Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Čtyřdveřový tříprostorový Bentley Mulsanne měl rozvor náprav 3 061 mm a byl dlouhý 5 309 mm.
Přídi dominovala velká obdélníková maska chladiče se svislým mřížováním a širokým chromovaným rámem.
Po stranách masky byly umístěny dvojité světlomety, integrované se směrovkami zasahujícími do boků.
Mulsanne se rád nechal fotit u letadel. Vždyť zakladatel W. O. Bentley vyvíjel rád letecké motory.
19 Fotogalerie

Bentley Mulsanne (1980–1992): Luxus se sportovním nádechem

Velké sedany Mulsanne byly v osmdesátých letech minulého století „vlajkové lodě“ anglické automobilky Bentley. Poháněly je motory Rolls-Royce V8 6,75 litru s karburátory, vstřikováním a turbodmychadlem.

Luxusní sedany Bentley Mulsanne byly pojmenovány podle rovinky „Mulsanne Straight“ na závodním okruhu v Le Mans, kde vozy Bentley mnohokrát závodily a od roku 1923 dosáhly mnoha úspěchů. Mezi lety 1924 až 1930 dokonce v Le Mans pětkrát zvítězily. V roce 1931 koupil tuto anglickou automobilku Rolls-Royce a od té doby vycházely vozy Bentley z konstrukce modelů Rolls-Royce. Od roku 1930, kdy zakladatel W.O. Bentley navrhl osmilitrový šestiválcový model, byl Mulsanne první vlajkovou lodí automobilky Bentley, navrženou nezávisle.

Od karburátorů ke vstřikování

V roce 1980 byl Rolls-Royce Silver Shadow a Bentley série T nahrazeny modelem R-R Silver Spirit a, stejně jako dříve, ekvivalentem Bentley. Tentokrát ale dostal jméno Mulsanne, připomínající slavnou sportovní minulost značky. Bentley Mulsanne zpočátku sdílel stejný karburátorový vidlicový osmiválec Rolls-Royce z modelu Silver Spirit. Motor s hlavami válců ze slitiny hliníku měl tradičně objem 6750 cm3 (vrtání/zdvih: 104/99 mm) a nejvyšší výkon (odhadem) 202 k (149 kW) při 4000 min-1. Točivý moment dosahoval vrcholu 540 Nm při 2000 min-1. Od roku 1986 byla dvojice karburátorů SU nahrazena vstřikováním paliva Bosch. Výkon motoru se u všech modelů Mulsanne přenášel na zadní kola přes třístupňovou automatickou převodovku GM Turbo Hydramatic. Vozy s pohotovostní hmotností přes 2,3 tuny dosahovaly nejvyšší rychlost 190 km/h.

Čtyřdveřový tříprostorový Bentley Mulsanne (foto) měl rozvor náprav 3061 mm a vnější rozměry 5309 x 1887 x 1485 mm. Přídi dominovala velká obdélníková maska chladiče se svislým mřížováním a širokým chromovaným rámem. Po stranách masky byly umístěny dvojité světlomety (malý kruhový a větší obdélníkový), integrované se směrovkami zasahujícími do boků. Mulsanne měl pětimístnou karoserii se stupňovitou zádí a širokými sloupky C. Vzadu měl vodorovně umístěné sdružené svítilny, rovněž zasahující do boků a velký zavazadlový prostor s víkem zvedaným směrem nahoru. Pod kufrem byla umístěna benzinová nádrž s objemem 107 litrů a hrdlem na pravé straně pod střešním sloupkem C. Mulsanne měl vpředu dvojité příčné závěsy a vzadu kyvadlovou nápravu se šikmými závěsy. Pérování vozu obstarávaly vpředu i vzadu vinuté pružiny. Na všech kolech byly kotoučové brzdy (přední ventilované). Vozů Bentley Mulsanne bylo v letech 1980 až 1987 vyrobeno 533 kusů, z toho 49 kusů s prodlouženým rozvorem a dvě limuzíny.

Po stranách masky byly umístěny dvojité světlomety, integrované se směrovkami zasahujícími do boků.Po stranách masky byly umístěny dvojité světlomety, integrované se směrovkami zasahujícími do boků. | Wheelsage.org

Mulsanne Turbo (1982–1985)

Na ženevském autosalonu v roce 1982 se představil sedan Mulsanne Turbo s motorem V8 s objemem 6750 cm3 a rozvodem OHV, přeplňovaným turbodmychadlem Garrett AiResearch T04B (foto). Turbodmychadlo zvýšilo výkon karburátorového motoru o 50 % na 304 koní (223,5 kW) při 4600 min-1 a točivý moment na 610 Nm při 2450 min-1. Mulsanne Turbo s pohotovostní hmotností 2245 kg dosahoval maximální rychlost 217 km/h a z klidu na stovku zrychlil za 8,3 s.

Mulsanne Turbo poháněl motor V8 s objemem 6,75 litru a rozvodem OHV, přeplňovaný turbodmychadlem Garrett AiResearch.Mulsanne Turbo poháněl motor V8 s objemem 6,75 litru a rozvodem OHV, přeplňovaný turbodmychadlem Garrett AiResearch. | en.wheelsage.org

Karoserie sedanu Bentley Mulsanne Turbo se nijak nelišila od „normálního“ sedanu. Interiér se vyznačoval obvyklým vysoce leštěným obložením s ořechovou dýhou, koženým čalouněním a vlnou na kobercích a obložení stropu. Celkem bylo do roku 1987 vyrobeno 498 vozů Bentley Mulsanne Turbo se standardním rozvorem 3061 mm a 18 (jiný zdroj uvádí 24) kusů Mulsanne Turbo LWB (foto) s rozvorem prodlouženým na 3162 mm, který zvětšil prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech o 10 cm. Karosárna Coway z West Hortonu (Lancashire) postavila na podvozku Mulsanne Turbo několik kombi typu Shooting Brake. V roce 1985 byl Mulsanne Turbo nahrazen modelem Bentley Turbo R, který používal stejnou verzi motoru V8, ale místo karburátorů používal vstřikování paliva.

Bentley Mulsanne Turbo LWB mělo rozvor prodloužený na 3 162 mm, který zvětšil prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech o 10 cm.Bentley Mulsanne Turbo LWB mělo rozvor prodloužený na 3 162 mm, který zvětšil prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech o 10 cm. | rrsilverspirit.com

Mulsanne S (1987–1992)

V roce 1987 byla nabídka automobilky Bentley rozšířena o sedan Mulsanne S s motorem V8 bez turbodmychadla. V mnoha detailech se podobal modelu Turbo R, včetně hliníkových 15palcových ráfků, interiéru a sportovnějšího nastavení podvozku. Přední světlomety byly v roce 1989 nahrazeny čtyřmi stejně velkými kruhovými světlomety s černými rámečky (foto). Vozů Mulsanne S bylo v letech 1987 až 1992 vyrobeno 970 kusů, z toho 61 s prodlouženým rozvorem.

V roce 1989 dostal Mulsanne S čtyři stejně velké kruhové světlomety s černými rámečky.V roce 1989 dostal Mulsanne S čtyři stejně velké kruhové světlomety s černými rámečky. | carandclassic.com

Mulsanne V16

Koncem osmdesátých let se v sedanu Bentley Mulsanne testoval motor BMW Goldfisch V16 jako možný „upgrade“ z motoru V8 s turbodmychadlem. Motor s rozvodem SOHC a objemem 6651 cm3 se také testoval v BMW řady 7 (E32), kam se ale nevešel a chladič musel být přestěhován do kufru. Motor V16 se sériově nevyráběl, takže Mulsanne V16 se nikdy nezačal prodávat.

Po téměř dvaceti letech se Bentley vrátilo k názvu Mulsanne a v letech 2010 až 2020 vyrábělo v Crewe větší a modernější luxusní vozy Mulsanne s motory V8 6,75 litru se dvěma turbodmychadly. Nový Mulsanne se představil veřejnosti v roce 2009 v Pebble Beach a na autosalonu ve Frankfurtu.

Video placeholder
Bentley Mulsanne - test, jízdní vlastnosti • auto.cz