Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi nanuk quattro concept: Terénní skorolambo má V10 TDI

Jan Mička
Diskuze (17)
Na frankfurtském stánku Audi předvede sportovní koncept s názvem nanuk quattro. Blíže si jej však představíme již nyní.

Design vozu má na svědomí studio Italdesign Giugiaro. Pokud jsou vám základní tvary povědomé, vězte, že byl podobný recept použit již v případě konceptu Parkour, který se představil na letošním autosalonu v Ženevě.

Audi nanuk quattro concept kombinuje výkony silničních supersportů s praktičností SUV. V tomto duchu byl navržen i exteriér. Kompaktní karoserie má délku 4.541 milimetrů, je 1.990 mm široká a 1.337 milimetrů vysoká. Tyto rozměry však nutně nemusí znamenat vysokou hmotnost. Automobilka totiž vyvinula speciální hliníkový rám Audi Space Frame, díly karoserie jsou z kompozitu s příměsí uhlíkových vláken. Vůz stojí na vzduchovém podvozku, který umožňuje jeho zvětšit světlou výšku až o 40 milimetrů. Systém si navíc může výšku regulovat i sám v závislosti na aktuální rychlosti či dostupných datech z navigačního systému.

Podvozek však má i jiná specifika, která podpoří lepší ovládání vozu v rozdílných podmínkách. Při nižších rychlostech, například při kličkování mezi sloupy podzemních garážích, se zadní kola dokáží natočit až o 9° proti směru kol přední nápravy. Je takto docíleno stejného afektu, jako by se rozvor náprav zkrátil o více jak 1,7 metru. Manévrování se 4.5 metru dlouhým kupé je pak stejně snadné, jako s vozem menším než Smart Fortwo.

Opačné chování nastává při vysokých rychlostech. Zadní kola se mohou natočit až o 2,5° ve stejném směru jako ta přední, což má stejný efekt, jako by byl rozvor náprav o 1,4 metru delší. Větší rozvor náprav znamená stabilnější chování ve vysokých rychlostech, kterých koncept Audi nanuk quattro dosahuje velmi snadno. Vždyť z 0-100 km/h zrychlí za 3,8 vteřiny a to váží rovných 1900 kilogramů. Stejnou techniku již nabízí nejnovější Porsche 911 Turbo.

Při výběru motoru se Audi orientovalo podle současných SUV. Uprostřed je totiž umístěn dvakrát přeplňovaný naftový agregát TDI, ovšem s deseti válci, objemem 5,0 litru a výkonem 400 kW. Nikoho již zřejmě nepřekvapí točivý moment 1000 N.m v 1.500 otáčkách za minutu a maximální rychlost 305 km/h. Agregát spolupracuje s automatickou sedmistupňovou převodovkou, skrze kterou je výkon přenášen na všechna kola. Ač se to zdá v praxi celkem nereálné, uvádí Audi kombinovanou spotřebu 7,8 l/100 km.

Použitá kola nejsou obrovská jen na obrázku, ale i ve skutečnosti. Mají průměr 22“ a obouvají pneumatiky o rozměru 235/50 vpředu a 295/45 vzadu. Bezpečné zastavení mají na starosti ostré brzdy s karbon-keramickými kotouči.

Jan Mička
Diskuze (17)
10. 9. 2013 17:13
Re: Nanuk? Mozno.
Můžeš osvětlit, co myslíš touhle větou: "Hovorim o v praxi pouzitelnych hybridoch, nie o autach so spalovacim motorom a bateriou v zavese."

Konstrukčně podprůměrná koncepce... >:D Co ty víš o konstrukci těhle motorů? Bavíme se o jednostupňově přeplňovaném motoru s 80 kW na litr. Tohle není žádný obyčejný diesel.
Avatar - Hammunasakra
10. 9. 2013 16:48
Re: Nanuk? Mozno.
To už tak bejvá. A je to docela rozšířený.. >:-[]
Avatar - flyboyeda
10. 9. 2013 15:29
Re: Nanuk? Mozno.
víš * , a proto meleš nesmysly
10. 9. 2013 11:09
Re: Nanuk? Mozno.
"Bez progresu"... tenhle motor má menší objem a vyšší výkon než předchozí V12, která vycházela ze závodního motoru. A jestli ti jde o praxi, co si takhle projet hybridní Q5, nebo A8? Popřípadě Porsche (Panameru před fl.), stejná technika (i když se naladění může lišit).
10. 9. 2013 09:09
Konečně pořádný motor
:yes:

Ne nějaké 0.9 s turbem. :no: