reklama


Audi A8 – Ingolstadtská olympiáda

Audi A8 – Ingolstadtská olympiáda

 
 

Audi A8 se představilo v třetí generaci. Místo revoluce vsadili v Ingolstadtu na mírnou evoluci designu a systematická vylepšení, aby nová A8 byla ve všech disciplínách lepší než její předchůdce.

Audi nemá v segmentu luxusních sedanů tak dlouhou tradici jako Mercedes-Benz se svojí třídou S nebo Jaguar s řadou XJ. Přesto za novou A8 stojí řada předchozích modelů a kořeny této linie sahají až do sedmdesátých let.

Na počátku cesty k nejnovější A8 stál v roce 1979 model 200 – speciální verze tehdejšího Audi 100 s atmosférickým nebo přeplňovaným pětiválcovým motorem 2,1 l. Na něj navázala v roce 1983 nová generace s exklusivnějším designem, která vycházel z legendárního Audi 100 generace C3. V nabídce se objevil i model 200 quattro 20V a odtud už byla cesta otevřená k vytvoření samostatné modelové řady.

První opravdovou vlaštovkou bylo Audi V8 z roku 1988. Model se samostatným designem měl prodlouženou verzi nové platformy, osmiválcové motory a standardně pohon všech kol. Vé-osmička připravila půdu pro A8, jejíž první generace se představila v roce 1994. Přinesla nejprve revoluční hliníkovou karoserii Audi space frame (ASF), postupně se v nabídce objevily výkonná verze S8, dieselové motory a unikátní motor 6,0 W12.

Druhá generace z roku 2004 přinesla řadu dalších inovací, včetně prvního použití vstřikování common-rail u vozů Audi nebo masky chladiče single frame, která se postupně rozšířila napříč celou modelovou paletou Audi. I končící provedení řady A8 dostalo vrcholný motor W12, doplněný motorem 5,2 V10 FSI sdíleným s Lamborghini ve verzi S8.

Audi A8 - srovnání generací
Model3. generace
(od 2010)
2. generace
(2002-2010)
rozdíl
Délka [mm]51375051+ 86
Šířka [mm]19491894+ 55
Výška [mm]14601444+ 16
Rozvor [mm]29922944+ 48

S novou generací předvedli u Audi rovnoměrný růst do všech stran. V segmentu pětimetrových sedanů je dnes ve skutečnosti běžná délka 5,1 metru, a proto k největšímu nárůstu došlo v tomto směru, a to téměř o devět centimetrů. S délkou 5137 mm se tak Audi A8 stává nejdelším z elitní prémiové konkurence. Tento posun se odráží i v prodloužení rozvoru o 48 mm, zůstává jen pár milimetrů pod třímetrovou hranicí. S rozšířením karoserie o 55 mm A8 také poskočila na post nejširšího z konkurentů, růst do výšky je nejstřídmější – o 16 mm.

Audi A8 - Srovnání s konkurencí
RozměrAudi A8BMW řady 7Mercedes-Benz třídy SJaguar XJLexus LS
Délka [mm]51375072507651225030
Šířka [mm]19491902187218941875
Výška [mm]14601479147314481465
Rozvor [mm]29923070303530322970

Designéři nedostali za úkol pouštět se do zbytečných experimentů, místo toho na nové A8 rozvinuli známý designový jazyk charakteristický pro všechna Audi počínaje právě předchozí generací A8. Nová generace má více trojrozměrné designové ztvárnění, v souladu se současnými trendy dostala linii střechy ve stylu kupé a přiostřila hrany. Střízlivé tvary se pozitivně odrážejí v součiniteli aerodynamického odporu s hodnotou 0,26.

Dominantou exteriéru je samozřejmě lichoběžníková maska chladiče single frame. Po jejich stranách se nacházejí i u nové generace horizontálně tvarované nasávací otvory, tentokrát ale s dynamičtějšími tvary. Agresivnější vyznění přídě doplňuje nový tvar předních světlometů a zvýrazněné hrany na nárazníku.

Kapota motoru se roztáhla do šířky a zasahuje více do blatníků. Dříve téměř hladké boky narušuje ostrý prolis pod bočními okny, který se táhne od předních až ke koncovým světlům. Ve spodní části ho doplňuje stoupající prolis nad prahy, volně prodloužený do tvarů obou nárazníků. Boční zrcátka mají oblejší a kompaktnější tvar a lemy blatníků jsou v souladu se současnou módou více vytaženy do šířky. Pro kliky dveří je zvoleno také modernější tažné řešení.

obrázek [300 x 235] Profil střechy byl upraven jen jemně a A8 si uchovává typické třetí boční okénko v C sloupku. Díky plastičtějšímu přechodu zadních sloupků do blatníků působí záď vyšším a dynamičtějším dojmem. Dříve decentní odtrhovou hranu zavazadlového prostoru nahradil výrazný oblouk, prakticky se jedná o integrované křídlo. Koncová světla složená ze 72 diod i samotný tvar celé zádi jsou syntézou předchozí generace s pojetím uplatňovaným od příchodu modelu A5.

Ani interiér nevybočuje z filozofie jemné evoluce a pilování detailů. Základní koncept je převzatý beze změny. Novou generaci prozradí atraktivnější tvary palubní desky, luxusnější vzhled a dynamičtější pojetí interiéru. Například ručičky otáčkoměru a rychloměru mají nyní po vzoru sportovních vozů výchozí pozici svisle dolů, palivoměr i teploměr jsou nově řešeny jako kruhové oblouky po stranách hlavních přístrojů.

Dveřním výplním dodali designéři zajímavější a plastičtější tvary, na druhé straně je středový tunel bohatěji obložený dekorem. Základní rozmístění ovladačů se příliš nezměnilo, jen ovládací panel systému MMI (Multi Media Interface) se nyní nachází před voličem převodovky. Ten sám o sobě prošel výraznou změnou – je umístěn blíže řidiči a jeho rukojeť má tvar písmene T. Novinkou jsou také analogové hodiny uprostřed palubní desky, ambientní osvětlení interiéru a touchpad, na který může posádka zadávat cíl navigační soustavě psaním písmen.

To nejlepší z Audi – diodová světla a hliníková konstrukce

obrázek [300 x 236] Přední světla jsme zatím zmínili jen pár slovy, zaslouží si však větší pozornost. Audi nabídne dvě nadstandardní možnosti představené zatím jen ve sportovním modelu R8. Konvenčnějším řešením jsou světla xenon plus, tedy adaptivní xenonová světla s diodami pro denní svícení. Přední mlhovky jsou v tomto případě nahrazeny světly pro každé počasí, na jejich místě se může nacházet radar pro aktivní tempomat. Paprsek dálkových světel se přizpůsobuje podle údajů snímaných kamerou pod vnitřním zrcátkem, která slouží jako světelné čidlo.

Vrcholným provedením jsou světla sestavena kompletně ze světelných diod. Potkávací světla jsou tvořena deseti jednotkami v chromovaném pásu, pod ním se nachází oblouk složený z 22 světelných diod (světla pro denní svícení) a 22 žlutých diod (přední směrovky). Dálková světla se nacházejí v horní části ovětrávané jednotky světlometu, tvoří je dvě výkonné čtyřčipové diody. Pro jízdu v zatáčkách a na dálnici slouží další výkonné diody. Přepínání mezi režimy osvětlení probíhá automaticky. Světlo má teplotu barvy 5500 Kelvinů, při jízdě na potkávací světla odebírají světlomety 40 W, což je méně než xenonová světla. Koncová světla vystačí s 9 Watty.

Karoserie má základ v hliníkovém prostorovém rámu ASF (Audi space frame), poprvé použitého před 15 lety u první generace A8. U té nejnovější je použita nová pevnější slitina hliníku s kompozitními příměsemi, která sama o sobě ušetří 6,5 kg hmotnosti. Skelet je tvořen extrudovanými a pod tlakem odlévanými komponenty, povrchové hliníkové díly, jako například střecha, jsou připevněny frikčními spoji.

Známé motory – vyšší výkon a nižší spotřeba

obrázek [300 x 250] Motorová paleta je zatím střídmější, obsahuje známé zkratky FSI a TDI. V době uvedení na trh budou v nabídce jen dvě osmiválcové pohonné jednotky, obě o objemu 4,2 litru, později je doplní dieselový šestiválec 3,0 TDI.

Benzinový 4,2 FSI dosahuje nejvyššího výkonu 273 kW (+16 kW), maximum točivého momentu 445 Nm je jako dosud dosahováno už při 3500 min-1. Akcelerace na 100 km/h s tímto motorem trvá 5,7 sekundy, kombinovaná spotřeba klesla o 13 % (1,4 l) na 9,5 l/100 km. K hlavním změnám u nové generace vedoucím k vyššímu výkonu a nižší spotřebě patří snížené vnitřní tření, zejména v řetězem poháněném ventilovém rozvodu a pohonu příslušenství motoru.

Turbodiesel 4,2 TDI, jemuž ještě nedávno nebyla prorokována dlouhá budoucnost, si při výkonu 258 kW (+18 kW) polepšil z 650 na 800 Nm. Maximum točivého momentu je dostupné mezi 1750 a 2750 min-1 a projevuje se v akceleraci na 100 km/h za 5,5 s. Dieselová A8 v kombinovaném režimu vystačí se 7,6 l/100 km, to představuje pokles o 19 % (1,8 l) a emise CO2 199 g/km.

Krátce po uvedení na trh tento tandem doplní šestiválec 3,0 TDI ve dvou výkonových verzích. Se 184 kW (+13 kW) bude mít o 100 Nm vyšší maximum točivého momentu (550 Nm) a spotřebuje 6,6 l/100 km (-22 %/1,9 l). Pouze na přední kola bude přenášet moment slabší varianta o 150 kW, která dosáhne kombinované spotřeby 6,0 l/100 km.

Audi A8 - Přehled motorizací
Model3,0 TDI3,0 TDI
quattro
4,2
FSI quattro
4,2
TDI quattro
Zdvihový objem [cm3]2697269741634134
Válce/ventily6/46/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]150/-184/-273/6800258/4000
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1]-550/1500-3000445/3500800/1750-2750
Maximální rychlost [km/h]-250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]-6,65,75,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,06,69,57,6

Konfigurace pohonného ústrojí zůstává i u nové generace zachována. Motor uložený podélně před přední nápravou přenáší moment na všechna čtyři kola pomocí permanentního pohonu všech kol quattro. Novinkou u A8 i vůbec u značky Audi je osmistupňová automatická převodovka Tiptronic, převodový agregát používaný dosud jen Lexusem a BMW.

Výhoda dvou dodatečných převodových stupňů spočívá jak ve snadnějším udržování motoru v optimálním pásmu otáček, tak v celkovém poměru převodů mezi nejvyšším a nejnižším 7,0:1. Spotřeba paliva má být díky tomu nižší o 6 %, motor navíc při provozu na dálnici točí méně otáček a naopak akcelerace je zásluhou menší vzdálenosti mezi jednotlivými převody rychlejší.

Převodovka umožňuje komfortní i sportovní režim řazení s možností manuální volby převodu, povely jsou k převodovce přenášeny od řadicí páky elektronicky. V zájmu snížení spotřeby řídící jednotka převodovky v automatickém režimu načítá data z navigace a uzpůsobuje řazení profilu cesty, aby nedocházelo ke zbytečným změnám převodu.

Přední diferenciál je, tak jako u modelů A4, A5 a Q5, umístěný před měničem převodovky. Díky tomu je přední náprava posunuta více dopředu, a tím je prodloužen rozvor a zkrácen přední převis. V konečném důsledku tak má auto lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami. Mezinápravový diferenciál rozděluje moment standardně v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, v případě prokluzu kol je na nápravu s lepší trakci směřováno momentu více.

Pro příznivce sportovnějšího charakteru jízdy nabídne Audi aktivní sportovní diferenciál pro zadní nápravu, který plynule rozděluje moment mezi kola. Diferenciál je propojen se systémem změny nastavení podvozku, i on tedy funguje v automatickém, komfortním nebo sportovním režimu. Pro motor 4,2 TDI je tento diferenciál standardem.

obrázek [555 x 283]
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Typické finanční chyby v různých fázích života a jak se jim vyhnout Typické finanční chyby v různých fázích života a jak se jim vyhnout

Člověk se stále učí. Často ze svých chyb. Někdy je však…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký…

Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu

Při devětadevadesátiprocentních volebních úspěších nebyly…

Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce

Jihomoravská ČSSD dnes na krajské konferenci v Brně…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

 




Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip? Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip?

Výrobci své vozy často upravují na míru určitým trhům.…

Audi A8: Takto vypadá nová generace očima nezávislého grafika Audi A8: Takto vypadá nová generace očima nezávislého grafika

Nová generace Audi A8 by měla dorazit už příští rok.…

 



 
Nejprodávanější auta v Evropě: Mezi nejlepšími i dvě škodovky!

Nejprodávanější auta v Evropě: Mezi nejlepšími i dvě škodovky!

Dnes 17:34

Nejprodávanějším automobilem v Evropě byl i loni VW Golf. Značka Škoda má pak v top 20 modelech hned dva své zástupce.




Blesk.cz

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko: Hrozila mu amputace!

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko:…

Svůj zločin si určitě bude vyčítat až do konce života. Čech Pavel Novotný (49), který se minulý týden vloupal do…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Úspěšná Ledecká se před startem cpala: Pomohly mi Bankovy rady

Úspěšná Ledecká se před startem cpala: Pomohly mi…

PŘÍMO Z NĚMECKA | Životní umístění v lyžařském Světovém poháru ve své dosavadní kariéře si vyjela v…

Další paráda Koukalové! O zlato přišla až v závěru, doběhla na třetím místě

Další paráda Koukalové! O zlato přišla až v závěru,…

Biatlonistka Gabriela Koukalová přišla krátce před cílem o triumf v dnešním závodu Světového poháru s hromadným…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama