Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

 
 

Následky megalomanie automobilky Renault řešili zákazníci ještě v první dekádě nového století. Druhá generace scéniku o tom ví své...

Kromě 4,26metrového scéniku ze září 2003 se zjevil v dubnu 2004 i grand scénic, který délkou 4,49 m šlapal na paty velkým MPV. Nejdříve nabízel jen 5 + 2 místa, po faceliftu přišla i oblíbená pětimístná verze s obřím zavazadelníkem. Zákazníci oceňovali prostorný a kvalitně působící interiér, vynikající variabilitu (tři samostatně posuvná či vyjímatelná zadní křesla, zadní plato přestavitelné do několika výšek a zvlášť otevíratelné zadní okno), cestovní pohodlí a dobrou výbavu. Méně už nepřesné řízení, krátké sedáky, výhled vzad a u verze Scénic i prostor pro zavazadla.

V jiných modelech zpočátku velebený motor 1.9 dCi si z obvyklých výhod zachoval „jen“ pružnost a tichý běh, sedmilitrová spotřeba a vlažná dynamika nenadchly. A to se nabízela i jednotka 1.5 dCi... Definitivním řešením byl pofaceliftový agregát 2.0 dCi, k mání i s moderním šestistupňovým automatem. Ten ale stál nekřesťanské sumy, proto budete ojetinu hledat déle.

Začalo to opět originálním a funkčním designem, útulným interiérem a vynikající výbavou - bezklíčový přístup, elektronická parkovací brzda či multiplexní palubní síť v té době oslnily. Jenže právě nedoladěná, extrémně složitá elektronika se stala Achillovou patou. Radost z prostoru a abnormální nabídky odkládacích míst zakalily chronické výpadky všech možných i nemožných hejblat, z nichž právě ta výše jmenovaná zlobila nejčastěji. K tomu hanebně odbytá kvalita, místy podceněná mechanická konstrukce, problémy s prvními diesely dCi - a výsledkem je nedobré vysvědčení.

Elektronika umí nejen škádlit falešnými poplachy, ale i znehybnit celé auto. Smutný primát drží starší provedení bezklíčového přístupu, jehož šance na bezproblémové fungování jsou mizivé. Trable působí i kroutivá karoserie, praskající pružiny u starších ročníků, poddimenzované šestistupňové převodovky PK6 (s motory 1.9 dCi) a evergreen té doby – věčně praskající žárovky s obtížným přístupem.

Z nejstarších motorů dejte velký pozor na diesely. Předčasně jim odcházejí turbodmychadla, přičemž to u 1.9 dCi dokáže zničit celý agregát. Začne totiž propouštět olej do chladiče, kde se hromadí a sání ho jednoho dne strhne do motoru. Ten tzv. uletí do otáček, což končí mechanickou zkázou, pokud se nepovede jej zastavit - vypnout zapalování nestačí. Když spadne klínový řemen, zamotá se do rozvodového a následky jsou nasnadě. Totéž způsobí zadřená vodní pumpa. Všechny verze 1.5 dCi kromě 78 kW používají vstřikování Delphi, přecitlivělé na kvalitu nafty. „Bonusem“ je sklon ke ztrátě komprese (1.5 dCi) či zkroucení hlavy válců (1.9 dCi). Proti tomu vypadají benzinové jednotky 1.4, 1.6 a 2.0 jako selanka, i se svými nevalnými výkony a spotřebou. U čtrnáctistovky se připravte na výměnu zapalovacích cívek. Místo originálu Sagem volte spolehlivější druhovýrobu Bougicord – tisícovku za kus stojí tak jako tak. Ke konci nastoupily skvělé přeplňované dvoulitry, benzinový i naftový. Zásadnější problémy nedělají a díky pokažené pověsti modelu je seženete za lascivní ceny a bát se tolik nemusíte. Modernizované provedení (tradičně značené Fáze 2) je totiž daleko kvalitnější.

MOTORY
1.4 16V K4J, 72 kW, 5MT
Točivý a díky krátkým převodům i snaživý. S prázdným autem docela hýbe, s nákladem mění kopce v peklo. Při klidné jízdě úsporný a poměrně spolehlivý, kapituluje pod velkou zátěží a nekvalitním benzinem. Spálené zapalovací cívky jsou evergreenem, u většiny aut už vyřešeným. Výbava zpravidla chudá, což je v tomto případě dobře.
1.6 16V K4M, 83 kW, 5MT/4AT
Základ pro rodinu, s přidanými newtonmetry už můžete vyrazit na dovolenou. Zpravidla nechybí klimatizace ani další luxus, lepší dynamiku však dusí dlouhé převody. Nejlevnější cesta k provedení Grand Scénic a automatické převodovce. Té se však vyhněte.
2.0 16V F4R, 99 kW, 6MT/4AT (do 6/08)
Objemu odpovídá spotřeba, nikoliv dynamika. Ovšem schůdnější cesta k pořádné výbavě a točivému momentu podle hesla „Lépe platit desetilitrovou spotřebu benzinu než drahé opravy dieselu“. Pozor na automat Jatco, nevyniká ani dobrou prací, ani výdrží a oprava poruchy těžko bude levnější než za 30 tisíc korun. Naopak manuál zde funguje bez problémů.
2.0 Turbo F4Rt, 120/125 KW, 6MT (do 1/08)
Jednička nabídky. Bezproblémová tichá síla, trochu vyšší spotřeba, ale téměř potlačený turboefekt. Spolehlivé turbodmychadlo Mitsubishi. Ideál pro daleké cesty, ovšem speciální pozor dejte na stav podvozku. Kvůli extrémním cenám nového kusu řídký výskyt, nebezpečí velkého nájezdu, ovšem s menšími riziky než u 2.0 dCi.
1.5 dCi K9K, 60/63/73/78 kW, 5MT/6MT
Skvělý motor do clia, se scénikem se ovšem trápí a zázračnou úspornost pálí v marném souboji s jízdními odpory. Pestrá paleta rizik začíná přecitlivělým čerpadlem (kromě 78 kW) přes odcházející turbodmychadlo a u nejsilnější verze i částicový filtr až po zanesené vstřikovače. Ty už ale dnes lze repasovat. Pozor na ztrátu kompresí a obvyklé příznaky opotřebení.
1.9 dCi F9Q, 85/88/96 kW, 5MT/6MT/4AT
Od absolutního propadáku motor zachraňuje jen ticho a plynulý nástup síly. Vstřikování Bosch vydrží trochu víc, ovšem k výše popsaným negativům se přidává i tendence k rychlé sebevraždě spadlým klínovým řemenem či úletem do otáček (viz text). Poddimenzovaná šestistupňová převodovka hrozí drahou opravou - pozor na pazvuky při řazení. Novější verze už mají částicový filtr – další komplikace. Velmi málo jetý kus může při totální servisní bdělosti a opatrném zacházení dobře posloužit. Takový ovšem najdete stěží.
2.0 dCi M9R, 110 kW, 6MT/6AT (od 1/08)
Jasná volba, nebýt vyšších servisních nákladů. Vyvinutá s Nissanem, k mání ovšem jen pro Grand Scénic. Zachovala provozní výhody motoru 1.9 dCi, vyřešila ale jeho slabiny a přidala skvělou spotřebu. Konstrukce tuhá, rozvody pohání řetěz, turbodmychadlo chladí voda a nové jsou i obě převodovky se spolehlivostí již na dnešní úrovni.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II –…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby

Renault Scénic druhé generace (2003 - 2009) úspěšně boří…

Nový Scénic Conquest:  Renault dobyvatel Nový Scénic Conquest: Renault dobyvatel

Místo hardcorového Scéniku RX4 zaujme od června 2007…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…