Autosalon Ženeva: Bentley Continental Supersports je nejrychlejší Bentley všech dob
Řada Bentley Continental prošla v posledních letech modernizací – kupé GT, sedan Flying Spur a naposledy kabriolet GTC dostaly facelift a nabídka byla obohacena o výkonnější verze Speed. Na ženevském autosalonu má premiéru nová extrémní verze Continental Supersports.
Bentley v tomto modelu nabídne to nejlepší, co má aktuálně řada Continental k dispozici. K tomu přidává odlehčenou karoserii přeplňovaný motor W12 naladěný na vyšší výkon a upravený pro spalování E85. Název Supersports je připomínkou modelu 3,0 Litre Supersports z roku 1925, který byl evolucí 3,0 Litre Speed a prvním Bentley schopným pokořit hranici 100 mil v hodině (160 km/h).
Nový model je výsledkem pokusů o snížení hmotnosti Continental GT. Konstruktérům se podařilo reálně ušetřit nemalých 110 kg. Oficiální zpráva zmiňuje v této souvislosti mimo jiné dva kroky: osazení karbonovo-keramických brzd s vrtanými kotouči, které jsou o 20 kg lehčí (navíc se jedná o dosud největší brzdy instalované na sériové auto – průměr kotoučů vpředu je 420 mm a vzadu 356 mm) a použití nových 20palcových kol, která snížila hmotnost o 10 kg. Obě úpravy výrazně ubírají neodpružených hmot, což má příznivý vliv i na ovladatelnost.
Karoserie je ve srovnání s Continental GT vzadu rozšířená, aby ukryla zadní kola s rozchodem rozšířeným o 50 mm. Ostatní vnější rozměry zůstaly zachované. Nově tvarované otvory v přídi dodávají turbodmychadlům a intercooleru o 10 % víc vzduchu a otvory v kapotě odvádí horký vzduch od motoru. Tyto změny vedly také k přínosnému zvýšení přítlaku na přední nápravě, který je vyrovnán pozměněným tvarem zádi.
Šestilitrový W12 je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a má nejvyšší výkon 463 kW (630 koní) při 6000 min-1 (+3,5 % ve srovnání s Continental GT Speed). Maximum točivého momentu bylo zvýšeno o 6,7 % na 800 Nm a je dosaženo od 1700 min-1 napříč téměř celým otáčkovým spektrem až do 5600 min-1. Nárůst výkonu tedy není zdaleka tak výrazný jako mezi Continental GT a Continental GT Speed. Točivý moment vyšší o 50 Nm ale společně se snížením hmotnosti přispěl k výraznému zkrácení akcelerace na 100 km/h, a to z 4,5 s na 3,9 s. Motor je navíc uzpůsoben pro spalování směsi benzinu a etanolu E85. Díky tomu mírně klesla spotřeba i emise CO2.
Převodovka Quickshift, která je novou variantou šestistupňového automatu ZF 6HP26, byla navržena přímo pro Continental Supersports a řadí o 50 % rychleji než automat v Continental GT. Navíc častěji podřazuje o více stupňů. Mezinápravový diferenciál TorSen má místo neutrálního poměru 50:50 sportovnější nastavení na 40:60.
Nejvyšší rychlost je 329 km/h, tedy o 11 km/h více než u Continental GT Speed. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 3,9 s (-0,9 s), na 160 km/h Continental Supersports akceleruje za 8,9 s. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h trvá jen 1,6 s a z 80 na 120 km/h 2,6 s.
Bentley Continental - přehled modelové řady | |||
Model | Supersports | GT Speed | GT |
Zdvihový objem [cm3] | 5998 | 5998 | 5998 |
Válce | 12/4 | 12/4 | 12/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 463/6000 | 449/6000 | 412/6100 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min] | 800/1700-5600 | 750/1700-5600 | 650/1600-6100 |
Max. rychlost [km/h] | 329 | 326 | 318 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,9 | 4,5 | 4,8 |
Zrychlení 0-160 km/h [s] | 8,9 | - | - |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 16,3 | 16,6 | 16,6 |
Emise CO2 [g/km] | 388 | 396 | 396 |
Provozní hmotnost [kg] | 2240 | 2350 | 2350 |
Na předním zavěšení s dvojitými lichoběžníky je použito více hliníku, což snižuje hmotnost o 4 kg. Zatímco přední náprava má klasickou konstrukci, zadní nezapře původ podvozkové platformy u Volkswagenu – jedná se totiž o zavěšení multi-link. Obě nápravy mají stabilizátory a počítačem řízené vzduchové odpružení. K lepší ovladatelnosti přispívají tvrdší silentbloky, upravený tvar stabilizátorů a ostřejší nastavení posilovače řízení Servotronic. Vpředu i vzadu se nachází adaptivní tlumiče CDC. Stejně jako u Continental GT Speed byla snížena světlá výška vpředu o 10 mm a vzadu o 15 mm.
V interiéru jsou použity karbon, Alcantara a měkčená kůže, opěradla, sedáky a dveřní výplně mají kosočtvercové prošívání. Nová skořepinová sedadla mají odlehčenou konstrukci. Vzadu se místo sedadel pro dva další cestující nachází úložný prostor a rozpěra. Takto konstruktéři uvnitř auta ušetřili celkem 45 kg.
Na výběr pro Continental Supersports jsou dvě nové barvy karoserie – Ice a Quartzite. Za příplatek je možné také zvolit lak Dark Grey Satin nebo Light Grey Satin v matném provedení, které se postupně stává módní záležitostí u výkonnostně laděných luxusních aut. Desetipaprskové ráfky 20 x 9,5J obouvají pneumatiky Pirelli P-Zero UHP o rozměru 275/35.
Cena zatím není známa. Do prodeje se Bentley Continental Supersports dostane na podzim letošního roku, v USA až v létě 2010. Tento model je prvním sériovým Bentley schopným spalovat etanol. Do roku 2012 mají mít tuto technologii všechny modely značky.