Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Paříži 2006

Ladislav Čermák
Diskuze (9)
Přivezlo, věrno své novodobé tradici, opět celou škálu novinek. Světové premiéry si zde odbyly dvě vzrušující nové karosářské varianty (M6 Convertible a 3 Coupé) stávajících modelů a jeden facelift (X3).

Firma se také opět pochlubila svými dvěma dvojitě přeplňovanými třílitrovými řadovými šestiválci – zážehovým biturbo a vznětovým twinturbo. Druhý jmenovaný dostal piezovstřikovače s vyšším pracovním tlakem common-rail III a vykazuje nyní ještě vyšší výkony.

3 coupé

Technicky téměř shodné, a přeci docela jiné je proti stávajícímu trojkovému sedanu (E90) nové kupé E92. Ač se první novinářské jízdy uskutečnily již před čtvrt rokem, oficiální premiéru si BMW nechalo do Paříže. Karoserie s pozměněnými proporcemi s vysokým podílem vysokopevnostní oceli je pevnější a přitom lehčí, než sedan. Pohon dostaly na starost zpočátku výhradně šestiválce – „hořčíky“ 325i (2.5l 160 kW), 330i (3.0l 200 kW) a 335i (3.0l biturbo 225 kW), případně vznětové třílitry common-rail III 330d (3.0l 170 kW) a 335d (3.0l 210 kW). Zcela nová je samočinná šestistupňová převodovka Steptronic, která reaguje o 40 % rychleji, než předchůdkyně. Historickou novinkou pro kupé BMW je také možnost pohonu všech kol xDrive.

X3

Po třech letech úspěšné výroby bavorští inženýři usedli ke stolu a omladili řadu X3. Vůz byl opticky vyhlazen, významnější změny doznala použitá technika. Zvenku lze facelift poznat jen podle inovovaných dvoubarevných nárazníků a nového designu předních i zadních světlometů. Zadní dostaly LED diody pro lepší dojem při pohledu zezadu. Vůz je v sérii vybaven 17palcovými pneumatikami, model X3 3.0sd stojí na osmnáctkách a na přání můžete mít i 19palcová kola. Lepších materiálů se dočkal také interiér, který nyní působí mnohem sportovnějším dojmem, a to hlavně díky prvkům z hliníku. Příznivci klasických materiálů mohou místo hliníku volit imitaci dřeva.

Největší novinku najdeme pod kapotou. Šestiválcový turbodiesel 3.0sd je vybaven dvoustupňovým přeplňováním VTT (Variable Twin Turbo). Disponuje vstřikováním nafty common-rail III a filtrem pevných částic. Motor se může pochlubit výkonem 210 kW a kroutícím momentem 580 Nm, což jsou ještě lepší hodnoty než u sedanu 535d (200 kW, 560 Nm). X3 3.0sd tak zvládne sprint na stovku za 6,6 s a ručička tachometru se zastaví až u rychlosti 240 km/h. Další vznětovou alternativu představuje klasický šestiválec 3.0d (160 kW, 500 Nm), případně čtyřválec 2.0d (110 kW, 330 Nm). Výkon 110 kW by mohl naznačovat, že se stále jedná o starší verzi vznětového dvoulitru z minulé generace BMW 3, která se dosud montovala. Ve skutečnosti ale jde jeho inovovanou verzi s vstřikovacím tlakem a kovanými písty, ovšem se sníženým výkonem ze 120 na 110 kW.

Vyznavači otáček se mohou těšit na novou generaci hořčíkových zážehových šestiválců Valvetronic 2.5 a 3.0 litru s výkony 160 kW a 250 Nm, resp. 200 kW a 315 Nm. Základní pohonnou jednotkou zůstává zážehový čtyřválec 2.0i Valvetronic (110 kW, 200 Nm). Všechny varianty jsou standardně vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou. Špičková verze 3.0sd má v základu vylepšený šestistupňový automat, známý již z nového trojkového kupé. Vylepšení se dočkal systém DSC, který reaguje lépe při extrémním brzdění, dostal funkci suchého brzdění, dále HDC (Hill Descent Control) a další vlastnosti, které známe například z Pětky. Tohle všechno má za úkol spolupracovat s pohonem všech kol xDrive, který nabízí základní rozdělení síly 40:60. Modernizovaná X3 se již prodává, základní cena je v Německu stanovena na 33 500 euro.

M6 Convertible

Použitá technika se pochopitelně nezměnila - na současné generaci BMW M6 zatím pohříchu není co zlepšovat. Tak tedy třetí sólo pro fenomenální vidlicový podčtvercový desetiválec double vanos, hbitou sedmistupňovou sekvenční převodovka SMG III s jedenácti řadícími programy a pokročilý motormanagement se špičkovými elektronickými asistenčními systémy s možností deaktivace, ale také s volbou omezeného účinku pro opravdu sportovní zážitek při zachování bezpečnosti. To vše se nyní obléklo do karoserie se stahovací plátěnou střechou a pojem "klasický kabriolet" dostal novou náplň.

Plátěnou střechu lze stahovat i natahovat elektricky pomocí tlačítka na přístrojové desce či dálkovém ovladači, novinkou je možnost manipulace za jízdy při rychlostech do 30 km/h. Karoserie se protáhla ve srovnání s 650Ci cabrio o stejných 5 cm jako v případě kupé M6 díky přetvarovaným karbonovým nárazníkům. Kvůli zachování potřebné tuhosti přibral 2+2místný kabriolet 150 kg, což se projevilo zhoršením času, potřebného k dosažení stovky, o 0,2 na výsledných 4,8 s. Bez zajímavosti není ani kilometr s pevným startem za 22,9 s či pružné zrychlení 80-120 km/h na čtyřku za 4,7 s - to jsou lepší hodnoty, než v případě daleko lehčího roadsteru Z4 M se srovnatelnou výkonovou hmotností. O čtyři desetinky na výsledných 15,2 l/100 km narostla také průměrná spotřeba, ačkoliv to bude trápit zřejmě jen málokoho.


Ladislav Čermák
Diskuze (9)