BMW 116i: První kontakt
Ještě než se dostaneme k popisu toho, jak 116i jezdí, začněme obecně. Nový model je o 85 mm delší, přičemž do šířky narostl o 17 mm. Výška obou generací zůstala stejná, rozvor se však prodloužil o 30 mm. Zavazadlový prostor ve své základní konfigurací nabízí, v porovnání s předchůdcem, o 30 l více (nyní 360 l), při sklopení zadních sedaček jde o mezigenerační nárůst 50 l.
To je velmi zajímavé, stále je však kabina uzpůsobena přesně tak, jak u nejmenšího BMW bylo zvykem: vládne zde útulná těsnost, citlivější povahy však už nyní klaustrofobií trpět nebudou. Více o autě samotném, jakož i o dojmech z motorizací 120d a 118i jsme již psali ve článku
Dobrou zprávou pro všechny fandy je příchod výkonnějších motorizací v prvním a druhém čtvrtletí roku 2012. Kromě 116d s balíčkem EfficientDynamics totiž přijdou i řadové dvoulitry, označené jako 125d a 125i. Benzinový je přeplňován jedním dvoukomorovým turbodmychadlem, diesel dvěma turbodmychadly. Nejvyšší výkon je stejný, tedy 160 kW. V nabídce je jak manuální šestistupňová, tak automatická osmistupňová. Adaptivní podvozek přijde na náš trh letos v listopadu, světlá výška se v tomto případě sníží o 10 mm. Ve spojení s M Sportovním paketem je to ještě o 5 milimetrů méně.
BMW 1 (F20) - ceny vznětových motorů na českém trhu | |||
Motor | 116d | 118d | 120d |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/4000 | 105/4000 | 135/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 260/1750-2500 | 320/1750-2500 | 380/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 212 | 228 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,3 (10,7) | 8,9 | 7,2 (7,3) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 (4,4) | 4,4 | 4,5 (4,4) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1310 | 1320 | 1345 |
Cena [Kč] | 652.250,- | 698.750,- | 748.750,- |
Velkým lákadlem pro zájemce o tento vůz, kteří však váhali s jeho nákupem kvůli pohonu zadních kol (který může v zimě v některých lokalitách komplikovat provoz), je i plánovaná zástavby pohonu všech čtyř kol xDrive. Vrcholem nabídky bude opět benzinový šestiválec, ani o něj fandové v nové generaci nepřijdou.
116i – dobrý základ
Už dříve jsme na mezinárodní prezentaci otestovali modely 120d, 118i a co nevidět se v redakčním testu objeví 118i s osmistupňovým automatem a 118d. Logicky jsme proto na české prezentaci vyrazili vstříc náruči 116i.
Tu pohání přeplňovaná benzinová šestnáctistovka, vyvinutá ve spolupráci s PSA. Může se pochlubit nejvyšší výkonem 100 kW a točivým momentem 220 Nm, což je na vůz s pohotovostní hmotností 1290 kilogramů (a základní benzinovou motorizaci zároveň) v reálu více než dostatek. Motor má dostatek síly i v nízkých otáčkách a s malou zadokolkou si velmi hezky dokáže poradit. Výkonová špička není to, čím 116i řidiče oslní, nejlépe se agregát cítí ve středních otáčkách, kde má také poměrně příjemný zvuk. Prodloužený rozvor zapříčinil, že si v jedničce řidič v zatáčkách připadá jako v dospělém, jen lehce živějším voze. S výkonnějšími motorizacemi se můžeme těšit na velmi pěkné zážitky s rozevlátou zádí.
Bude však třeba vypnout stabilizaci, elektronický pomocník bdící nad vaším vozem je totiž velmi pečlivý a bleskurychle srovnával nejen náznaky přetáčivého smyku, ale také velmi pěkně umravnil vůz v případě smyku nedotáčivého. Na tomto místě je třeba vyzdvihnout brzdy, které jsou schopny lehký vůz rychle umravnit.
BMW 1 (F20) - ceny zážehových motorů na českém trhu | ||
Motor | 116i | 118i |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 100/4400 | 125/4800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 220/1350-4300 | 250/1500-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 225 (222) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,5 (9,1) | 7,4 (7,5) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 (5,6) | 5,8 (5,6) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1290 | 1295 |
Cena [Kč] | 630.000,- | 686.250,- |
Řízení je přesné (i kolem středové polohy), dostatečně tuhé a řidič má i přes zástavbu elektrického posilovače poměrně dobrou představu o adhezi předních kol. Líbil by se nám však tlustší věnec volantu. Řazení je také přesné, oproti minulé generaci je chod páky v kulise o něco hladší a lehčí.
Ve členitém interiéru jsme se usadili doslova během několika sekund. Materiály i zpracování je na velmi dobré úrovni, komu se však nelíbil design interiéru předešlého, ani zde nebude příliš jásat – celková myšlenka a ražení kokpitu zůstává stejné. Výhled z vozu je dobrý, dostatečně velká zrcátka (nyní s LED blikači) zajišťují dostatečná přehled o dění za vozem.
Celkově nás základní benzinová motorizace nadchla. Testovaný vůz neměl mnoho příplatků a i proto lze říci, že za zhruba 630 tisíc, na kolik BMW 116i přijde, dostane zákazník opravdu dobrý, dostatečně motorizovaný vůz. Těšíme se na test.