Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Simple: Simply Clever aneb Carver a la Mnichov míří do muzea

Diskuze (0)
BMW zařadilo do expozice továrního muzea dva koncepty úsporných městských vozidel – nový Simple a starší Clever.

Název Simple je zkratkou věty A Sustainable and Innovative Mobility Product for Low Energy Consumption, tedy udržitelný a inovativní dopravní prostředek s nízkou spotřebou energie. Designéři na tomto konceptu začali pracovat v roce 2005 s cílem postavit malé a lehké vozidlo s nízkým aerodynamickým odporem. Výsledkem je jen 110 cm široká karoserie se dvěma sedadly umístěnými za sebou. Délka konceptu je menší než u Mini (3,7 m), zatímco výška je srovnatelná s BMW řady 5 (147 cm).

Simple je vybaven funkcí naklánění do zatáček, která výrazně zlepšuje manévrovací schopnosti. Na rozdíl od většiny podobných konceptů ale k hydraulicky ovládanému naklánění dochází jen v situacích, kdy je skutečně potřeba, například při pomalé jízdě nebo velmi rychlém průjezdu zatáčkou. Vedlejším efektem je potlačení bočního přetížení působícího na cestující.

Koncept váží 450 kg a pyšní se součinitelem aerodynamického odporu 0,18. Pohon zajišťuje elektromotor a spalovací motor o výkonu 36 kW. Spotřeba je 6 kWh (energie odpovídá 0,7 l) nebo 2 l/100 km. Akcelerace na 100 km/h trvá méně než 10 sekund.

Clever – inspirace pro Simple

Ideovým předchůdcem Simple je vysokoškolský projekt Clever (Compact Low Emission Vehicle for Urban Transport, kompaktní nízkoemisní vůz pro městskou dopravu), představený v roce 2002 Technickou univerzitou v Berlíně. Na projektu se podílelo několik dalších univerzit a vědeckých institucí, BMW Group zajišťovala technologickou podporu, pomoc s designem a stavbu vozidla.

Karoserie stojící na třech kolech se naklápí až do úhlu 45°, elektro-hydraulický systém je řízen počítačem. Stejně jako u Simple je jízda v zatáčkách téměř prosta bočního přetížení. Rám karoserie má konstrukci odvozenou od Formule 1 a díky tomu by navzdory velmi malým rozměrům prošel nárazovými zkouškami Euro NCAP podle norem platných v době představení.

Parametry tohoto třímístného vozidla jsou velmi podobné. Karoserie má rozměry 3,0 x 1,0 x 1,4 m (d x š x v) a váží 400 kg, čelní plocha je méně než jeden metr čtvereční. Jako pohonná jednotka slouží dvouválec 230 cm3 o výkonu 12,5 kW spojená s převodovkou CVT. Vůz se může pochlubit spotřebou 1,7 kg CNG na 100 km (emise CO2 60 g/km) s náklady přibližně 1 Euro na 100 ujetých km. Akcelerace na 60 km/h trvá kolem 7 sekund a nejvyšší rychlost je 100 km/h.

Jako srovnání se ale nabízí i projekt Carver One od nizozemské společnosti Carver Europe, který se dostal až do produkční fáze. Sériová verze se představila na autosalonu v Ženevě v roce 2007, avšak projekt zastavil letošní krach výrobce.

Diskuze (0)