Renault Alpine A110-50: Modrá legenda je zpátky

Renault Alpine A110-50: Modrá legenda je zpátky

 
 

Alpine A110 slaví letos kulaté padesátiny. A Renault se rozhodl ji dát k výročí ten nejlepší dárek - nový koncept.

Špionážní fotky se objevovaly už pár dní v různých médiích a to, že Francouzi chystají návrat značky Alpine, si tak už nekokrhali jen galští kohouti. Ale pořád se jednalo hlavně o řadu spekulací. Učiňme jim zadost: nová „alpinka“ je na světě! Pro použitou platformu i techniku nemuseli u Renault Sport Technologies v Dieppe chodit daleko. Bez problémů jim posloužil závodní Mégane Trophy.

Správný sporťák

Motor je umístěn podélně uprostřed před zadní nápravou, originál A110 jej měl až za ní. Doba malých čtyřválců je dávno pryč, ve voze hřmí šestiválec V4Y se čtyřventilovou technikou, vrtáním 95,5 a zdvihem 81,4 m. Díky těmto parametrům má objem 3498 cm3. Z něj poskytuje rovných 400 k, tedy 294 kW při 7200 otáčkách. Červené pole začíná ještě o 300 min-1 výše. O zapalování a vstřikování se stará elektronická řídicí jednotka Magnetti Marelli Marvell 6R.

Točivý moment 422 Nm/6200 min-1 přenáší na zadní nápravu (kam také jinam?) šestistupňová sekvenční převodovka. Ta je polosamočinná, má ovšem tradiční spojkový pedál a řazení pádly. Dvoulamelová spojka s průměrem 184 mm je vyrobena z keramiky a kovu a při změnách rychlostních stupňů směrem dolů se aktivuje automaticky. Nechybí samosvorný diferenciál.

Jak se na správný sporťák sluší, základem konstrukce je trubkový rám. Kola jsou od sebe vzdálena 1680, respektive 1690 mm, obě nápravy pak 2625 mm. Vpředu i vzadu najdeme dvojité lichoběžníkové závěsy, přímo na ně namontované tlumiče a pružiny Sachs jsou nastavitelné. Na přední nápravě se nachází také stabilizátor. Brzdy od AP Racing mají ocelové kotouče s tloušťkou 32 mm. Vpředu jsou s vnitřním chlazením o průměru 356 mm se šesti pístky, vzadu pak menší s 330 mm a čtyřmi pístky.

Bez pomocníků

Nyní asi čekáte výčet moderních elektronických asistentů, jako ABS, kontroly trakce a tak dále. Jenže omyl, nic z toho v autě nenajdete. Tahle střela tedy není nic pro začínající řidiče. Alpine A110-50 jezdí na obřích jedenadvacetipalcových litých kolech s centrálními maticemi a pneumatikami Michelin 245/35, respektive 265/35. Obutí je homologováno pro běžný silniční provoz.

Alpine – Renault trochu jinak

Karoserie je ovšem z karbonu, jak velí doba. Nové kupátko měří na délku 4330 mm, do šířky 1961 mm, ale je pouze 1230 mm vysoké. Ctí předlohu, také v původních A110 posádka spíše ležela, než seděla. Aerodynamické prvky představují přední lízátko, difuzor a mohutné zadní křídlo, jehož poloha se dá měnit. Auto váží pouhých 880 kg, konstruktérům se podařilo dosáhnout takřka ideálního rozložení hmotnosti: 47,8 % připadá na přední, zbytek na zadní nápravu. Jízdní výkony výrobce neuvedl, zmínil se pouze o palivové nádrži na 30 l benzinu.

Designéři Axel Breun a Yann Jarsalle převzali linky konceptu Renault Dezir, který vytvořil Laurens van der Acker, Střechu ovšem navrhli tak, aby co nejvíce připomínala půvabnou A110. Modrý lak Alpine Blue se také blíží originálu, oranžový pruh přes boky a křídlo je, pravda, trochu atypický. Na střeše trůní vstup vzduchu, zepředu zaujmou pásy diod, které dávají vzpomenout na přídavné reflektory klasických soutěžních vozů této značky. Dvoumístný kokpit je čistě účelový, zde dominuje černá barva a karbon, z něhož je celá skořepina. Většinu informací najde pilot na barevném displeji, který se nachází na volantu jako u monopostů formule Renault 3,5. Bezpečnostní pásy a další závodní výbavu dodal Sabelt, přilba nese značku Ruby. Nechybí ani bezpečnostní klec.

Vůz už má za sebou oficiální premiéru. V pátek 25. května se proháněl po monackém okruhu u příležitosti letošní Grand Prix. Měl zcela volnou trať, tento den zde „efjedničky“ tradičně netrénují.

A110 Berlinette

Původní Alpine A110 Berlinette se představila na autosalonu v Paříži 1962. Továrna v Dieppe byla tehdy ještě v rukou zakladatele Jeana Rédélého a s Renaultem neměla kromě nechanických skupin nic společného. Velká automobilka firmu včetně závodního týmu převzala až v roce 1967. Původní agregáty 1,1 l z Renaultu 8 záhy doplnily třináctistovky a objem postupně rostl až na 1,8 l. Pro rally existovala dokonce turbodmychadlem přeplňovaná verze agregátu 1,6 l!

Mezi největší úspěchy na tratích rychlostních zkoušek patří zisk titulu evropského šampiona (Jean-Claude Andruet 1970), a trojitý triumf v Rallye Monte Carlo 1971 (Ove Andersson, Jean-Luc Thérier a Andruet). Modrá kupátka zcela dominovala sezoně 1973, kdy se konečně pořádalo oficiální mistrovství světa v rally alespoň pro značky. Silničky kolem Monackého knížectví patřily opět Andruetovi a na konci roku se Alpine mohla radovat z celkového vítězství. Historicky první titul mistra světa tak putoval do Dieppe.

Spolupracujeme s TipCars.com
Poche bude mezi nominanty do vlády, uvedl Babiš Poche bude mezi nominanty do vlády, uvedl Babiš

Na seznamu nominantů ke jmenování do vlády bude i…

Erdogan si získal hlasy většiny Turků, stal se podruhé prezidentem Erdogan si získal hlasy většiny Turků, stal se podruhé prezidentem

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan obhájil svůj…

Násilnosti v Nigérii mají nejméně 86 obětí Násilnosti v Nigérii mají nejméně 86 obětí

Nejméně 86 lidí zahynulo při víkendových nepokojích v…

Zápisník Jany Havligerové: Hlavně necenzurovat Zápisník Jany Havligerové: Hlavně necenzurovat

Šéf komunistů Vojtěch Filip a jeho spolustraník Zdeněk…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Audi začala na českém trhu nabízet novou generaci svého…

 






 
Připomeňte si sportovní Porsche se čtyřválcovými motory ve velké galerii

Připomeňte si sportovní Porsche se čtyřválcovými motory ve velké galerii

Dnes 08:00

Automobilka Porsche byla čtyřválcovým motorům věrná od svého zrodu na konci 40. let dvacátého století až do poloviny let devadesátých.




Blesk.cz

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do Itálii, ani na Maltu

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do…

Už čtvrtý den pokračuje praktická blokáda lodě Lifeline s přibližně 230 migranty na palubě ze strany Itálie a…

Krajčo zrušil koncert pár hodin před začátkem! Přestala mu fungovat půlka těla!

Krajčo zrušil koncert pár hodin před začátkem!…

Muzikant Richard Krajčo (41) jen pár hodin před koncertem oznámil, že nevystoupí! Skříplý nerv v kostrči mu…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Carlson si vydělá balík, Mrázka už Flyers nechtějí

Přestupy NHL ONLINE: Carlson si vydělá balík, Mrázka…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos koná v…

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu fanoušků i Tour

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu…

Peter Sagan ukázal na společném mistrovství silničních cyklistů České republiky a Slovenska svou extratřídu.…

 

Reflex.cz

Toulky po Norském království: Ponuré umění na Louce bohů

Toulky po Norském království: Ponuré umění na Louce bohů

Zdá se vám, jako by titulek vznikl po pořádné severské pijatyce? Kdepak! Louka bohů - právě tohle totiž v dávné…

Diskuse o Pochem byla nesmyslná, českou zahraniční politiku dnes i tak řídí Babiš

Diskuse o Pochem byla nesmyslná, českou zahraniční…

Všimli jste si, že naši zahraniční politiku od 6. prosince minulého roku, kdy byl jmenován premiérem, řídí…