci a v jeho křivkách jasně poznáme legendární Berlinette A110, auto, které proslulo hlavně v soutěžích. Snaha byla korunována ziskem prvního titulu mistra světa ve značkách v roce 1973. Linie střechy je velmi podobná, stejně jako čtveřice zaslepených předních světel. Tým designérů vedl Anthony Villain, na projektu pracovalo celkem patnáct lidí.

Zajímavá kola nechávají vzpomenout nejen na „stodesítku“, ale i na pozdější A310, brzdové třmeny dostaly také oranžovou barvu. Křídlo na zádi je pevné, sílu naznačují dvě nerezové koncovky výfuku a uprostřed mohutného difuzoru našlo místo brzdové světlo jako z monopostu formule 1. Onen difuzor, spoiler, boční prahy i zrcátka jsou karbonová.

Motor je umístěn nikoli vzadu jako u originálu z roku 1962, nýbrž uprostřed. Renault zatím nesdělil, co vůz pohání, nejspíše čtyřválcová šestnáctistovka či dvoulitr s turbem z ostrých modelů RS, dali bychom krk za to, že Celebration má i dvouspojkovou převodovku. Navazuje samozřejmětak0 na uzavřený okřídlený supersport A110-50 z Grand Prix Monaka 2012, který vznikl na počest padesátin rallyeové legendy. Nezapomínejme na Vision Gran Turismo pro šestý díl závodní počítačové hry a zároveň k jejím patnáctým narozeninám, který se nakonec dočkal trojrozměrné podoby v měřítku 1:1.

Sériový model vzešlý z nového výročního konceptu, kterému zatím říkají AS1 (jako Alpine Sport 1) si určitě zachová zadní pohon i uložení motoru, dostane manuál, měl by vážit kolem 1100 kg a možná jej uvidíme už na jaře v Ženevě. Těšíme se! V Le Mans aktuálně bojuje otevřená Alpine A450b týmu Signatech. Celebration se projede po proslulé trati, další sláva se chystá na Festival rychlosti do Goodwoodu (26. - 28. června) a v září přímo v sídle v Dieppe. Sraz Alpine Saga organizuje Association des Anciens d’Alpine, která se stará o historické vozy.

Značku Alpine založil před šesti desetiletími Jean Rédélé (1922-2007), první modely A106 používaly mechaniku Renaultu 4CV. Pozdější prototypy bojovaly i na La Sarthe, poprvé startovaly v roce 1963 a po patnácti letech, už ve žlutočernobílých barvách Renaultu, se dočkaly jediného absolutního triumfu. Comeback přišel před dvěma lety, A450 nemyslí na vítězství mezi všemi soupeři, patří do kategorie LMP2. A nepohání ji motor Renault, nýbrž Nissan. Ale uspěla v šampionátu European Le Mans Series (ELMS), kde celkový primát mezi LMP2 získala v minulých dvou sezónách. Dnešním šéfem značky je Bernard Olivier.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
14. 6. 2015 17:44
Re: MatrAlpine
taky se me to libi, a pokud to bude souperit treba s Boxstrem/SLK, tak to bude myslim dobre cilene auto a bude mit celkem sanci na rozumne prodeje :-)
Avatar - pumpkin
14. 6. 2015 16:03
Re: MatrAlpine
Čo je na tom podivné? :-) A110-ka bola tiež drobný športiak. Ja viem, asi viacerí čakali niečo na spôsob DeZir alebo rovno Audi R8, ale malo by také auto pri prakticky novej značke šancu na trhu? Celebration mi príde ako celkom racionálny koncept. Mohol by to byť taký cenovo dostupnejší športiak.
Avatar - CHerokee
14. 6. 2015 10:56
Re: MatrAlpine
No já teda nevím, podle mě to vypadá dosti podivně... :-( a budí spíše rozpaky.
Avatar - pumpkin
14. 6. 2015 09:20
MatrAlpine
Villain so svojím tímom odviedol skvelú prácu, vyzerá to dobre. :yes: Tými menšími rozmermi mi to pripomína športiaky nebohej Matry, čiže za mňa ide skoro o dvojité vzkriesenie legendy. Už som len zvedavý na sériovú podobu. :yes:
Avatar - pumpkin
14. 6. 2015 09:09
Re: Myslíte si, že Ada napísal niečo rozumné?
Omyl, zas len jeho obvyklé drísty...
:no: