Renault Alpine A110-50: Modrá legenda je zpátky

Renault Alpine A110-50: Modrá legenda je zpátky

 
 

Alpine A110 slaví letos kulaté padesátiny. A Renault se rozhodl ji dát k výročí ten nejlepší dárek - nový koncept.

Špionážní fotky se objevovaly už pár dní v různých médiích a to, že Francouzi chystají návrat značky Alpine, si tak už nekokrhali jen galští kohouti. Ale pořád se jednalo hlavně o řadu spekulací. Učiňme jim zadost: nová „alpinka“ je na světě! Pro použitou platformu i techniku nemuseli u Renault Sport Technologies v Dieppe chodit daleko. Bez problémů jim posloužil závodní Mégane Trophy.

Správný sporťák

Motor je umístěn podélně uprostřed před zadní nápravou, originál A110 jej měl až za ní. Doba malých čtyřválců je dávno pryč, ve voze hřmí šestiválec V4Y se čtyřventilovou technikou, vrtáním 95,5 a zdvihem 81,4 m. Díky těmto parametrům má objem 3498 cm3. Z něj poskytuje rovných 400 k, tedy 294 kW při 7200 otáčkách. Červené pole začíná ještě o 300 min-1 výše. O zapalování a vstřikování se stará elektronická řídicí jednotka Magnetti Marelli Marvell 6R.

Točivý moment 422 Nm/6200 min-1 přenáší na zadní nápravu (kam také jinam?) šestistupňová sekvenční převodovka. Ta je polosamočinná, má ovšem tradiční spojkový pedál a řazení pádly. Dvoulamelová spojka s průměrem 184 mm je vyrobena z keramiky a kovu a při změnách rychlostních stupňů směrem dolů se aktivuje automaticky. Nechybí samosvorný diferenciál.

Jak se na správný sporťák sluší, základem konstrukce je trubkový rám. Kola jsou od sebe vzdálena 1680, respektive 1690 mm, obě nápravy pak 2625 mm. Vpředu i vzadu najdeme dvojité lichoběžníkové závěsy, přímo na ně namontované tlumiče a pružiny Sachs jsou nastavitelné. Na přední nápravě se nachází také stabilizátor. Brzdy od AP Racing mají ocelové kotouče s tloušťkou 32 mm. Vpředu jsou s vnitřním chlazením o průměru 356 mm se šesti pístky, vzadu pak menší s 330 mm a čtyřmi pístky.

Bez pomocníků

Nyní asi čekáte výčet moderních elektronických asistentů, jako ABS, kontroly trakce a tak dále. Jenže omyl, nic z toho v autě nenajdete. Tahle střela tedy není nic pro začínající řidiče. Alpine A110-50 jezdí na obřích jedenadvacetipalcových litých kolech s centrálními maticemi a pneumatikami Michelin 245/35, respektive 265/35. Obutí je homologováno pro běžný silniční provoz.

Alpine – Renault trochu jinak

Karoserie je ovšem z karbonu, jak velí doba. Nové kupátko měří na délku 4330 mm, do šířky 1961 mm, ale je pouze 1230 mm vysoké. Ctí předlohu, také v původních A110 posádka spíše ležela, než seděla. Aerodynamické prvky představují přední lízátko, difuzor a mohutné zadní křídlo, jehož poloha se dá měnit. Auto váží pouhých 880 kg, konstruktérům se podařilo dosáhnout takřka ideálního rozložení hmotnosti: 47,8 % připadá na přední, zbytek na zadní nápravu. Jízdní výkony výrobce neuvedl, zmínil se pouze o palivové nádrži na 30 l benzinu.

Designéři Axel Breun a Yann Jarsalle převzali linky konceptu Renault Dezir, který vytvořil Laurens van der Acker, Střechu ovšem navrhli tak, aby co nejvíce připomínala půvabnou A110. Modrý lak Alpine Blue se také blíží originálu, oranžový pruh přes boky a křídlo je, pravda, trochu atypický. Na střeše trůní vstup vzduchu, zepředu zaujmou pásy diod, které dávají vzpomenout na přídavné reflektory klasických soutěžních vozů této značky. Dvoumístný kokpit je čistě účelový, zde dominuje černá barva a karbon, z něhož je celá skořepina. Většinu informací najde pilot na barevném displeji, který se nachází na volantu jako u monopostů formule Renault 3,5. Bezpečnostní pásy a další závodní výbavu dodal Sabelt, přilba nese značku Ruby. Nechybí ani bezpečnostní klec.

Vůz už má za sebou oficiální premiéru. V pátek 25. května se proháněl po monackém okruhu u příležitosti letošní Grand Prix. Měl zcela volnou trať, tento den zde „efjedničky“ tradičně netrénují.

A110 Berlinette

Původní Alpine A110 Berlinette se představila na autosalonu v Paříži 1962. Továrna v Dieppe byla tehdy ještě v rukou zakladatele Jeana Rédélého a s Renaultem neměla kromě nechanických skupin nic společného. Velká automobilka firmu včetně závodního týmu převzala až v roce 1967. Původní agregáty 1,1 l z Renaultu 8 záhy doplnily třináctistovky a objem postupně rostl až na 1,8 l. Pro rally existovala dokonce turbodmychadlem přeplňovaná verze agregátu 1,6 l!

Mezi největší úspěchy na tratích rychlostních zkoušek patří zisk titulu evropského šampiona (Jean-Claude Andruet 1970), a trojitý triumf v Rallye Monte Carlo 1971 (Ove Andersson, Jean-Luc Thérier a Andruet). Modrá kupátka zcela dominovala sezoně 1973, kdy se konečně pořádalo oficiální mistrovství světa v rally alespoň pro značky. Silničky kolem Monackého knížectví patřily opět Andruetovi a na konci roku se Alpine mohla radovat z celkového vítězství. Historicky první titul mistra světa tak putoval do Dieppe.

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Alpine A110 na Goodwood Festival of Speed v akci spolu s historickými příbuznými Alpine A110 na Goodwood Festival of Speed v akci spolu s historickými příbuznými

Goodwood Festival od Speed se stane místem, kde se…

Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky

Francouzský sporťák bude vybaven Michelinem speciálně…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…