Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid

Diskuze (72)
Audi nechalo nahlédnout do svých vývojových laboratoří. Pracuje se tam na revolučních technických řešeních.

Řada motorů TDI a TFSI, která aktuálně prochází v případě čtyřválců generační obměnou, patří nepochybně k nejlepším pohonným jednotkám na trhu. Ingolstadtská automobilka ale pracuje na dalším vývoji, který posune výkon i účinnost na vyšší úroveň.

Electric biturbo

Jednou z novinek je elektrické biturbo. Audi nedávno uvedlo svůj první dvojitě přeplňovaný turbodiesel, a to A6 3,0 TDI o výkonu 230 kW, který má jedno větší a jedno menší turbodmychadlo. Na testovacích stolicích v Neckarsulmu už ale běží 3,0 TDI s nově řešeným přeplňováním.

Motor si ponechává klasické turbodmychadlo roztáčené proudem výfukových plynů. K němu přidává ale ještě menší kompresor poháněný elektromotorem, který se roztočí rychleji než turbo na výfukových svodech.

Elektrické turbo se nachází za intercoolerem a po většinu času je odpojené. Jeho chvíle přichází v nízkých otáčkách, kdy konvenční turbodmychadlo dává jen malý tlak. V tom případě se otevře klapka na druhý kompresor, který mírně stlačený a vychlazený vzduch stlačí ještě více.

Výhodou tohoto řešení je ještě rychlejší nástup točivého momentu v nízkých otáčkách. Zároveň je systém relativně kompaktní – na pohled vypadá téměř stejně jako produkční 3,0 TDI biturbo. Elektrický pohon kompresoru přitom nemá vliv na spotřebu paliva, automobilka tvrdí, že potřebnou energii dokáže získat regenerativním dobíjením akumulátoru při brzdění.

Audi A1 jako hybrid s tříválcem

Elektromobily Audi by se měly dostat do prodeje v roce 2014. Automobilka vyzkoušela už několik různých koncepcí, se sériovou výrobou se nakonec počítá u Audi A3 e-tron. Brzy na to přijdou plug-in hybridy na základě modelů A4 a Q7.

Momentálně v Mnichově probíhá testování elektrického A1 e-tron. Městské mini má jako hlavní pohon elektromotor s výkonem 75 kW, který stačí pro ujetí 50 km. V případě, že se baterie vybijí, připojí se malý Wankelův motor, který z objemu 254 cm3 dává 15 kW.

Nyní se rozbíhá vývoj nové koncepce, kterou Audi nazývá Dual-Mode Hybrid. Pohon v tomto případě tvoří dva elektromotory, zážehový motor a jednostupňová převodovka. V rychlostech do 55 km/h stačí k pohonu elektromotor s parametry 85 kW a 250 Nm.

Ve vyšších rychlostech nastupuje tandem druhého elektromotoru (50 kW, 210 Nm), který současně slouží jako startér a alternátor benzinového motoru 1,5 TFSI. Jedná se o přeplňovaný tříválec, který vznikl „useknutím válce“ od 2,0 TFSI. Výsledkem je 95 kW a 200 Nm.

Systém o celkovém výkonu 130 kW by měl na elektřinu ujet 90 km. Až do 130 km/h hraje za normálních okolností prim elektrický pohon, teprve poté přebírá hlavní úlohu spalovací motor.

Diskuze (72)
22. 9. 2012 16:53
Re: ...a je tu i nove Audi S3
Výhoda japonských vozů v tomhle směru je, že jsou úpravy až šílených rozsahů relativně běžné, jsou firmy, které s tím mají zkušenosti, bez problémů seženeš komponenty. R34 sis klidně mohl nechat naladit na dva tisíce koní, když jsi o to měl zájem. U R35 nevím, ale podle mne je už moc sofistikovaná. Sice z ní ten výkon asi vydolují, ale přijdeš o to precizní sladění. V Evropě panují jiné poměry. Vem si i to Evo, snad jediný evropský trh, kde byla (je) zajímavější nabídka, je UK.
Avatar - Hammunasakra
22. 9. 2012 16:07
Re: hehe,
1. (věta) - naprostý SOUHLAS (platí to dokonce i pro NE"prémiový" vůz střední třídy.. ;-)
2. - 10 kW sem/tam (spíš) NEní moc "důležitých"
3. - naprosto NEzpochybňuji (ani nikde dříve) použití "vyhoněného" (abych použila váš výraz) 4válce pro vůz typu A3 (byť JEDNOZNAČNĚ preferuji POVEDENÝ R5 2.5 - škoda že /když už se jim tak povedl/ ho koncern víc NEpoužívá... (skoro NEchápu..
5. Angelika je o DOST lepší než Angela (i když mne "berou" obě cca stejně :-)
6. Nicméně OBA víme proč se tak zastáváte podladěného" V6 3.0 TDi (tohle řešení kdysi - o generaci dříve) použivali všichni - kdyby se byl býval byl "povedl" 2.0 Bi-TDi již v první generaci, asi tak na 99,99% by dnes byl (tak jako u všech ostatních) i v audi A6 apod. - no takhle to bude "o generaci později" - je snad na tom něco k nepochopení, white label(e)? ;-)
Avatar - white label
22. 9. 2012 14:19
Re: hehe,
Zvlášť do prémiového vozu (od střední třídy nahoru) bude vždycky podstatně vhodnější kultivovanější šestihrnkový diesel, než nekultivovaný dieselový čtyřhnek, kterého v tomto případě nevytrhne ani to, že by měl nějakých 10 kW navíc.
U benzínového hh je naopak R4 velkou výhodou ve výrazné úspoře hmotnosti nad přední nápravou (proti V6/R6/VR6), což obvykle nevyváží ani přirozeně "lahodnější" zvuk šestihrnku.
Je snad na tom něco k nepochopení, Angel(ik)o? 8-s >:-[]
22. 9. 2012 13:14
Re: ...a je tu i nove Audi S3
S tím se samozřejmě nedá nesouhlasit :-)
Myslím, že nejlepší platformou pro seriozní tuning je Evo (což je v podstatě kopie Delty), tam se dá za relativně malé peníze vykouzit "pekelný stroj". Podobně je na tom i GT-R, ale v něm jsem nikdy ani neseděl, ani nikoho s ním neznám. :-)

S3 se na tjůnink moc hodit nebude a myslím, že je to OK...což jsem napsal hned v prvním příspěvku, než mě tu začli dupat. :-)
Avatar - Hammunasakra
22. 9. 2012 10:26
Re: hehe,
"SLABoučkÝ" pokus o kličku (pochopitelně "korunovaný" tetou Angelou :yes:) ... když zrovna VY o 2 litrovém 4 válci s
- 200 koníky říkáte "vyhoněný" (neb ho mají všichni krom VWaudi)
- 300 koníky říkáte "náskok díky technice" (že BWM již před časem ohlásilo "stejné" motory s výkonem 75 PS na válec - to "neva" :-)
PS: A NEsvádějte to na naftu či benzín.. oba víme že to je (JEN) o "tohle VWaudi v nabídce MÁ a tohle (zatím) NEeee"
Jisto JISTĚ za 2 roky nad V6 3.0 Tdi 150 kW "ohrnete nos" - když i R4 2.0 Bi-Tdi bude mít 160 kW (tak jak již roky konkurence.. ;-)