Ženeva 2018: Lexus míří mezi kompaktní SUV. Zaujme UX novým hybridem a speciální čtyřkolkou?
Móda SUV a crossoverů je dobře zřetelná i na nabídce luxusních výrobců, když německá trojka v podobě Audi, BMW a Mercedes již vyplnila snad všechny volné mezery na trhu. To Lexus zůstával trochu pozadu, model RX sice již nabízí od roku 1997, menší NX ho ale doplnilo až v roce 2014. Nyní jde značka konečně ještě o segment níže, v Ženevě představeným UX.
V rámci nabídky značky označení modelu cíleného proti BMW X1 nebo Audi Q3 možná nedává moc smysl, Lexus ale vysvětluje, že se jedná o zkratku. UX znamená „Urban eXplorer,“ tedy městský průzkumník, což odkazuje na jeho charakter. S délkou 4.495 mm, výškou 1.520 mm, šířkou 1.840 mm a rozvorem 2.640 mm se jedná o kompaktní crossover do města.
Automobil si sice zachovává charakteristické designové prvky dnešních Lexusů v čele s charakteristickou maskou chladiče ve tvaru přesýpacích hodin, oproti větším SUV značky ale působí mladistvěji a dravěji. Zajímavostí jsou pak koncová světla, tvořená vodorovným pásem přes celou záď. Tvoří jej 120 diod, které jsou v nejužším místě jen tři milimetry tlusté. Lexus naznačuje, že tento detail se v budoucnu stane charakteristickým pro tuto značku.
Právě zadní světla díky speciálním stabilizačním žebrům pomáhají aerodynamice, když pomáhají odtrhovat proud vzduchu na zádi auta. Hliníková kola jsou zase navržena tak, aby ochlazovala brzdy a zároveň nezhoršovala součinitel aerodynamického odporu.
Uvnitř Lexus vsadil na ty nejlepší materiály, které se inspirovaly japonskou kulturou. Příplatkové kožené čalounění tak vychází z tradiční techniky prošívání sašiko, která se používá při výrobě úborů pro vyznavače bojových umění judo a kendo. Zajímavostí je i povrchová úprava obkladů inspirovaná texturou japonského papíru waši, známého z tradičních japonských domácností.
Základem automobilu je platforma GA-C, čímž Lexus nazývá jednu z variant modulární architektury TNGA mateřské Toyoty. UX tak sdílí techniku třeba s Toyotou C-HR. Využití vysokopevnostní a prstencové konstrukce kolem zadních dveří a výklopné zádi přináší vyšší tuhost, výhodou je také nízké těžiště. Podvozek tvoří vzpěry McPherson na přední nápravě a dvojité lichoběžníkové zavěšení vzadu, přičemž při jeho ladění byl kladen důraz hlavně na jízdní pohodlí.
Nabídka motorů bude čítat dvě pohonné jednotky. Základem je model UX 200 poháněný novým benzinovým dvoulitrovým čtyřválcem, který spolupracuje s nově vyvinutou bezestupňovou automatickou převodovkou. UX 250h je pak hybrid čtvrté generace kombinující benzínový dvoulitr a elektronickou převodovku s plynule měnitelným převodem o celkovém výkonu 131 kW. Specialitou hybridu bude možnost jeho pořízení s pohonem všech kol, přičemž systém nazvaný E-Four využívá pro pohon zadní nápravy elektrický motor.