Renault Alpine A110-50: Modrá legenda je zpátky

Renault Alpine A110-50: Modrá legenda je zpátky

 
 

Alpine A110 slaví letos kulaté padesátiny. A Renault se rozhodl ji dát k výročí ten nejlepší dárek - nový koncept.

Špionážní fotky se objevovaly už pár dní v různých médiích a to, že Francouzi chystají návrat značky Alpine, si tak už nekokrhali jen galští kohouti. Ale pořád se jednalo hlavně o řadu spekulací. Učiňme jim zadost: nová „alpinka“ je na světě! Pro použitou platformu i techniku nemuseli u Renault Sport Technologies v Dieppe chodit daleko. Bez problémů jim posloužil závodní Mégane Trophy.

Správný sporťák

Motor je umístěn podélně uprostřed před zadní nápravou, originál A110 jej měl až za ní. Doba malých čtyřválců je dávno pryč, ve voze hřmí šestiválec V4Y se čtyřventilovou technikou, vrtáním 95,5 a zdvihem 81,4 m. Díky těmto parametrům má objem 3498 cm3. Z něj poskytuje rovných 400 k, tedy 294 kW při 7200 otáčkách. Červené pole začíná ještě o 300 min-1 výše. O zapalování a vstřikování se stará elektronická řídicí jednotka Magnetti Marelli Marvell 6R.

Točivý moment 422 Nm/6200 min-1 přenáší na zadní nápravu (kam také jinam?) šestistupňová sekvenční převodovka. Ta je polosamočinná, má ovšem tradiční spojkový pedál a řazení pádly. Dvoulamelová spojka s průměrem 184 mm je vyrobena z keramiky a kovu a při změnách rychlostních stupňů směrem dolů se aktivuje automaticky. Nechybí samosvorný diferenciál.

Jak se na správný sporťák sluší, základem konstrukce je trubkový rám. Kola jsou od sebe vzdálena 1680, respektive 1690 mm, obě nápravy pak 2625 mm. Vpředu i vzadu najdeme dvojité lichoběžníkové závěsy, přímo na ně namontované tlumiče a pružiny Sachs jsou nastavitelné. Na přední nápravě se nachází také stabilizátor. Brzdy od AP Racing mají ocelové kotouče s tloušťkou 32 mm. Vpředu jsou s vnitřním chlazením o průměru 356 mm se šesti pístky, vzadu pak menší s 330 mm a čtyřmi pístky.

Bez pomocníků

Nyní asi čekáte výčet moderních elektronických asistentů, jako ABS, kontroly trakce a tak dále. Jenže omyl, nic z toho v autě nenajdete. Tahle střela tedy není nic pro začínající řidiče. Alpine A110-50 jezdí na obřích jedenadvacetipalcových litých kolech s centrálními maticemi a pneumatikami Michelin 245/35, respektive 265/35. Obutí je homologováno pro běžný silniční provoz.

Alpine – Renault trochu jinak

Karoserie je ovšem z karbonu, jak velí doba. Nové kupátko měří na délku 4330 mm, do šířky 1961 mm, ale je pouze 1230 mm vysoké. Ctí předlohu, také v původních A110 posádka spíše ležela, než seděla. Aerodynamické prvky představují přední lízátko, difuzor a mohutné zadní křídlo, jehož poloha se dá měnit. Auto váží pouhých 880 kg, konstruktérům se podařilo dosáhnout takřka ideálního rozložení hmotnosti: 47,8 % připadá na přední, zbytek na zadní nápravu. Jízdní výkony výrobce neuvedl, zmínil se pouze o palivové nádrži na 30 l benzinu.

Designéři Axel Breun a Yann Jarsalle převzali linky konceptu Renault Dezir, který vytvořil Laurens van der Acker, Střechu ovšem navrhli tak, aby co nejvíce připomínala půvabnou A110. Modrý lak Alpine Blue se také blíží originálu, oranžový pruh přes boky a křídlo je, pravda, trochu atypický. Na střeše trůní vstup vzduchu, zepředu zaujmou pásy diod, které dávají vzpomenout na přídavné reflektory klasických soutěžních vozů této značky. Dvoumístný kokpit je čistě účelový, zde dominuje černá barva a karbon, z něhož je celá skořepina. Většinu informací najde pilot na barevném displeji, který se nachází na volantu jako u monopostů formule Renault 3,5. Bezpečnostní pásy a další závodní výbavu dodal Sabelt, přilba nese značku Ruby. Nechybí ani bezpečnostní klec.

Vůz už má za sebou oficiální premiéru. V pátek 25. května se proháněl po monackém okruhu u příležitosti letošní Grand Prix. Měl zcela volnou trať, tento den zde „efjedničky“ tradičně netrénují.

A110 Berlinette

Původní Alpine A110 Berlinette se představila na autosalonu v Paříži 1962. Továrna v Dieppe byla tehdy ještě v rukou zakladatele Jeana Rédélého a s Renaultem neměla kromě nechanických skupin nic společného. Velká automobilka firmu včetně závodního týmu převzala až v roce 1967. Původní agregáty 1,1 l z Renaultu 8 záhy doplnily třináctistovky a objem postupně rostl až na 1,8 l. Pro rally existovala dokonce turbodmychadlem přeplňovaná verze agregátu 1,6 l!

Mezi největší úspěchy na tratích rychlostních zkoušek patří zisk titulu evropského šampiona (Jean-Claude Andruet 1970), a trojitý triumf v Rallye Monte Carlo 1971 (Ove Andersson, Jean-Luc Thérier a Andruet). Modrá kupátka zcela dominovala sezoně 1973, kdy se konečně pořádalo oficiální mistrovství světa v rally alespoň pro značky. Silničky kolem Monackého knížectví patřily opět Andruetovi a na konci roku se Alpine mohla radovat z celkového vítězství. Historicky první titul mistra světa tak putoval do Dieppe.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky

Francouzský sporťák bude vybaven Michelinem speciálně…

Alpine A110 má motor 1.8 TCe a 252 koní. Bude i v Česku, má to ale háček… Alpine A110 má motor 1.8 TCe a 252 koní. Bude i v Česku, má to ale háček…

Konečně máme k dispozici pořádné informace o Alpině A110.…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…