Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

Ladislav Čermák
Diskuze (47)
Následky megalomanie automobilky Renault řešili zákazníci ještě v první dekádě nového století. Druhá generace scéniku o tom ví své...

Kromě 4,26metrového scéniku ze září 2003 se zjevil v dubnu 2004 i grand scénic, který délkou 4,49 m šlapal na paty velkým MPV. Nejdříve nabízel jen 5 + 2 místa, po faceliftu přišla i oblíbená pětimístná verze s obřím zavazadelníkem. Zákazníci oceňovali prostorný a kvalitně působící interiér, vynikající variabilitu

(tři samostatně posuvná či vyjímatelná zadní křesla, zadní plato přestavitelné do několika výšek a zvlášť otevíratelné zadní okno), cestovní pohodlí

a dobrou výbavu. Méně už nepřesné řízení, krátké sedáky, výhled vzad a u verze Scénic i prostor pro zavazadla.

V jiných modelech zpočátku velebený motor 1.9 dCi si z obvyklých výhod zachoval „jen“ pružnost a tichý běh, sedmilitrová spotřeba a vlažná dynamika nenadchly. A to se nabízela i jednotka 1.5 dCi... Definitivním řešením byl pofaceliftový agregát 2.0 dCi, k mání i s moderním šestistupňovým automatem. Ten ale stál nekřesťanské sumy, proto budete ojetinu hledat déle.

Začalo to opět originálním a funkčním designem, útulným interiérem a vynikající výbavou - bezklíčový přístup, elektronická parkovací brzda či multiplexní

palubní síť v té době oslnily. Jenže právě nedoladěná, extrémně složitá elektronika se stala Achillovou patou. Radost z prostoru a abnormální nabídky odkládacích míst zakalily chronické výpadky všech možných i nemožných hejblat, z nichž právě ta výše jmenovaná zlobila nejčastěji. K tomu

hanebně odbytá kvalita, místy podceněná mechanická konstrukce, problémy s prvními diesely dCi - a výsledkem je nedobré vysvědčení.

Elektronika umí nejen škádlit falešnými poplachy, ale i znehybnit celé auto. Smutný primát drží starší provedení bezklíčového přístupu, jehož šance na bezproblémové fungování jsou mizivé. Trable působí i kroutivá karoserie, praskající pružiny u starších ročníků, poddimenzované šestistupňové převodovky PK6 (s motory 1.9 dCi) a evergreen té doby – věčně praskající žárovky s obtížným přístupem.

Z nejstarších motorů dejte velký pozor na diesely. Předčasně jim odcházejí turbodmychadla, přičemž to u 1.9 dCi dokáže zničit celý agregát. Začne totiž propouštět olej do chladiče, kde se hromadí a sání ho jednoho dne strhne do motoru. Ten tzv. uletí do otáček, což končí mechanickou zkázou, pokud se nepovede jej zastavit - vypnout zapalování nestačí. Když spadne klínový řemen, zamotá se do rozvodového a následky jsou nasnadě. Totéž způsobí zadřená vodní pumpa. Všechny verze 1.5 dCi kromě 78 kW používají vstřikování Delphi, přecitlivělé na kvalitu nafty. „Bonusem“ je sklon ke ztrátě komprese (1.5 dCi) či zkroucení hlavy válců (1.9 dCi). Proti tomu vypadají benzinové jednotky 1.4, 1.6 a 2.0 jako selanka, i se svými nevalnými výkony a spotřebou. U čtrnáctistovky se připravte na výměnu zapalovacích cívek. Místo originálu Sagem volte spolehlivější druhovýrobu Bougicord – tisícovku za kus stojí tak jako tak. Ke konci nastoupily skvělé přeplňované dvoulitry, benzinový i naftový. Zásadnější problémy nedělají a díky pokažené pověsti modelu je seženete za lascivní ceny a bát se tolik nemusíte. Modernizované provedení (tradičně značené Fáze 2) je totiž daleko kvalitnější.

MOTORY
1.4 16V K4J, 72 kW, 5MT
Točivý a díky krátkým převodům i snaživý. S prázdným autem docela hýbe, s nákladem mění kopce v peklo. Při klidné jízdě úsporný a poměrně spolehlivý, kapituluje pod velkou zátěží a nekvalitním benzinem. Spálené zapalovací cívky jsou evergreenem, u většiny aut už vyřešeným. Výbava zpravidla chudá, což je v tomto případě dobře.
1.6 16V K4M, 83 kW, 5MT/4AT
Základ pro rodinu, s přidanými newtonmetry už můžete vyrazit na dovolenou. Zpravidla nechybí klimatizace ani další luxus, lepší dynamiku však dusí dlouhé převody. Nejlevnější cesta k provedení Grand Scénic a automatické převodovce. Té se však vyhněte.
2.0 16V F4R, 99 kW, 6MT/4AT (do 6/08)
Objemu odpovídá spotřeba, nikoliv dynamika. Ovšem schůdnější cesta k pořádné výbavě a točivému momentu podle hesla „Lépe platit desetilitrovou spotřebu benzinu než drahé opravy dieselu“. Pozor na automat Jatco, nevyniká ani dobrou prací, ani výdrží a oprava poruchy těžko bude levnější než za 30 tisíc korun. Naopak manuál zde funguje bez problémů.
2.0 Turbo F4Rt, 120/125 KW, 6MT (do 1/08)
Jednička nabídky. Bezproblémová tichá síla, trochu vyšší spotřeba, ale téměř potlačený turboefekt. Spolehlivé turbodmychadlo Mitsubishi. Ideál pro daleké cesty, ovšem speciální pozor dejte na stav podvozku. Kvůli extrémním cenám nového kusu řídký výskyt, nebezpečí velkého nájezdu, ovšem s menšími riziky než u 2.0 dCi.
1.5 dCi K9K, 60/63/73/78 kW, 5MT/6MT
Skvělý motor do clia, se scénikem se ovšem trápí a zázračnou úspornost pálí v marném souboji s jízdními odpory. Pestrá paleta rizik začíná přecitlivělým čerpadlem (kromě 78 kW) přes odcházející turbodmychadlo a u nejsilnější verze i částicový filtr až po zanesené vstřikovače. Ty už ale dnes lze repasovat. Pozor na ztrátu kompresí a obvyklé příznaky opotřebení.
1.9 dCi F9Q, 85/88/96 kW, 5MT/6MT/4AT
Od absolutního propadáku motor zachraňuje jen ticho a plynulý nástup síly. Vstřikování Bosch vydrží trochu víc, ovšem k výše popsaným negativům se přidává i tendence k rychlé sebevraždě spadlým klínovým řemenem či úletem do otáček (viz text). Poddimenzovaná šestistupňová převodovka hrozí drahou opravou - pozor na pazvuky při řazení. Novější verze už mají částicový filtr – další komplikace. Velmi málo jetý kus může při totální servisní bdělosti a opatrném zacházení dobře posloužit. Takový ovšem najdete stěží.
2.0 dCi M9R, 110 kW, 6MT/6AT (od 1/08)
Jasná volba, nebýt vyšších servisních nákladů. Vyvinutá s Nissanem, k mání ovšem jen pro Grand Scénic. Zachovala provozní výhody motoru 1.9 dCi, vyřešila ale jeho slabiny a přidala skvělou spotřebu. Konstrukce tuhá, rozvody pohání řetěz, turbodmychadlo chladí voda a nové jsou i obě převodovky se spolehlivostí již na dnešní úrovni.

Ladislav Čermák
Diskuze (47)
Avatar - Ada je zase tady
18. 6. 2012 00:30
Re: neslavné období Renaultu
>:D >:D >:D
17. 6. 2012 16:35
Re: neslavné období Renaultu
Navyše chorobné predstavy...človeče bež rýchlo k lekárovi, je to už na hrane...
Avatar - Ada je zase tady
17. 6. 2012 15:07
Re: neslavné období Renaultu
Chuti. Len sa pri jedle nemozem pozriet na obrazok ktorekolvek kreatury s vaginalnym znakom na kapote. To je pre mna taky liek proti znizenemu zaludku. ;-)
17. 6. 2012 13:22
Re: neslavné období Renaultu
Nič to, hlavne že ti chutí jesť.
17. 6. 2012 12:57
Re: podvozek
takový * co tu zmiňuješ na autech neřeším. Když to má dvouzonovou klimu, vyhřívaný kožený židle, ESP, všechno v elektrice, vestavěnou navigaci, multifunkční kožený volant, právě tu kartu místo klíčku, tempomat a další zbytečnosti považovali sme to za plnou výbavu. Evidentně teda není.