reklama


Audi Q7 V12 TDI: supermastodont, kterého už letos potkáme na silnicích

Audi Q7 V12 TDI: supermastodont, kterého už letos potkáme na silnicích

 
 

Objem šest litrů a 1000 Nm – za normálních okolností parametry nějakého supersportu. V tomto případě ale jde o SUV Audi Q7 V12 TDI. Představí se v Ženevě a ještě letos se začne prodávat.

Šestilitrový vidlicový dvanáctiválcový trubodiesel – zatím jediný sériový motor této konfigurace – se do sériové výroby nedostane ani ve vlajkové lodi Audi A8, ani ve sportovním R8, které se s tímto motorem představilo jako koncept letos v lednu v Detroitu, ale ve špičkové verzi pětimetrového SUV Q7

Podobně jako další vidlicové šesti, osmi a desetiválce použité u Audi, má také nový dvanáctiválec rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm jsou stejné jako u šestiválce 3.0 TDI, v případě V12 to znamená objem 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento motor velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.

Použitý systém vstřikování common-rail s tlakem čerpadla 2000 bar je zárukou dobrého promíchání palivové směsi uvnitř válců a kultivovaného chodu. Piezoelektrické vstřikovače vstřikují naftu do válců až pětkrát během jednoho cyklu. Kompresní poměr je 16,0:1. Dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, která jsou umístěna po stranách bloku motoru, dávají maximální tlak 1,6 bar. Stlačený vzduch je ochlazován dvěma velkými mezichladiči.

Vývoj motoru probíhal v úzké návaznosti na závodní program Audi R10 TDI, který se může pochlubit vítězstvími v závodu 24 hodin Le Mans. Maximální výkon šestilitrového TDI je 368 kW (500 koní), měrný výkon je tak úctyhodných 62 kW na litr. Točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 1000 Nm ve spektru 1750–3250 ot./min, což představuje 169 Nm/l.

O přenos síly na vozovku se stará šestistupňová automatická převodovka Tiptronic s možností manuálního řazení pádly pod volantem a systém pohonu všech kol Quattro. Rozložení momentu mezi přední a zadní nápravu je v poměru 40:60, což autu dává mírně přetáčivý sportovní charakter. V případě snížené adheze upraví mezinápravový diferenciál tento poměr tak, aby více momentu šlo na nápravu s lepší trakcí. Všechny komponenty pohonného ústrojí byly upraveny s ohledem na maximální točivý moment motoru.

Kombinovaná spotřeba je pouze 11,9 l/100 km, rychlost elektronicky omezena na 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,5 sekundy. Audi Q7 V12 TDI už nyní splňuje emisní normu Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2010.

Adaptivní vzduchový podvozek umožňuje nastavit světlou výšku v pěti stupních, nejvyšší hodnota je 205 mm. Pro lepší nakládání do zavazadlového prostoru lze naopak zadní část vozu snížit o 7 cm. Tlumiče jsou ovládané elektronicky. Za ráfky o průměru 20 nebo 21 palců se ukrývají keramicko-karbonové brzdy s větranými kotouči. Brzdiče mají vpředu osm pístků, vzadu čtyři.

Zvenku se Q7 V12 TDI od běžných verzí odlišuje mimo jiné světly pro denní svícení. Ty se skládají z 12 diod na každé straně a umístěny jsou místo blikačů nad velkými nasávacími otvory v předním nárazníků. Blikače se přesunuly pod společné krycí sklo s bi-xenonovými světly. Dále na V12 zaujme chromovaná jednodílná maska hladiče single-frame a pod ní umístěný ochranný prvek z ušlechtilé oceli. Blatníky byly kvůli velkým kolům rozšířeny o 26 mm vpředu a 30 mm vzadu, nově tvarované jsou i boční prahy. Zpětná zrcátka, lišty kolem oken a střešní ližiny mají povrchovou úpravu z matného hliníku. Zadní světla mají tmavé pozadí, přepracovaný zadní nárazník zahrnuje dvě oválné koncovky výfuku a podobný ochranný prvek, jako se nachází vpředu.

Doplňky interiéru jsou zhotoveny z hliníku a karbonu, za příplatek je lze nahradit dřevem. Pedály jsou vyrobené z nerez oceli. Přední sportovní sedadla mají elektrické nastavování a jsou čalouněná kůží Verano, stejně jako dveřní výplně a loketní opěrky. Výbava dále zahrnuje DVD navigaci, audiosystém Bose (za příplatek i Bang & Olufsen) a elektrické otevírání pátých dveří. Za příplatek je adaptivní tempomat, systémy lane assist a side assist, parkovací kamera, prosklená střecha nebo palubní deska potažená kůží.

Audi Q7 V12 TDI bude možné objednávat od druhé poloviny letošního roku. Výstavní premiéra sériového provedení se uskuteční na autosalonu v Ženevě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi Q7 V12 TDI: supermastodont, kterého…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Audi SQ7 TDI v Česku stojí 2.516.900 Kč, importér spustil předprodej Audi SQ7 TDI v Česku stojí 2.516.900 Kč, importér spustil předprodej

Audi SQ7 je prvním modelem německé automobilky s novým…

Audi svolá do servisů 70 tisíc aut kvůli vadným brzdám Audi svolá do servisů 70 tisíc aut kvůli vadným brzdám

Různé svolávací akce se nevyhýbají ani automobilkám,…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Dara Rolins udělala Rytmusovi pedikúru vlastníma zubama! Nic pro citlivky

Dara Rolins udělala Rytmusovi pedikúru vlastníma…

Tomu se říká láska. Zpěvačka Dara Rolins (44) vyrazila strávit pár volných dnů se svým přítelem Patrikem…

Mládek navrhuje odkup OKD za korunu. Babiš o nouzovém plánu: Jen mrhání peněz

Mládek navrhuje odkup OKD za korunu. Babiš o…

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo plán pro případ, že by o černouhelnou společnost OKD neprojevil…

 

iSport.cz

V Příbrami hledají bojovníky. Proto zkouší exslávistu Baéze

V Příbrami hledají bojovníky. Proto zkouší exslávistu Baéze

Potřebuju bojovníky, kteří budou žrát trávu – vyhlásil útok na záchranu nový příbramský kouč Kamil Tobiáš. Hledá…

Tecl míří z Jablonce do Slavie! Kluby už se na přestupu dohodly

Tecl míří z Jablonce do Slavie! Kluby už se na…

Ve Slavii už Stanislav Tecl před šesti lety hostoval, nyní se do ní vrací zpátky. Šestadvacetiletý útočník,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama