Alternativní osudy Škody: Co by se stalo, kdyby neskončila v náruči VW?

 

Převzetí Škody Volkswagenem započalo před 25 lety. Jak by se vyvíjely osudy největší domácí automobilky, pokud by k němu nedošlo?

Škoda, respektive AZNP (Automobilové závody, národní podnik) měla na konci 80. let minulého věku ve výrobním programu relativně moderní Favorit s předním pohonem. Rodil se s obtížemi a vyžádal si kompromisy v oblasti designu, navrhlo jej Stile Bertone, ale spoustu původně plánovaných dílů nebyly naše technicky zastaralé podniky schopny vyrobit a nákup licence nepřipadal v úvahu. Ale zrodil se za kratší dobu, než bylo obvyklé na Západě, což byl svým způsobem zázrak. I kvůli značným nedostatkům hlavně u prvních vozů, srovnání s vyspělou konkurencí tehdy ještě pokulhávalo.

Vývoj nového modelu navíc státem dotovanou automobilku finančně vyčerpal. Kromě toho, československá centrálně řízená ekonomika byla stejně v troskách, což mimochodem přiznal i premiér Adamec v roce 1988. Navíc přišel listopad 1989 a s ním i společenské změny. Nenáročné východní trhy se rozpadly a bylo nutné najít výrobci silného zahraničního partnera, jinak to s ním dopadne všelijak. Řada 105/120/130 s dávno překonanou koncepcí „vše vzadu“ dobíhala ještě v devadesátém roce a tyto dnes klasické škodovky byly v Británii terčem mnoha vtipů, asi jako u nás východoněmecké trabanty. Situaci příliš nepomohla ani amnestie prezidenta Havla, v komplexu totiž pracovali do té doby i vězni.

Před čtvrtstoletím, 9. prosince 1990, rozhodla tehdejší česká vláda (tedy nikoli federální) o tom, že v prodeji Škody dá přednost německému Volkswagenu před francouzsko-švédskou aliancí Renault-Volvo (ta se záhy nato beztak rozpadla). Finálovou dvojku vybrala z celkem 24 zájemců, neuspělo tak například BMW, Fiat ani General Motors. VW zaručil mohutné investice do automobilky, které záhy začal naplňovat, k samotnému spojení pak došlo 16. dubna 1991. V lednu 1993 se objevily modernizované Favority a Formany (tzv. model GP), v září 1994 následovaly ještě radikálnější úpravy a zrodila se Felicia. To byl teprve začátek, i když Němci navyšovali do prosince 1995 svůj podíl z původních 30 na 70 % akcií, teprve na začátku tohoto století, v květnu 2000, koupili zbylou část. Pětadvacet let od převzetí ukázalo, že se transakce nadmíru povedla. Jako jedna z mála velkých privatizací...

Volkswagen továrnu ani pobočné závody v Kvasinách a Vrchlabí nezavřel, naopak posílil na současnou úroveň. Dokonce pod kapoty neprosadil své těžké litinové zážehové motory namísto škodováckých hliníkových agregátů s rozvodem OHV. Obětí se stala pouze vyvíjená lehounká šestnáctistovka OHC. Ale pokud by automobilku převzal Renault, k ničemu takovému by nedošlo a mohli jsme jezdit v autech s diamantem (nebo kosočtvercem, chcete-li) ve znaku. Francouzi totiž jasně řekli, že značku nezachovají a z Boleslavi budou vyjíždět devatenáctky a vyvíjená Twinga, zvažovala se dokonce i instalace linky na model 18, který již tehdy dožíval v Jižní Americe!

Renault později strategii změnil, ale svou tureckou pobočku začal křísit až ve druhé polovině devadesátých let a Dacii ještě později, kapitálově do ní vstoupil v roce 1999. Ruská Lada se díky jeho penězům probouzí teprve nyní, ale zpřetrhané vazby včetně Skandinávie bude obnovovat jen těžko.

Pokud by Škoda silnou automobilku nezískala a nezkrachovala, čekal by ji nejspíše podobný osud jako Ladu, tedy nekonečné facelifty Favoritu... Jenže „plachetnici“ dokázaly částečně uživit trhy Ruska a zemí SNS, export Škody na východ, případně jinam mimo EU, by nebyl ani zdaleka tak velký... Dacia zase nahradila naši automobilku v segmentu superlevných aut, jenže zaznamenala obrovský úspěch i v motoristicky vyspělých zemích, do kterých se původně neměla ani podívat. Škodovce však takové osudy Renault o dekádu dříve nenalinkoval. Kuponová privatizace, kterou prosazoval tehdejší federální ministr financí a pozdější prezident Klaus, samozřejmě s odstupem času řešením nebyla (viz příklad kopřivnické Tatry, která se snad konečně stabilizovala). Ne, Viktor Kožený by asi Škodovku nekoupil, pardon, nedostal zadarmo, respektive za ni nezaplatil ani korunu... Naštěstí.

Ač mnozí hnidopichové poznamenávají, že Škoda Auto, jak zní oficiální název výrobce od roku 1997, už není českou automobilkou, dopadla nejlépe, jak mohla. V dobách posledních moderních Favoritů a prvních Felicií by asi málokoho napadlo, že za dvacet let se okřídlený šíp dostane mezi desítku nejprodávanějších značek na starém kontinentu (respektive v zemích EU a EFTA) a Octavia bude stabilním členem Top 10 mezi modely.

Management firmy mluví z velké části německy, tým designérů je mezinárodní a mezi dělníky dnes mnoho domácích nenajdete, převažují ti z východu. Petr Matušinec ale na tvarech nové Fabie odvedl skvělou práci! Není pochopitelně vše růžové. Fanoušci by chtěli kupé, škoda, že se studie Tudor nevyráběla. Podobný osud potkal i sportovně laděný hatchback Joyster. Nejzajímavější prvky z konceptů, které jsme si nakonec mohli koupit, se do série kvůli redukci nákladů protlačit nepodařilo, vzpomeňme jen posuvné dveře na Roomsteru. Drobní živnostníci by jistě uvítali malý pick-up, přitom Volkswagen takový v Evropě vůbec nenabízí, takže prostor tu pro něj je.

Ale Mladoboleslavští se musí podřídit koncernové strategii, jinak bychom na auta s okřídleným šípem už jen vzpomínali. Na druhou stranu vývoj u nás zůstal a Škoda se stala plnohodnotnou součástí koncernu, nikoli jeho otloukánkem, který dostává tu nejhorší techniku, výbavu i materiály. Auta pro náš trh se rodí v Čechách a na Slovensku, tedy stále v rámci bývalé federace, nikde jinde. A to je přece dobře, ne?

JAKE.AUTO.CZ: Škoda Favorit (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Online: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou jen reklamní kampaní, prohlásil Zeman Online: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou jen reklamní kampaní, prohlásil Zeman

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
Zdroj: ČT24, Wikipedia, archiv

Štítky Škoda Fabia Octavia Malé vozy Nižší střední třída Sportovní

 

Přidat názorDiskuse: Alternativní osudy Škody: Co by se stalo,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 



8 tajemství Škody Favorit. Odhalili jsme je s tvůrci auta! 8 tajemství Škody Favorit. Odhalili jsme je s tvůrci auta!

O Škodě Favorit byly popsány stohy papírů, přesto si…

Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního? Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního?

Stříbrně lakovaný Favorit aktuálně vystavený v…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má skoro 150 milionů

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má…

V minulém ročníku evropských pohárů si na prémiích nejvíce vydělal poražený finalista Ligy mistrů Juventus.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…