Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově

Ladislav Čermák
Diskuze (19)
Podvozek z lehkého kovu, nové motory a převodovky, zajímavé prvky výbavy. V Mnichově zkusili v devadesátých letech minulého století malou revoluci.

Nástupce legendárního BMW 5 generace E34 z přelomu 80. a 90. let byl v mnoha směrech revoluční. Bohužel ne vždy v dobrém smyslu slova. Výrobce totiž po osmi tučných letech (kdo z Husákových dětí po superkvalitní E34 v té době netoužil?) usoudil, že je na čase zvýšit zisky akcionářů, a začal šetřit na vývoji i výrobě. Na první pohled to nebylo patrné, veřejnost naopak okouzlil technický pokrok. Nezničitelný už však nástupce není.

Zcela nové motory i převodovky, revoluční prvky výbavy (xenony, boční airbagy, aktivní rozdělování brzdného účinku CBC, bluetooth, mp3, navigace, obrysové svícení angel eyes atd.), hliníkový podvozek a konečně i přechod z maticového na hřebenové řízení (s výjimkou osmiválců) tvořily dobovou špičku. Totéž i parametry motorů, zejména dieselů, které během modelového života E39 dospěly od archaických komůrkových verzí 525td/tds až k rychlým, tichým a střídmým common railům. Právě šestiválců 530d ve druhé evoluci s výkonem 142 kW se týká jeden z největších přešlapů. Vedle chronických problémů s praskáním hlav a předčasného odcházení turbodmychadel totiž laborovaly se swirl klapkami v sacím potrubí. Ty se jednoho dne utrhnou a ve válcích zničí vše, s čím se potkají. Píst, ventil, stěnu válců, v extrémním případě se vzpříčí pod ventilem, který se neotevře naplno a způsobí „potkání se“ motoru. K nákupu přizvěte věci znalého odborníka, který zná i preventivní opatření. Starší verze 135 kW se tato potíž netýká.

Velmi opatrně i s pětistupňovými automaty, konstruktéři je tehdy brali od GM a ze široké nabídky odolných modelů si vybrali jediný poddimenzovaný. Strop bezproblémové životnosti je cca 150 tisíc km, pak už čekají velmi drahé opravy. Částečně jim lze předejít preventivní výměnou oleje, která v servisním plánu chybí. Ani s manuální převodovkou není zcela vyhráno, výměna spojky je nákladným krokem a zejména u osmiválce 540i navíc velmi častým. U něj je aspoň odškodněním fakt, že jako jediný z civilních motorů nabídl šestistupňovou převodovku. A také razantní dynamiku, pokud vám nevadí čtrnáctilitrová spotřeba, klidně se jí můžete opájet. Motor samotný totiž kromě notoricky známého problému s ucpaným odvětráním karteru (který snadno a rychle odstraní každý nezávislý servis) už další nepříjemné překvapení nechystá.

Velkým plusem je, že nehavarovaný kus nerezaví, s výjimkou pátých dveří u kombi. Případné oranžové ostrůvky na prazích způsobují odletující kamínky, které občas odpraví i čelní sklo. Ovšem žádný strach, zde za jeho výměnu na rozdíl od nástupce ještě zaplatíte příčetné částky. Tradiční slabinou jsou poddimenzované kloubové spoje na podvozku - prakticky každý kus, který okusil české silnice (ale zdaleka nejen je), při přejezdu nerovností připomíná harašící železářství. Při opravách doporučujeme použití zesílených dílů (například Meyle či Lemförder), jinak vás stejná procedura čeká brzy znovu. Posilovač brzd je umístěn ve schránce pod levým pylovým filtrem, jejíž odtokový ventil může ucpat listí. Ta se potom naplní vodou, kterou posilovač nasaje a jednoho dne ji pustí do sacího potrubí, což končívá destrukcí motoru. Takže hlídejte na šplouchavě-mlaskavé zvuky při brzdění. Pozor i na vnější zrcátka. Jsou-li vybavena elektrochromatickými skly, náhrada osleplých či poškozených vyjde na více než deset tisíc korun. Ze stejného důvodu se vám je někdo možná pokusí i ukrást.

Motory

M52 (R6, vanos, benzin)

Předfaceliftové hliníkové šestiválce 520i (110 kW), 523i (125 kW) a 528i (142 kW) s variabilním časováním ventilů, nádherným zvukem, krásnou gradací a rozumnou spotřebou. Naprosto spolehlivé, jen mívají hodně najeto. Základní dvoulitr ale není pružný. Bezproblémový základ, v generaci E39 chyběly zážehové čtyřválce. U slabších verzí bývá oholená výbava, ale právě takové mívají nejméně najeto.

M54 (R6, double vanos, benzin)

Nová generace zážehových šestiválců 520i (125 kW - 2,2 l), 525i (141 kW) a 530i (170 kW). Po všech stránkách lepší než M52, avšak trochu ztratily charisma i hezký zvuk a už nejsou tak nezničitelné. Přesto zejména třílitr dodnes nikoho dynamikou neurazí. Základní 520i získalo citelně lepší agilitu při shodné spotřebě.

M62 (V8, valvetronic, benzin)

Vrcholné osmiválce bývají vždy dobře vybavené a většinou méně oježděné. A až na známé nepříliš vážné potíže s odvětráním klikové skříně a občas nepravidelným volnoběhem rovněž zcela bezproblémové. Jen u manuálů pozor na spojku. Verze 535i se svými 180 kW výkonově nedává vedle 530i smysl, naopak 540i (210 kW) je to správné kladivo.

M51 (R6, diesel, turbo)

Dožívající nepřímovstřikové diesely ve své době platily za super zboží, dnes už je ale není proč chtít – dynamikou ani spotřebou neokouzlí, pružností rovněž ne. Snad jen zvukem a chutí po otáčkách. Naopak je neustále ohrožuje tepelné přetížení hlavy při dálničních honičkách, s pochopitelnými

následky. Jakýsi smysl dává jen 525tds se 105 kW, vzácnější verze 525td (85 kW) určitě nikoli.

M47 (R4, diesel, turbo, vysokotlaký přímý vstřik)

První dvoulitrový vznětový čtyřválec 520d (100 kW) to zkusil s vysokotlakým rotačním čerpadlem místo common railu. Spotřebě i točivému momentu to pomohlo, hlučnosti a uživatelské přívětivosti ne – větší turboefekt snad nemělo ani 318tds. Navíc sériově odcházela turba, na prasklou hlavu občas také narazíte. Musíte si také odříct automat a většinou i slušnou výbavu.

M57 (R6, diesel, turbo, common rail I a II)

Obě generace vznětových šestiválců 525d (120 kW) a 530d (135, později 142 kW) byly z jiného světa. Rychlé, silné, úsporné a tiché. Odcházející turba a praskající hlavy rovněž patřily k věci, solenoidové vstřikovače Bosch už ale dnes opravíte za akceptovatelné částky. Novější, 142kW verze 530d jede díky druhé generaci common railu přesvědčivěji, ale dostala swirl klapky, které motor jednoho dne nasaje a spáchá tak rychlou sebevraždu.

Plusy

  • Atmosféra a styl starých BMW
  • Jízdní projev zachovaného exempláře
  • Charismatické zážehové šestiválce
  • Dynamika vrcholných verzí
  • Mnohdy bohatá výbava, i po letech zpravidla funkční
  • Dostatek originálních i druhovýrobových náhradních dílů
  • Osmiválec existuje s manuálem (bohužel se slabou spojkou)

Minusy

  • Většina kusů ve zuboženém stavu, často flikovaných po těžké havárii či s nejasným původem
  • Choulostivý podvozek – málokdy bývá v pořádku
  • Životnost pětistupňových automatů GM
  • Většina dieselů problémových a zpravidla extrémně ojetých

Ladislav Čermák
Diskuze (19)
Avatar - Skipper
30. 4. 2014 19:57
Re: Zajímavý článek, bohužel plný nepřesností.
Neboj, já toho udýchám. Přitroublé vtipy patří k věci >:D Jo, myčka je konečné pořádný argument :yes: By udělala? Možná ano, možná ne. Já jsem ještě žádnou s milionem na tachometru neviděl.
Avatar - Ronault.
30. 4. 2014 18:31
Re: Zajímavý článek, bohužel plný nepřesností.
Já teda pominu tu obhajobu tvého auta, ještě bys to dále nerozdýchával. >:-[] a zamřím se na poslední větu - prostorem by ti i10 nebo Ceed nestačil. Ehm, za tebou sedí tvá dcerka, když si svou dcerku dáš na ramena, tak pořád nebudete vyšší než já nebo jistý Aleš, který i30 ještě nedávno vlastnil, kupodivu se od ní i s rodinou vlezl >:-[] ;-) A že se ti nelíbí...? No jo, někdy to není jen o líbivosti, hlavně u spotřebních aut na každý den, ale o praktičnosti, aspoň je pak v čem odvést třeba... co já vím...? Myčku? >:-[] ;-)

Spíše mi jde o to, že se pernamentně obouváš v reálu do nespolehlivé francouzské techniky a podobných přitroublých vtipů, ale reálně, tak v článcích, na tom ani ta prémiovka z Raichu není nikterak odlišně... ona i ta 1,6 16V v Laguně by udělala 1M km, dokonce si dokážu tvrdit, že s podstatně menším množstvím vyměněných karosářských dílů pro korozi >:-[] ;-)
Avatar - Skipper
30. 4. 2014 09:56
Re: Zajímavý článek, bohužel plný nepřesností.
Zase jednou nesouhlasím. takže popořadě a k podstatě naši diskuse. Ty se snažíš vyvrátit mé tvrzení, které zaznělo v našem soukromém rozhovoru, že E39 je ještě poslední poctivé 5er BMW, kde se ještě věci nešidily. Tvé argumenty jsou pár vět v článku a moje servisní náklady po 14 letech provozu.
K článku - na konkurenčním webu, který rozhodně není proškodovácký, jsem četl test, kde Rapid Spaceback hravě porazil Megane. Kdybych to bral jako bernou minci, tak tvoje nové auto je horší než lowendová škodovka.
Celkem nevím, odkud autor bere info o rozdílu charakteru M52/M54. Má nějakou osobní zkušenost? Já mám a dle mého je to blábol. Zato rozdíl je patrný u nových přímovstřikových benzínů.
Dále - podle čeho posuzuješ investice do vývoje a výroby? Dle mých info z ověřených zdrojů měla E39 v době svého vzniku nejvyšší tuhost karoserie ze všech velkých sedanů. Jasný příklad cost cuttingu, že? Dále materiály v interiéru. Měkčený plast je všude. Která současná auta to nabízí? Polstrování odkládacích přihrádek nemá ani F10. Co se týče dřeva v interiéru, spousta lidí si myslí, že je umělé - no, není. Je to kovová lišta, na ní dřevěná dýha a na ní lak. Další příklad šetření?
Seděl si někdy v E60? Tam je to šetření bohužel cítit.
Hliníkový podvozek a turba - v jedné chvíli pro tebe hrozný problém, v další daň za novou technologii. Na mně docela velká změna postoje >:D
K té F10 - jedná se o praskající BLOKY motorů, všechny benzíny. M5 E34 - ano, motor má malou životnost, protože je to motor od BMW Motorsport, jinými slovy výkon za každou cenu, na životnost se u podobných strojů nehledí. Zato 525i E34 natočí milión km bez problémů.
A dále k E39 - přečti si závěr mé recenze. Doporučuji někomu kupovat ji ojetou a pak čekat, že bude jezdit za pár korun? Ani náhodou. Dnes je to už auto pro fandu.
A další věc - nikdy jsem netvrdil, že stará auta obecně jsou lepší než ta nová. Bavili jsme se konkrétně o 5er. Třeba například u Audi si myslím pravý opak.
K tvé i30 - není pro mně akceptovatelná ani prostorem, ani komfortem a výbavou. Kombí by prostorem asi stačilo, ale kombíky se mi rozhodně nelíbí.
Avatar - Ronault.
30. 4. 2014 09:35
Re: Zajímavý článek, bohužel plný nepřesností.
Laguna vs tvé BMW si nemají co vyčítat. Když jsem s ní začal jezdít já, tak měla přes 270t km, kolik přesně, to nikdo neurčí, protože dle historie v databázi Renaultu bylo stočeno min. 100t km. Od té doby veškeré investice (jediné, co jsem do spritmonitoru nepsal bylo mytí a voda do ostřikovačů, jinak vše ;-) ) jsou tady:
[odkaz]
Je to za dva a půl roku 63t km, to je tuším tak 2,5x větší nájezd než máš za tu dobu ty, takže za nějaké 4 roky to shrneme, nejlépe až tam bude takových 340t km.
Pokud na autu něco trpí věkem, tak je to koroze, zbytek trpí spíše nájezdem. No a koroze na Laguně byla JEN na pravém zadním blatníku, který byl 3 zimy po sobě odřený až na železo a to se tam za ty tři zimy neudělala ani bublinka. Takže máš co dohánět. Jo a poslední tři roky garážovaná taky nebyla ;-)

Srovnání staré a nové BMW... vždy když se zavádí nové technologie, tak chvíli trvá, než se vyladí potíže, u E39 tomu nebylo jinak - turba, hliníková náprava... ... a u F10 magneziové bloky motorů... ale tím trpěla i M E34, ten motor pokud vím bez generálky neudělal ani 100 t km, ne? A ta magnésiová hlava F10 není náhodou taky jen u M5? Takže si jak tak nad tím přemýšlím, můžou podat ruce.
Kultivovanost byla menší už u tvého, viz text nahoře.

Pravda, za nějakých 240t bys měl třeba i30 s 1,4, ale zase bys nemusel mít obavy, že se ten kouř z pod kapoty přesune až do prostoru pro posádku >:D

Jo a zapomněl jsi pokud vím to, co tě bude čekat za nedlouho, včetně těsnění pod víkem motoru ;-)

Stará auta jsou stará auta, mají svá kouzla, ale že se auta zhoršila, to je jen bláhové vzpomínky na dobu minulou ;-)
Avatar - Skipper
30. 4. 2014 07:57
Re: Zajímavý článek, bohužel plný nepřesností.
Pokud si přečteš mou recenzi, tak tam najdeš spoustu ne zrovna pozitivních faktů o tomto autě, takže o glorifikování bych nemluvil. Nicméně jak říkám, moje auto má problém s věkem a ne s nájezdem.
Co se týče Laguny a E39 - můžeme to spolu probrat, ale co se týče investic, tak 80% z nich je můj úlet s dovybavováním auta na nejvyšší level, opravy škrábanců z parkovišť a spotřebák typu brzdové kotouče/desky, olej, filtry, svíčky atp. Předpokládám, že výměnu klinového řemenu a jeho napínací kladky po 14 letech nepovažuješ za epic fail? (řemen pouze v mrazech pískal, nepřetrhl se, nebo něco podobného). To jediné, co skutečně odešlo, jsou snímače vačky, jednotka ABS a teď jedno čidlo ABS. Matně si vzpomínám, že Laguna měla problémů víc.
A stará vs nová? Sedni si někdy do E60 a pak porovnávej. Ano, v F10 je to už trochu lepší, ale pořád to není úplně ono. Bohužel F10 má fatální problémy, kterými trpí i nová auta. Jako příklad třeba praskající magnéziové bloky motorů a tekoucí vstřiky (u aut s malým nájezdem, často měněné v záruce). Tím E39 rozhodně netrpěla. To je ten rozdíl v kvalitě starých a nových aut. Jinak slyšel jsi někdy současné benzínové R6 od BMW? Tatam je kultivovanost a sametový zvuk.
Jinak, zkus mi najít auto za danou cenu, které mi dá to, co E39 (prostor, komfort, výbava, R6). Pořizovací cena byla 120 tisíc, dovybavení a spotřebák cca 100 tisíc, opravy toho co odešlo cca 20 tisíc. Takže suma sumárum 240 tisíc.