Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta budou vzájemně komunikovat. Prý ještě letos

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
O technologii, která umožní elektronickou komunikaci mezi auty se mluví už nějaký čas. Nyní se zdá, že reálné uplatnění tohoto prvku, jenž by mohl dále zvýšit bezpečnost v dopravě je na spadnutí. Alespoň to tvrdí švédské Volvo.

Informaci o tom, že značka Volvo hodlá nabídnout tento vpravdě zajímavý prvek komunikace v Evropě ještě v letošním roce, přinesl server Automotive News. Doslova píší „před koncem tohoto roku“. Dle zmíněného článku se tak Volvo přidává ke značkám Mercedes-Benz a Toyota, které tato lokálně nabízejí.

Prvním volvem, které systém umožňující komunikaci mezi auty přinese k zákazníkům je nový model V90 Cross Country. „V brzké době se objeví také ve zbytku modelové řady 90, konkrétně S90, V90 a XC90,“ řekl Automotive News Peter Mertens, senior vice-president pro výzkum a vývoj švédské automobilky.

Systém umožňující komunikaci a sdílení dat mezi auty (car-to-car) již od léta nabízí současný Mercedes-Benz třídy E (W213), ale pouze v USA. A také Toyota Crown na japonském trhu.

Volvo uvádí, že jeho systém je obdobný jako u Mercedesu-Benzu a zároveň odlišný od řešení Toyoty. Zda tedy může komunikovat Volvo s Toyotou, není úplně jasné. K tomu aby auta mezi s sebou mohla sdílet data, musely by jejich systémy pracovat s identickým protokolem. Jen tak bude zaručeno, že hovoří „stejným jazykem“.

A o čem že si auta mají povídat? Téměř výhradně o aktuální jízdní situace v místě, kam vozidlo za krátký čas dorazí. Třeba o stojící porouchané Multikáře s vyteklým olejem, jejíž řidič dojel za zatáčku, kam není vidět a ještě nestihnul umístit před ní trojúhelník. A také o povaze vozovky. Třeba výskytu náledí, sněhových jazyků a jiné.

Na podobném systému pracují i jiní výrobci. Jmenovitě Jaguar, Land Rover , Audi či Cadillac.

Sdílení dat mezi auty pracuje na principu takzvaného Cloudu computingu. Jde vlastně o servery, které poskytují určité informace, k nimž se mohou dostat ostatní i vzdálené počítače po připojení se k nim. Cloud využívá třeba Rapidshare, Hotmail či Gmail, aniž si to vůbec uvědomujeme a to je přitom denně používáme. V automobilové oblasti je však věc složitější. Nejde jen o nezbytný výše zmíněný shodný protokol, nýbrž i o legislativní stránku věci. Aby takovou funkci mohla auta mít, musí ji nejprve schválit zákonodárci příslušné země. Jinak ji používat nelze, byť to vozidlo ve výbavě zahrnuto má.

Kdyby totiž došlo v souvislosti s činností systému k nehodě, neexistoval by postup, jak ji právně řešit. Lidově řečeno kdo za ni vlastně může. Toto se obecně týká hlavně autonomních systémů. Také jde o to, kolik aut bude v blízké době schopno komunikovat. Je jasné, že zmíněné porouchaná Multikára stojící neoznačená za zatáčkou asi Volvu, které se k danému místu blíží, nic neřekne…

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Avatar - leone
10. 10. 2016 17:10
!
.... za to lidi respektive řidiči , tuto vlastnost pomalu ale jistě ztrácí,.. všude vládne bezohlednost a hrubost :-!