BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově

 

Podvozek z lehkého kovu, nové motory a převodovky, zajímavé prvky výbavy. V Mnichově zkusili v devadesátých letech minulého století malou revoluci.

Nástupce legendárního BMW 5 generace E34 z přelomu 80. a 90. let byl v mnoha směrech revoluční. Bohužel ne vždy v dobrém smyslu slova. Výrobce totiž po osmi tučných letech (kdo z Husákových dětí po superkvalitní E34 v té době netoužil?) usoudil, že je na čase zvýšit zisky akcionářů, a začal šetřit na vývoji i výrobě. Na první pohled to nebylo patrné, veřejnost naopak okouzlil technický pokrok. Nezničitelný už však nástupce není.

Zcela nové motory i převodovky, revoluční prvky výbavy (xenony, boční airbagy, aktivní rozdělování brzdného účinku CBC, bluetooth, mp3, navigace, obrysové svícení angel eyes atd.), hliníkový podvozek a konečně i přechod z maticového na hřebenové řízení (s výjimkou osmiválců) tvořily dobovou špičku. Totéž i parametry motorů, zejména dieselů, které během modelového života E39 dospěly od archaických komůrkových verzí 525td/tds až k rychlým, tichým a střídmým common railům. Právě šestiválců 530d ve druhé evoluci s výkonem 142 kW se týká jeden z největších přešlapů. Vedle chronických problémů s praskáním hlav a předčasného odcházení turbodmychadel totiž laborovaly se swirl klapkami v sacím potrubí. Ty se jednoho dne utrhnou a ve válcích zničí vše, s čím se potkají. Píst, ventil, stěnu válců, v extrémním případě se vzpříčí pod ventilem, který se neotevře naplno a způsobí „potkání se“ motoru. K nákupu přizvěte věci znalého odborníka, který zná i preventivní opatření. Starší verze 135 kW se tato potíž netýká.

Velmi opatrně i s pětistupňovými automaty, konstruktéři je tehdy brali od GM a ze široké nabídky odolných modelů si vybrali jediný poddimenzovaný. Strop bezproblémové životnosti je cca 150 tisíc km, pak už čekají velmi drahé opravy. Částečně jim lze předejít preventivní výměnou oleje, která v servisním plánu chybí. Ani s manuální převodovkou není zcela vyhráno, výměna spojky je nákladným krokem a zejména u osmiválce 540i navíc velmi častým. U něj je aspoň odškodněním fakt, že jako jediný z civilních motorů nabídl šestistupňovou převodovku. A také razantní dynamiku, pokud vám nevadí čtrnáctilitrová spotřeba, klidně se jí můžete opájet. Motor samotný totiž kromě notoricky známého problému s ucpaným odvětráním karteru (který snadno a rychle odstraní každý nezávislý servis) už další nepříjemné překvapení nechystá.

Velkým plusem je, že nehavarovaný kus nerezaví, s výjimkou pátých dveří u kombi. Případné oranžové ostrůvky na prazích způsobují odletující kamínky, které občas odpraví i čelní sklo. Ovšem žádný strach, zde za jeho výměnu na rozdíl od nástupce ještě zaplatíte příčetné částky. Tradiční slabinou jsou poddimenzované kloubové spoje na podvozku - prakticky každý kus, který okusil české silnice (ale zdaleka nejen je), při přejezdu nerovností připomíná harašící železářství. Při opravách doporučujeme použití zesílených dílů (například Meyle či Lemförder), jinak vás stejná procedura čeká brzy znovu. Posilovač brzd je umístěn ve schránce pod levým pylovým filtrem, jejíž odtokový ventil může ucpat listí. Ta se potom naplní vodou, kterou posilovač nasaje a jednoho dne ji pustí do sacího potrubí, což končívá destrukcí motoru. Takže hlídejte na šplouchavě-mlaskavé zvuky při brzdění. Pozor i na vnější zrcátka. Jsou-li vybavena elektrochromatickými skly, náhrada osleplých či poškozených vyjde na více než deset tisíc korun. Ze stejného důvodu se vám je někdo možná pokusí i ukrást.

Motory

M52 (R6, vanos, benzin)

Předfaceliftové hliníkové šestiválce 520i (110 kW), 523i (125 kW) a 528i (142 kW) s variabilním časováním ventilů, nádherným zvukem, krásnou gradací a rozumnou spotřebou. Naprosto spolehlivé, jen mívají hodně najeto. Základní dvoulitr ale není pružný. Bezproblémový základ, v generaci E39 chyběly zážehové čtyřválce. U slabších verzí bývá oholená výbava, ale právě takové mívají nejméně najeto.

M54 (R6, double vanos, benzin)

Nová generace zážehových šestiválců 520i (125 kW - 2,2 l), 525i (141 kW) a 530i (170 kW). Po všech stránkách lepší než M52, avšak trochu ztratily charisma i hezký zvuk a už nejsou tak nezničitelné. Přesto zejména třílitr dodnes nikoho dynamikou neurazí. Základní 520i získalo citelně lepší agilitu při shodné spotřebě.

M62 (V8, valvetronic, benzin)

Vrcholné osmiválce bývají vždy dobře vybavené a většinou méně oježděné. A až na známé nepříliš vážné potíže s odvětráním klikové skříně a občas nepravidelným volnoběhem rovněž zcela bezproblémové. Jen u manuálů pozor na spojku. Verze 535i se svými 180 kW výkonově nedává vedle 530i smysl, naopak 540i (210 kW) je to správné kladivo.

M51 (R6, diesel, turbo)

Dožívající nepřímovstřikové diesely ve své době platily za super zboží, dnes už je ale není proč chtít – dynamikou ani spotřebou neokouzlí, pružností rovněž ne. Snad jen zvukem a chutí po otáčkách. Naopak je neustále ohrožuje tepelné přetížení hlavy při dálničních honičkách, s pochopitelnými následky. Jakýsi smysl dává jen 525tds se 105 kW, vzácnější verze 525td (85 kW) určitě nikoli.

M47 (R4, diesel, turbo, vysokotlaký přímý vstřik)

První dvoulitrový vznětový čtyřválec 520d (100 kW) to zkusil s vysokotlakým rotačním čerpadlem místo common railu. Spotřebě i točivému momentu to pomohlo, hlučnosti a uživatelské přívětivosti ne – větší turboefekt snad nemělo ani 318tds. Navíc sériově odcházela turba, na prasklou hlavu občas také narazíte. Musíte si také odříct automat a většinou i slušnou výbavu.

M57 (R6, diesel, turbo, common rail I a II)

Obě generace vznětových šestiválců 525d (120 kW) a 530d (135, později 142 kW) byly z jiného světa. Rychlé, silné, úsporné a tiché. Odcházející turba a praskající hlavy rovněž patřily k věci, solenoidové vstřikovače Bosch už ale dnes opravíte za akceptovatelné částky. Novější, 142kW verze 530d jede díky druhé generaci common railu přesvědčivěji, ale dostala swirl klapky, které motor jednoho dne nasaje a spáchá tak rychlou sebevraždu.

Plusy

  • Atmosféra a styl starých BMW
  • Jízdní projev zachovaného exempláře
  • Charismatické zážehové šestiválce
  • Dynamika vrcholných verzí
  • Mnohdy bohatá výbava, i po letech zpravidla funkční
  • Dostatek originálních i druhovýrobových náhradních dílů
  • Osmiválec existuje s manuálem (bohužel se slabou spojkou)

Minusy

  • Většina kusů ve zuboženém stavu, často flikovaných po těžké havárii či s nejasným původem
  • Choulostivý podvozek – málokdy bývá v pořádku
  • Životnost pětistupňových automatů GM
  • Většina dieselů problémových a zpravidla extrémně ojetých
Spolupracujeme s TipCars.com
Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové

Komunisté i část ČSSD má výhrady k poslankyni Taťáně…

Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš

Novou vládu by měl prezident Miloš Zeman jmenovat ve…

Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

 

Štítky BMW Auto Tip Bazar

 

Přidat názorDiskuse: BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 






 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Dnes 18:12

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

Zeman: Šarlatánství má být trestný čin. Léčitel vás odsoudí k smrti

Zeman: Šarlatánství má být trestný čin. Léčitel vás…

Vykaďte rakovinu, pomůže vám milenec. Kontroverzní praktiky a doporučení léčitelů z centra alternativní medicíny…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi budování v Detroitu

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi…

Nečekalo se, že k tomuhle spojení dojde. Detroit volil na draftu až jako číslo šest. Přesto zůstal Filip Zadina…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…