Aston Martin + Zagato + Villa d'Este = Nový vůz
Automobilka Aston Martin oznámila, že obnoví spolupráci s italským designérským studiem Zagato. První výsledek společných aktivit bude představen na letošním ročníku přehlídky automobilové krásy Concorso d‘Eleganza Villa d’Este.
Oznámení o spolupráci doplňuje obrázek částečně zakrytého automobilu. Z bočního pohledu je patrné, že vůz bude zřejmě postaven na základech modelu Vantage. Otázkou však zůstává, zda jej bude pohánět osmiválcový, nebo dvanáctiválcový motor.
Automobil bude primárně určen pro závodní tratě. Dokazují to jednak viditelné agresivní linky auta s mohutným předním lízátkem, výrazným zadním blatníkem a velkým otvorem v kapotě, jednak tvrzení Aston Martinu, že bude vůz na konci května nasazen ve vytrvalostním závodě na Nürburgringu.
Zda se bude vůz sériově vyrábět, je zatím ve hvězdách. Podle automobilky z Gaydonu o prodeji rozhodne zájem zákazníků.
Dílo obou slavných značek má být poctou modelu DB4GT Zagato, který rovněž vznikl spoluprácí Aston Martinu se Zagatem. Marek Reichman, hlavní designér Astonu Martin k novému automobilu říká: “Můžeme vytvořit moderní interpretaci (DB4GT Zagato), která zůstane věrná historii naší spolupráce se Zagatem.“
Při stavbě Astonu Martin DB4GT Zagato mělo studio Zagato za úkol postavit to nejsilnější a nejlehčí auto. Bratři Elio a Gianni Zagato tehdy zvládli DB4 GT Zagato navrhnout za pouhý týden, vůz byl veřejnosti poprvé představen v roce 1960 na londýnském autosalonu.
První zákaznické DB4GT Zagato byly postaveny o rok později, celkem vzniklo 19 originálních exemplářů. Ty podle britské automobilky existují dodnes.
Tři z vyrobených DB4GT Zagato byly přestavěny pro závodní účely a dále odlehčeny. Dvě z nich si objednala stáj Essex Racing Stable, za kterou jezdili například Jim Clark či Roy Salvadori.
V roce 1986, 25 let od zahájení výroby DB4GT Zagato, vznikl model V8 Vantage Zagato, který následující rok doplnila otevřená verze V8 Zagato Volante. Kupé zrychlilo z 0-100 km/h za 4,8 s a jelo až 300 km/h.
V roce 2002 následovalo DB7 Zagato, představené na pařížském autosalonu. O rok později byla postavena 100kusová série. Díky zájmu amerických zákazníků vznikl v témže roce také dvoumístný roadster DB AR1.
Zatím poslední spoluprácí britské automobilky Aston Martin a italského studia Zagato je sedm let starý Vanquish Roadster Zagato.