Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 116i: První kontakt

Aleš Jungmann
Diskuze (64)
Při příležitosti oficiálního představení BMW řady 1 v ČR jsme si krátce vyzkoušeli nejslabší benzinovou verzi. Nezklamala?

Ještě než se dostaneme k popisu toho, jak 116i jezdí, začněme obecně. Nový model je o 85 mm delší, přičemž do šířky narostl o 17 mm. Výška obou generací zůstala stejná, rozvor se však prodloužil o 30 mm. Zavazadlový prostor ve své základní konfigurací nabízí, v porovnání s předchůdcem, o 30 l více (nyní 360 l), při sklopení zadních sedaček jde o mezigenerační nárůst 50 l.

To je velmi zajímavé, stále je však kabina uzpůsobena přesně tak, jak u nejmenšího BMW bylo zvykem: vládne zde útulná těsnost, citlivější povahy však už nyní klaustrofobií trpět nebudou. Více o autě samotném, jakož i o dojmech z motorizací 120d a 118i jsme již psali ve článku

Dobrou zprávou pro všechny fandy je příchod výkonnějších motorizací v prvním a druhém čtvrtletí roku 2012. Kromě 116d s balíčkem EfficientDynamics totiž přijdou i řadové dvoulitry, označené jako 125d a 125i. Benzinový je přeplňován jedním dvoukomorovým turbodmychadlem, diesel dvěma turbodmychadly. Nejvyšší výkon je stejný, tedy 160 kW. V nabídce je jak manuální šestistupňová, tak automatická osmistupňová. Adaptivní podvozek přijde na náš trh letos v listopadu, světlá výška se v tomto případě sníží o 10 mm. Ve spojení s M Sportovním paketem je to ještě o 5 milimetrů méně.

BMW 1 (F20) - ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor116d118d120d
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]199519951995
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/4000105/4000135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]260/1750-2500320/1750-2500380/1750-2500
Max. rychlost [km/h]200212228
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,3 (10,7)8,97,2 (7,3)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,3 (4,4)4,44,5 (4,4)
Pohotovostní hmotnost [kg]131013201345
Cena [Kč]652.250,-698.750,-748.750,-

Velkým lákadlem pro zájemce o tento vůz, kteří však váhali s jeho nákupem kvůli pohonu zadních kol (který může v zimě v některých lokalitách komplikovat provoz), je i plánovaná zástavby pohonu všech čtyř kol xDrive. Vrcholem nabídky bude opět benzinový šestiválec, ani o něj fandové v nové generaci nepřijdou.

116i – dobrý základ

Už dříve jsme na mezinárodní prezentaci otestovali modely 120d, 118i a co nevidět se v redakčním testu objeví 118i s osmistupňovým automatem a 118d. Logicky jsme proto na české prezentaci vyrazili vstříc náruči 116i.

Tu pohání přeplňovaná benzinová šestnáctistovka, vyvinutá ve spolupráci s PSA. Může se pochlubit nejvyšší výkonem 100 kW a točivým momentem 220 Nm, což je na vůz s pohotovostní hmotností 1290 kilogramů (a základní benzinovou motorizaci zároveň) v reálu více než dostatek. Motor má dostatek síly i v nízkých otáčkách a s malou zadokolkou si velmi hezky dokáže poradit. Výkonová špička není to, čím 116i řidiče oslní, nejlépe se agregát cítí ve středních otáčkách, kde má také poměrně příjemný zvuk. Prodloužený rozvor zapříčinil, že si v jedničce řidič v zatáčkách připadá jako v dospělém, jen lehce živějším voze. S výkonnějšími motorizacemi se můžeme těšit na velmi pěkné zážitky s rozevlátou zádí.

Bude však třeba vypnout stabilizaci, elektronický pomocník bdící nad vaším vozem je totiž velmi pečlivý a bleskurychle srovnával nejen náznaky přetáčivého smyku, ale také velmi pěkně umravnil vůz v případě smyku nedotáčivého. Na tomto místě je třeba vyzdvihnout brzdy, které jsou schopny lehký vůz rychle umravnit.

BMW 1 (F20) - ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor116i118i
Převodovka6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]100/4400125/4800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]220/1350-4300250/1500-4500
Max. rychlost [km/h]210225 (222)
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,5 (9,1)7,4 (7,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,5 (5,6)5,8 (5,6)
Pohotovostní hmotnost [kg]12901295
Cena [Kč]630.000,-686.250,-

Řízení je přesné (i kolem středové polohy), dostatečně tuhé a řidič má i přes zástavbu elektrického posilovače poměrně dobrou představu o adhezi předních kol. Líbil by se nám však tlustší věnec volantu. Řazení je také přesné, oproti minulé generaci je chod páky v kulise o něco hladší a lehčí.

Ve členitém interiéru jsme se usadili doslova během několika sekund. Materiály i zpracování je na velmi dobré úrovni, komu se však nelíbil design interiéru předešlého, ani zde nebude příliš jásat – celková myšlenka a ražení kokpitu zůstává stejné. Výhled z vozu je dobrý, dostatečně velká zrcátka (nyní s LED blikači) zajišťují dostatečná přehled o dění za vozem.

Celkově nás základní benzinová motorizace nadchla. Testovaný vůz neměl mnoho příplatků a i proto lze říci, že za zhruba 630 tisíc, na kolik BMW 116i přijde, dostane zákazník opravdu dobrý, dostatečně motorizovaný vůz. Těšíme se na test.


Aleš Jungmann
Diskuze (64)
13. 10. 2011 19:12
Re: BAVORÁČEK x TÁBORÁČEK
pod muj rozhledovy obzor a mou rozlisovaci schopnost >:D pan je znalec lidi pres internetove diskuze :-!
13. 10. 2011 10:58
Re: BAVORÁČEK x TÁBORÁČEK
To je v pohodě .... vždyť plkáme jen o autech ;-)
13. 10. 2011 10:18
Re: BAVORÁČEK x TÁBORÁČEK
Tak tak. Mimochodem, v profilu máš pěkné motto, to by měl GTImu někdo vypálit na sítnici.

Tvé Polo super, perfektní motorizace. K autu gratuluju. To, jak popisuješ, jak jsi ho vybíral s manželkou, by tě mohlo v očích GTIho dost shodit, na to bacha ;-) Ale zase máš VW, tak to snad nebude tak zlý. :-!

Jinak auto jsem s partnerkou vybíral vpodstatě stejně - já vybral 2 finalisty, poté jsme je ještě jednou projeli a přítelkyně schválila barvu - na autě i barvě naprostá shoda.

Fakt, že věkově nás dva dělí jedna generace, je dalším důkazem toho že šovinističtí hlupáci jsou napříč obyvatelstvem, nehledě na věk, postavení, vzdělání. Ale normální, vyrovnaný chlap tohle neřeší.
13. 10. 2011 10:03
Re: BAVORÁČEK x TÁBORÁČEK
Zrovna v tvém případě bych si dal na GTIho bacha. S nickem "bubaaaack", regionem "Brnečko" a Citroenem v garáži bys nemusel dobře dopadnout. :-!
13. 10. 2011 09:53
Re: BAVORÁČEK x TÁBORÁČEK
Šmarjá, když ty máš svůj den, tak to stojí za to. Na tvůj hloupý, urážlivý text proto již nehodlám propříště reagovat. Za "centrální" argument tu malou zmínku může považovat a) hlupák, b) demagog, kterému se to hodí do krámu, neb na to důležité neumí adekvátně reagovat, c) někdo, kdo má s danou oblastí, v tomto případě oblastí lidské sexuality, osobní problém, d) hloupý pubeťák. A i v té mé krátké větě (6 slov) je doslova "A NAPŘ. mé přítelkyni TAKÉ ne" - mám ti to snad spellovat, abys to pochopil, sakra? Jsi demagog nejhrubšího zrna, podpásový diskutér. Já zde hovořím o autech a ty zde hloupě, nepodloženě urážíš. Je pravdou, že tento postup zde rozhodně nepředvádíš poprvé, takže se už ani není čemu divit.

Jen poznámka - klidně si žij ve svém macho světě. Manželku které vybíráš bez jejího vlastního názoru auto a která tráví čas v cukrárnách při "infantilních hovorech o švech na punčochách..." ti opravdu nezávidím. Já mám rád ženy vzdělané, sebevědomé, inteligentní - takové, kterým jsou cukrárenské krafalky a čtenářky "ženských" časopisů k smíchu. Ale to je jen a pouze moje věc, ty mi do toho nemáš co kecat a hlavně odvozovat podivnosti o metrosexuálech, či jiných tvých výplodech. Tvůj názor na toto téma je dle mého reliktem z první poloviny minulého století.

Pár puberťáků možná zareaguje "haha", ovšem většina dospělých diskutérů si bude myslet něco docela jiného. Ale jak jsem psal výše - v tomto světě jsi než to co jsou tvé příspěvky.