Při příležitosti oficiálního představení BMW řady 1 v ČR jsme si krátce vyzkoušeli nejslabší benzinovou verzi. Nezklamala?

Ještě než se dostaneme k popisu toho, jak 116i jezdí, začněme obecně. Nový model je o 85 mm delší, přičemž do šířky narostl o 17 mm. Výška obou generací zůstala stejná, rozvor se však prodloužil o 30 mm. Zavazadlový prostor ve své základní konfigurací nabízí, v porovnání s předchůdcem, o 30 l více (nyní 360 l), při sklopení zadních sedaček jde o mezigenerační nárůst 50 l.

To je velmi zajímavé, stále je však kabina uzpůsobena přesně tak, jak u nejmenšího BMW bylo zvykem: vládne zde útulná těsnost, citlivější povahy však už nyní klaustrofobií trpět nebudou. Více o autě samotném, jakož i o dojmech z motorizací 120d a 118i jsme již psali ve článku

BMW řady 1: První jízdní dojmy

Dobrou zprávou pro všechny fandy je příchod výkonnějších motorizací v prvním a druhém čtvrtletí roku 2012. Kromě 116d s balíčkem EfficientDynamics totiž přijdou i řadové dvoulitry, označené jako 125d a 125i. Benzinový je přeplňován jedním dvoukomorovým turbodmychadlem, diesel dvěma turbodmychadly. Nejvyšší výkon je stejný, tedy 160 kW. V nabídce je jak manuální šestistupňová, tak automatická osmistupňová. Adaptivní podvozek přijde na náš trh letos v listopadu, světlá výška se v tomto případě sníží o 10 mm. Ve spojení s M Sportovním paketem je to ještě o 5 milimetrů méně.

BMW 1 (F20) - ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor116d118d120d
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]199519951995
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/4000105/4000135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]260/1750-2500320/1750-2500380/1750-2500
Max. rychlost [km/h]200212228
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,3 (10,7)8,97,2 (7,3)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,3 (4,4)4,44,5 (4,4)
Pohotovostní hmotnost [kg]131013201345
Cena [Kč]652.250,-698.750,-748.750,-

Velkým lákadlem pro zájemce o tento vůz, kteří však váhali s jeho nákupem kvůli pohonu zadních kol (který může v zimě v některých lokalitách komplikovat provoz), je i plánovaná zástavby pohonu všech čtyř kol xDrive. Vrcholem nabídky bude opět benzinový šestiválec, ani o něj fandové v nové generaci nepřijdou.

BMW řady 1: Srovnání generací

116i – dobrý základ

Už dříve jsme na mezinárodní prezentaci otestovali modely 120d, 118i a co nevidět se v redakčním testu objeví 118i s osmistupňovým automatem a 118d. Logicky jsme proto na české prezentaci vyrazili vstříc náruči 116i.

Tu pohání přeplňovaná benzinová šestnáctistovka, vyvinutá ve spolupráci s PSA. Může se pochlubit nejvyšší výkonem 100 kW a točivým momentem 220 Nm, což je na vůz s pohotovostní hmotností 1290 kilogramů (a základní benzinovou motorizaci zároveň) v reálu více než dostatek. Motor má dostatek síly i v nízkých otáčkách a s malou zadokolkou si velmi hezky dokáže poradit. Výkonová špička není to, čím 116i řidiče oslní, nejlépe se agregát cítí ve středních otáčkách, kde má také poměrně příjemný zvuk. Prodloužený rozvor zapříčinil, že si v jedničce řidič v zatáčkách připadá jako v dospělém, jen lehce živějším voze. S výkonnějšími motorizacemi se můžeme těšit na velmi pěkné zážitky s rozevlátou zádí.

Bude však třeba vypnout stabilizaci, elektronický pomocník bdící nad vaším vozem je totiž velmi pečlivý a bleskurychle srovnával nejen náznaky přetáčivého smyku, ale také velmi pěkně umravnil vůz v případě smyku nedotáčivého. Na tomto místě je třeba vyzdvihnout brzdy, které jsou schopny lehký vůz rychle umravnit.

BMW 1 (F20) - ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor116i118i
Převodovka6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]100/4400125/4800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]220/1350-4300250/1500-4500
Max. rychlost [km/h]210225 (222)
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,5 (9,1)7,4 (7,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,5 (5,6)5,8 (5,6)
Pohotovostní hmotnost [kg]12901295
Cena [Kč]630.000,-686.250,-

Řízení je přesné (i kolem středové polohy), dostatečně tuhé a řidič má i přes zástavbu elektrického posilovače poměrně dobrou představu o adhezi předních kol. Líbil by se nám však tlustší věnec volantu. Řazení je také přesné, oproti minulé generaci je chod páky v kulise o něco hladší a lehčí.

Ve členitém interiéru jsme se usadili doslova během několika sekund. Materiály i zpracování je na velmi dobré úrovni, komu se však nelíbil design interiéru předešlého, ani zde nebude příliš jásat – celková myšlenka a ražení kokpitu zůstává stejné. Výhled z vozu je dobrý, dostatečně velká zrcátka (nyní s LED blikači) zajišťují dostatečná přehled o dění za vozem.

Celkově nás základní benzinová motorizace nadchla. Testovaný vůz neměl mnoho příplatků a i proto lze říci, že za zhruba 630 tisíc, na kolik BMW 116i přijde, dostane zákazník opravdu dobrý, dostatečně motorizovaný vůz. Těšíme se na test.

Jake.Auto.cz: BMW 1 (všechny testy a další články)


BMW řady 1: Sport Line a Urban Line
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska

Loni v únoru ministr financí Babiš vypočítával, jak se mu…

Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy

Petrochemický holding Unipetrol dosáhl za první čtvrtletí…

Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament

Turecko odsoudilo rozhodnutí českého parlamentu uznat…

Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu

Horu v odlehlé části Islandu protne tunel vybudovaný…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 116i: První kontakt







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč

Řada 1 se dočkala nové vrcholné varianty, dosavadní M135i…

BMW 1: Tříválcový hatchback dostal vstřikování vody BMW 1: Tříválcový hatchback dostal vstřikování vody

BMW neustále vyvíjí svůj systém vodního vstřikování…

 



 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle je firma, která ovládne váš život

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle…

Chovali byste se lépe, kdybyste věděli, že vás někdo 24 hodin denně nepřetržitě sleduje? To, co začíná jako…

 

iSport.cz

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár pro šampiona Ligy mistrů

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár…

Do Prahy na 48 hodin zavítala trofej pro šampiony fotbalové Ligy mistrů. Fanoušci budou moci na vlastní oči…

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl vážnou poruchou

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl…

Měl k němu blízko. Jako k vlastnímu bratrovi. Bývalý útočník David Střihavka (34) působil se zesnulým Františkem…

 

Reflex.cz

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to Sobotka, kdo přivedl Babiše do vlády

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to…

Předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala kritizuje premiéra Bohuslava Sobotku za nečinnost v daňové…

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši v podobě žáby. Budou ty články teď lepší?

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši…

Jak stárnu, víc a víc se uchyluji k magickým praktikám. Ne že bych senilněl – jen lépe a lépe vím, jak divoch v…